.
petervaneekelen schreef:
Leuk dat er zo levendig wordt gereageerd op dit onderwerp. Aangezien het voornamelijk lijkt te gaan over de technische capaciteiten van de moderne smartphone camera's en er niemand bijvalt over de creatieve mogelijkheden vermoed ik zomaar dat er geen behoefte is aan een apart forum onderdeel voor smartphone fotografie

Waarom een aparte categorie. Die hebben we toch ook niet voor compact camera’s, systeemcamera’s, technische camera’s, drone camera’s, action camera’s, etc.
Mij maakt het absoluut niet uit met welke camera met welk objectief een foto is gemaakt.
Ik beoordeel uitsluitend het resultaat op compositie en kwaliteit.
Wel zie ik een trend ontstaan, terug naar klein en korte tijd van aandacht.
Het begin van de consumentenfotografie was klein, want duur, maar kreeg wel aandacht, foto’s belanden in een album.
De opkomst van de amateurfotografen ging gepaard met streven naar hoge kwaliteit.
Bij de fotoclub kon je niet aankomen met minder dan 60 x 40, de foto moest aan de muur kunnen.
Met de digitale camera nam de kwantiteit de overhand.
Had je voorheen een rolletje van 36 dat ook nog eens ontwikkeld en afgedrukt moest worden.
Nu kon je honderden foto’s op een kaartje schieten en meteen bekijken op een computerscherm.
Met fotobewerkingssoftware kon je bij daglicht je foto’s verbeteren.
In het begin had je daar best nog vaardigheden voor over.
Nu is die software al zo goed dat er met AI al automatisch een bijna perfecte bewerking kan worden gedaan.
Het zal niet lang meer duren voordat zoiets al in de camera wordt gedaan.
Omdat het allemaal zo goed en snel kan, word je overspoeld met foto’s op fotoforums en sociale media.
De bloemetjes en vogeltjes op een takje zijn niet van de lucht, maar veel of lang aandacht krijgen ze niet.
Met de verbeterde camera’s in je smartphone heb je altijd een camera bij de hand.
Een uitsnede maken en hier en daar wat verbeteren met apps in de phone is zo gebeurd en dan kan die foto snel worden gedeeld.
Nog even kijken naar de reactie’s: mooi, fraai, prachtig, duimpje en dan op naar de volgende.
Op sociale media kun je dat verwachten, maar op een fotoforum hoop je toch op meer.
Veel fotoforums zijn er al aan ten onder gegaan.
Mijn stelling: het fotoforum heeft zijn beste tijd gehad.
Toch blijf ik hopen dat kwaliteit weer gaat prevaleren boven kwantiteit.
.
Wat mij op het forum wel opvalt, is dat er zich met regelmaat nieuwe leden aanmelden waar je verder niets meer van verneemt.
Vaak genoeg heb ik hier actieve leden van andere (uitgedoofde) forums zien komen, maar ook die laten het hier afweten.
Wat zou ze tegenhouden?
Frans schreef:
Ben niet echt onder de indruk.
Hiervan wel
https://www.instagram.com/dominika.koszowska_official/.
.