Ron62 schreef:
Om maar even met een vraag te komen die je zelf misschien ook zou stellen: "Waarom zo'n kleine foto gepost"?
Laat ik vooropstellen dat ik bij de omzetting naar Jpeg de maximale kwaliteit heb toegepast, dus minimale compressie.
Ja, ik heb dit keer qua resolutie gekozen voor een kleine variant, namelijk 900 x 684 pixels.
De verkleining heb ik in Photoshop gerealiseerd en vervolgens geüpload naar Flickr.
Omdat ik binnen de grens van 900 pixels langste zijde ben gebleven, hoeft Photodrome niet te renderen en is er ook geen verlies.
Inmiddels heb ik ervaren dat de meeste beoordelingen worden gebaseerd op de foto(‘s) zoals ze in de basis op het topic worden gepresenteerd.
Daarom worden ze vaak al op 900 langste zijde bij de host opgeslagen.
Als de intrinsieke grootte groter is dan 900 langste zijde, dan zie je door het plusje een grotere versie waarbij de verticaal wordt beperkt tot maximaal 900 pixels.
Dan zie je bij upload naar de host bij een 3:2 verhouding een 1200 x 800 pixels grootte worden geplaatst.
Natuurlijk mag iedereen zijn/haar/hen foto’s laten zoals ze zelf willen.
Om echt goed te beoordelen zou mijn voorkeur uitgaan naar grotere versies met minder compressie.
Dat heb ik bij diverse gelegenheden met argumenten onderbouwd.
Helaas heeft dat weinig weerklank gekregen. Jammer maar het is niet anders.
Bij de bewerkingsoefening gaat het niet om eigen foto’s, maar om een voor iedereen gelijke foto van groot formaat.
Sinds kort zelfs een nog volledig onbewerkte foto in RAW formaat.
De deelnemers kunnen er compleet op los gaan.
Het mooie daarvan is dat je zoveel verschillende resultaten te zien krijgt.
Het is geen competitie met een winnaar, maar vooral een leerzaam inzicht in de vele mogelijkheden van bewerking.
Niet voor niets staat er in de omschrijving “ter lering en vermaak”.
De geplaatste foto’s zijn niet de makkelijkste en vergen soms veel vaardigheid van de bewerker.
Dan zie je dat een ander een probleem beter heeft opgelost, dan je zelf hebt weten te bereiken.
Meer dan eens worden door deelnemers technieken/tools aangereikt om iets op te lossen of te verbeteren.
Dat is nu het fijne van deze bewerkingsoefeningen, niet alleen plaatjes kijken, maar ook naar de details en daarvan leren.
Zo heeft Peter mij bij een van de vorige oefeningen weer op het spoor gezet van het gebruik van de displacement map (even opzoeken, te lang om het uit te leggen).
Was bij mij in het vergeethoekje geraakt wegens weinig gebruik.
Dit leren kan alleen maar als iedereen zich kwetsbaar durft op te stellen om het resultaat in groot formaat met veel detail te laten zien.
Daarom pleit ik ervoor om in deze rubriek Fotobewerking met elkaar af te spreken om de bewerking in hoge resolutie en hoge kwaliteit (Jpeg -omzetting) hier te plaatsen.
De meesten doen dit gelukkig al, dus er een regel van maken zal weinig pijn doen.
Ik hoop hiermee de vraag naar tevredenheid te hebben beantwoord.