MissTique schreef:
Ook heb ik last met het dichtknijpen van mijn andere oog, weet niet of dat een beginners dingetje is maar heb zelfs overwogen om een oogkapje aan te schaffen omdat ik me gewoonweg niet meer kan ontspannen als ik een half uurtje bezig ben.
Heb ik ook. Als ik een bepaalde tijd intensief heb gefotografeerd met één oog dicht, dan zie ik alles wazig als ik het weer open doe, met als gevolg dat ik weer een-en-ander mis. Vooral het turen door de zoeker en het wachten op het juiste beeld MET een oog dicht zorgt voor lange tijden van duizeligheid als je de ogen dan weer open doet.
Inmiddels heb ik dat keurig opgelost. Ik heb mezelf aangeleerd met beide ogen open te schieten. Werkt veel fijner. Met veel tele werkt het erg goed omdat het oog wat door de zoeker kijkt vele malen meer ingezoomd is dan het andere oog.
Let wel dat je met je dominante oog door de camera kijkt. Hierdoor zul je gewoon minder snel last hebt van je oog wat je normaal dichthoud (zeg maar niet).
Hoe bepaal je overigens je dominante oog?
Houd je armen gestrekt van je af en maak met je duimen tegen elkaar, en je wijsvingers tegen elkaar een driehoek.
Kies een onderwerp in de verte uit en manouvreer dit in de driekhoek. Door nu beurtelings een oog dicht te doen zie je dat onderwerp in de driehoek verspringen. Waar het het minst verspringt, dat is je dominante oog.