Geopend in Adobe Photoshop Camera Raw v 14.2.0.1028
Profile staat bij mij standaard op "Adobe Color".
Een interessante exercitie is om eens met de muis over de verschillende instellingen te gaan. Let dan eens op de veranderingen in het histogram en zie hoe de kleuren variƫren.
Waar ga je voor?
Een logische keuze zou zijn om het profiel in te stellen op "Standard - Camera Matching".
Daar ga ik in de toekomst voor.
Maar ook hier weer grote verschillen.
Een voorbeeld.
Ga hier maar voor "Neutral". Vraag niet waarom!
Dan de "Basic" instellingen.
witbalans.
Staat op "Temperatuur" 5100 en "Tint" +31
Als ik de kleuren meet van de witte wolk links boven en het lichtste deel op de foto, het witte dakje links naast de man met het rode petje, zie ik dat het daar blauw overheerst.
Zet ik de witbalans op "Daylight" dan zijn die onderdelen neutraal. De kleurverandering in de rest van de foto is even wennen.
Exposure.
Als ik die op +0,85 zet clips er niets in de foto. Ga ik hoger dan wordt de niet gebruinde man links in beeld te bleek.
Contrast
Zet ik gezien het felle zonlicht wat hoger. +21.
De rest laat ik staan.
Tabblad "Detail".
Verscherping staat hier standaard op 40, 1,0 25 en 0.
Tabblad "Optics"
"Use profile correcties" zet ik aan.
Zie dan dat Histogram verder naar rechts verschuift.
Dat corrigeer ik door de "Exposure" te verlagen naar 0,75.
Open de foto in Photoshop.
Meet de huidtinten, de 2 broeken die ik denk dat zwart zijn en ben tevreden over de kleuren.
Verscherp met USM 300, 0,7 en 10 Blendmode Darken.
Een kopielaag op blendmode Lighten en opacity 60%. Zie geen artefacten in de egaalblauwe lucht en het broekje van de man aan de rekstok blijft binnen de perken. Het kettinkje van de Brother oogt ook goed.
Wat ik wel zie is dat de bijvoorbeeld de haren van de mannen rechts weinig textuur meer hebben.
Ga stap terug en gebruik "Shadows/Highlights" 31, 38, 48 in de Shadows.
Flatten image en zet om naar 8 bits adobe sRGB/
Resultaat.
Dan ben ik hier toch minder blij met de huidtinten.
Omgezet naar CMYK en geel en cyaan verminderd.
en wat als je het nog een keer over doet vanuit het origineel?
Consistent?
Inmiddels ben ik er van overtuigd dat de figuur die op zijn kop staat zijn benen insmeert met olijfolie.