Het is 19 jul 2025 16:12

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Koolmees
 Koolmees
BerichtGeplaatst: 28 mei 2022 21:16 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Genomen in bargerveen
420mm
f/4
1/1600sec
Fotografie[/url]

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Koolmees
BerichtGeplaatst: 28 mei 2022 21:39 
Moderator
Fotografie

De Koolmees staat er netjes op, er zou misschien iets meer detail in het wit te zien mogen zijn. :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Koolmees
BerichtGeplaatst: 29 mei 2022 10:34 
Lid

Bedankt Ron, heb je een tip hoe ik meer detail krijg in het wit ?

Koolmees
BerichtGeplaatst: 29 mei 2022 11:23 
Lid
Fotografie

Leuke pose.
Meer doortekening in het wit is lastig.
Onderbelichten is een mogelijkheid. Maar dat ten koste van meer ruis als je de donkere delen dan moet ophalen.
Je standpunt is een tweede mogelijkheid. Als het licht onder een grotere hoek invalt (meer van opzij komt) zie je meer contrast.
Andere weersomstandigheden kiezen kan ook. Bewolkt weer geeft minder scherpe contrasten.
In de nabewerking met schaduw/highlights het wit ophalen.

Welke ISO heb je hier gebruikt?

Koolmees
BerichtGeplaatst: 29 mei 2022 11:58 
Moderator
Fotografie

Hoi Erik, Frans heeft je al wat tips gegeven. :)
Ik weet natuurlijk ook niet wat je al in de nabewerking gedaan hebt, misschien heb je de details in het origineel nog wel, of zijn ze daar nog wel in terug te halen.
Tijdens het fotograferen iets onderbelichten kan ook, maar dan moet je inderdaad ook niet te hoog in de ISO zitten, want dan komt er ruis tevoorschijn als je de foto in de nabewerking (plaatselijk) weer wat oplicht.
Wat Frans al zegt kun je in de nabewerking met "Shadow/highlights" vaak nog wel wat terug halen als het niet echt overbelicht is, of de witte tinten in "Selectieve Kleuren" plaatselijk wat terug schroeven.
Ook (plaatselijk) minder "Contrast en helderheid" wil weleens helpen, door minder Contrast worden de witte minder wit en de zwarte tinten minder zwart, ook de kleuren in de foto worden wat minder intens, maar dat is later wel weer goed te krijgen met "levendigheid en Verzadiging".

Fotografeer je in JPEG of in RAW, want in RAW zijn 'overbelichte' stukken ook beter te repareren, tot een bepaalde grens natuurlijk....echt overbelicht is niet meer goed te krijgen.

Ik heb je foto binnen gehaald en wat van bovenstaande dingen uitgeprobeerd, ook heb ik het poepje(?) op de schutting weg gehaald en wat blauw uit de foto verwijderd in "Selectieve Kleuren".
Met het originele grote bestand zou dit allemaal nog beter gaan.
Als je het niks vindt dan haal ik 'm wel weer weg. ;)

Fotografie

Koolmees
BerichtGeplaatst: 29 mei 2022 13:34 
Lid

@frans ISO 200

@ron mooi bewerkt. Ik heb getwijfeld of ik het poepje weg zou halen.
Ik fotografeer in RAW, na bewerken upload ik ze naar flickr.
De raw's gooi ik daarna weg. Maar nu ik op dit forum zit... wellicht ga ik die nog wel wat langer bewaren.

Koolmees
BerichtGeplaatst: 29 mei 2022 13:42 
Moderator
Fotografie

In de RAW is er meer mogelijk met zwart en wit.
Ik fotografeer altijd in RAW en JPEG en ik gebruik bijna altijd de JPEG, alleen als de witbalans of de belichting helemaal niet goed is pak ik de RAW.
De JPEG's(ook de bewerkte) laat ik allemaal op m'n pc staan en de JPEG's en RAW's sla ik op op 2 externe harde schijven.
Heel misschien is er met die RAW bestanden over een paar jaar nog wel meer mogelijk, of bewerk ik m'n foto's dan op een hele andere manier, waarbij het beter is om van de RAW uit te gaan.
Een HD schijf van 6TB koop je voor ongeveer €100,- en daar kunnen echt heeeeeeel veel foto's op, daar kan ik zomaar weer een jaar of 5 à 6 meer vooruit. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp