Henry schreef:
Niet iedereen zal een perfecte fotokwaliteit nastreven, velen zijn kennelijk tevreden met een mooie/leuke herinnering.
Dat klopt helemaal Henry, maar dat is nu juist wat ik wel probeer en daarom fotografeer ik ook bijna niet met m'n phone, die leuke herinnering is wat ik heel soms ermee doe, of even snel een foto voor Whatsapp, daar is ie prima geschikt voor en houdt het voor mij ook mee op.
Maar er zijn zat mensen die alles wat los en vast zit ermee fotograferen en daar zal vast weleens een mooie foto tussen zitten, maar het is meest niet geschikt om 120 x 80m aan de muur te hangen, dus mocht je een hele mooie hebben gemaakt dan loop je daarna misschien toch weer tegen de beperkingen aan.
Een klein voorbeeld......mijn schoonzus is pas overleden en m'n zwager vroeg of ik een foto van haar een beetje op wilde knappen, wat dingetjes weg soppen en wat lichter maken.
Was een foto gemaakt met z'n smartphone en ik heb de foto zo gemaakt dat het nog precies op de voorkant van de rouwkaart kon zonder dat het er echt van hele slechte kwaliteit uitzag.
De foto op de rouwkaart is ongeveer 10 x 15cm en dan nog vind ik zelf de kwaliteit er slecht uitzien, maar de meeste mensen zien dat toch niet, want die letten daar niet op.
Nu vroeg m'n zwager laatst ook of ik de foto zo kon bewerken zodat ie er een ongeveer 40 x 60cm vergroting van kon maken om aan de muur te hangen.
Ik en ook de fotograaf waar ie heen is geweest hebben 'm dat afgeraden, want dan ga je echt de tekortkomingen zien, zoals blokjes, ruis en geen detail.
Nu gaat ie heel misschien die foto laten schilderen en dan kunnen ze 'm natuurlijk wel een stuk groter schilderen zonder kwaliteitsverlies, maar echt goedkoop is zoiets natuurlijk niet.
Als het een goede schilder is dan kunnen ze er natuurlijk een prachtig, levensecht schilderij van maken, misschien zelfs nog wel mooier dan een foto.
Maar voor de rest ben ik het wel met jullie eens dat de kwaliteit van de mobieltjes-foto's een heel stuk verbeterd is de laatste jaren, maar ook de fabrikanten van de systeemcamera's en zo zitten niet stil en ook die kwaliteit wordt steeds beter.
Voorlopig zal een telefoon een systeemcamera niet inhalen wat kwaliteit, snelheid, enz. betreft en tot die tijd hou ik het dan ook gewoon bij een systeemcamera.
Ik heb wel een tijdje een compactcamera naast m'n vorige SLT(wel een spiegel, maar één die niet opklapt, maar het licht doorlaat) gehad en die gaf voor zo'n heel kleine cameraatje best verrassend goeie kwaliteit beelden, zelfs met concertfotografie zag het er goed uit als ik niet boven de ISO-1600 à ISO-2000 kwam.
Toen ik m'n huidige camera kocht heb ik 'm verkocht, omdat ik wist dat ik 'm vanaf toen niet zo heel vaak meer zou gebruiken, hoewel het toch af en toe handig zou zijn om ernaast te hebben als bijv. de 200-600mm op m'n camera zit en ik wil bijv. een landschap fotograferen....ik ga dan niet voor die paar foto's even m'n lens wisselen en daarmee snij ik ook gelijk het grootste 'probleem' van de systeem- en spiegelreflex-camera's aan......het wisselen van de lenzen, tenminste dat is wat ik als een wat minder handig iets ervaar, het gewicht en de grootte en zo vind ik niet eens zo'n 'probleem'.