.
Directe aanleiding voor onderwerp is dit topic Station Arnhem + update
viewtopic.php?f=8&t=115815Dit in relatie tot een eerdere discussie die ik met Ron had over de wijze van plaatsing van foto’s.
Veel gebruikers klikken op een foto om een grotere versie te zien.
Als gevolg van de door mij gebruikte code kwamen ze daarmee op de inlogpagina van Flickr (vanwaar mijn foto’s worden gelinkt).
Ik verkeerde in de veronderstelling dat alleen het plusje linksboven tot een grotere versie moest leiden.
Dat heb ik aangepast en nu gaat het doorlinken naar de grotere versie van mijn foto’s goed.
Tot zover alles OK dus.
Als gevolg hiervan ben ik eens gaan kijken naar de kwaliteit van de geplaatste foto’s.
Daar zitten echt enorme verschillen tussen.
Volgens de regels moet een foto aan de langste zijde minstens 700 pixels zijn en bij voorkeur 900 pixels.
Foto’s die groter zijn worden door het forum automatisch teruggebracht tot 900 pixels (gerenderd formaat zoals dat in websitecode wordt genoemd).
Als de gelinkte foto groter is, wordt dat formaat de intrinsieke grootte genoemd.
In dat geval verschijnt linksboven het plusje in beeld.
Daarmee kan het grotere beeld worden bekeken.
Dat is niet meer het geval als het image voor het uploaden naar de host-site al wordt verkleind naar 900 pixels of minder aan de langste zijde.
Voorts kun je ook nog het Jpeg-bestand verkleinen door bij het opslaan te kiezen voor
Maximaal – kwaliteit 10-12
Hoog – kwaliteit 8-9
Normaal – kwaliteit 5-7
Laag – kwaliteit 0-4
Hoe lager de kwaliteit, hoe groter de compressie, hoe kleiner het bestand.
In de tijd van het trager internet was dit belangrijk, omdat een kleiner bestand sneller laadde.
Met het snelle internet van tegenwoordig is dat niet meer nodig.
Het is daarom jammer dat op een forum voor fotografie toch nog veel foto’s van lage kwaliteit / kleine bestanden worden gebruikt.
Op een computerscherm met een kleine kijkafstand zien die foto’s er toch nog wel goed uit.
Niettemin zou ik ervoor willen pleiten om hogere eisen te stellen aan de kwaliteit van de foto’s.
.
.