.
Eerlijk gezegd ben ik heel erg blij met de kritische reacties, want daar had ik ook op gehoopt.
Zoals velen weten, heb ik in verschillende topics pogingen ondernomen om de kwaliteit van foto’s op het forum te verhogen.
viewtopic.php?f=8&t=115815viewtopic.php?f=23&t=115847viewtopic.php?f=161&t=116292viewtopic.php?f=6&t=116212&p=1400583#p1400583Helaas wil dat nog niet echt lukken en dat is lang niet altijd onwil.
Vaak is het gebrek aan fototechnische kennis en/of onbekendheid met de achterliggende processen van uploaden en linken.
Neem het bewerkingsobject van deze week.
Het RAW-bestand is 6000 x 4000 pixels en 48,2 MB, dat laatste is best veel, maar duidelijker voor het voorbeeld.
Als we dit zonder welke bewerking ook omzetten naar Jpeg met maximale kwaliteit krijgen we
6000 x 4000 pixels en een bestand van circa 17 MB
Dit maakt een prima beoordeling mogelijk, ook als Photodrome verkleint naar 900 pixels langste zijde.
Via het plusje en vervolgens de pijltjes rechts onder, kun je het beeld tot in het kleinste detail bekijken.
Door croppen verlies je natuurlijk pixels.
Als je bijv. de haan wegcropt met behoud van de oorspronkelijke verhoudingen, krijg je
5550 x 3700 pixels en een bestand van ruim 14 MB
Crop je daarentegen zo dat alleen de haan overblijft, dan heb je
801 x 534 pixels en een bestand van 382 KB
Dit alles bij opslaan van de Jpeg in maximale kwaliteit (12).
Sla je op in kwaliteit laag (3) dan blijft er nog maar 85 KB over.
Dan kun je echt niet meer spreken van kwaliteit.
Mijn hier geplaatste foto had nog geen 58 KB over.
Probeer daar eens een foto van te laten afdrukken bij Profotonet, dan wil je al gauw een afdruk van 30 x 20 cm.
Voor mijn foto kreeg ik een waarschuwing voor te lage kwaliteit.
Ik kon slechts een afdruk van 15 x 10 cm laten maken zonder waarschuwing.
Als serieuze fotograaf wil je daarmee toch geen genoegen nemen.
Dat is dan ook voor mij de reden om kritisch te zijn op kwaliteit en op een fotobeoordelingsforum zou iedereen dat moeten willen.
Wil niet zeggen dat je dan nooit meer een grappige, leuke, bijzondere of idiote snapshot mag laten zien, maar dan graag in een aparte rubriek.
.
Om te laten zien dat het beter kan, nu een versie van hogere kwaliteit.
Op zich niet veel bewerkt, klein beetje recht gezet, ruis verminderd, raw verscherping, iets magenta verwijderd, beetje opgefrist met wat verzadiging en contrast, kleurprofiel omgezet naar sRGB en geëxporteerd naar Jpeg met maximale kwaliteit (12)
6000 x 4000 pixels en een bestand van circa 26 MB
.
.
Misschien wil Yuukon nu ook de handschoen opnemen en met een update een hogere kwaliteit van haar Blauwborst te laten zien.
.
.