Het is 21 jul 2025 20:52

Auteur Iemand hier ervaringen met het Four/Thirds systeem?
 Iemand hier ervaringen met het Four/Thirds systeem?
BerichtGeplaatst: 09 aug 2009 19:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben al een tijdje aan het orienteren naar een nieuwe camera en lensen.
Maar ondanks dat ik zelf erg gecharmeerd ben door wat Nikon te bieden heeft, lijkt het 4/3 systeem ook wel een interresant systeem, en eigenlijk mede door de objectieven die Olympus in huis heeft. Als ik nu voor een Nikon zou gaan dan zou het de D300 met de 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX en de 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED AF-S VR gaan en mede omdat Nikon bekent staat om zijn prestaties met hogere ISO,s.
Maar het nadeel van deze 2 genoemde objectieven vindt ik dat ze beide niet al te lichtsterk zijn.
En dat vindt ik nu al een gemis op mijn R1 camera.
Maar als ik nu kijk wat Olympus voor objectieven heeft, zou ik voor de objectieven 12-60mm f/2.8-4 ED SWD en de 50-200mm f/2.8-3.5 ED SWD gaan die beide redelijk lichtsterk zijn.
Maar vergeleken met Nikon loopt Olympus toch achter als het om de beeldkwaliteit gaat op hogere ISO waarden.
Wat zijn jullie ervaringen met Olympus? :unsure

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 09 aug 2009 20:30 
Lid
Fotografie

Ach ja, ieder merk heeft z'n voor en nadelen...t'is dat ik al jaren met een Olympus OM2 fotografeer heb ik vorig jaar de E3 gekocht mede doordat ik nog veel lenzen voor dit systeem heb. Heb nog wel zwaar getwijfeld om een Nikon aan te schaffen, maar idd door de lenzen die niet zo lichtsterk zijn toch weer voor Olympus gekozen. Heb zelf 14-54mm 1:2.8-3.5 SWD bij die E3 gekocht. Later de 40-150mm 1:4-5.6 en dat merk je wel met de lichtsterkte :S . Overigens staat die 50-200mm al weer op m'n verlanglijstje....
Wat betreft ruis scoort Olympus minder goed dan andere merken doordat er een kleinere sensor in Olympus zit. Heb je wel weer een scala aan ruisonderdrukkingsprogramma's voor, maargoed, hoe minder bewerking hoe beter vind ik ;)
Adviseer je om eens verschillende merken camera's in je hand te houden, geloof dat alle merken wel mooie opname's kunnen maken....ligt meer aan degene die em bedient ;) Sommige mensen kunnen mooie foto's maken uit een plee-rol ;) :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 09 aug 2009 20:41 
Lid
Fotografie

Kees Luiten schreef:
Ach ja, ieder merk heeft z'n voor en nadelen...t'is dat ik al jaren met een Olympus OM2 fotografeer heb ik vorig jaar de E3 gekocht mede doordat ik nog veel lenzen voor dit systeem heb. Heb nog wel zwaar getwijfeld om een Nikon aan te schaffen, maar idd door de lenzen die niet zo lichtsterk zijn toch weer voor Olympus gekozen. Heb zelf 14-54mm 1:2.8-3.5 SWD bij die E3 gekocht. Later de 40-150mm 1:4-5.6 en dat merk je wel met de lichtsterkte :S . Overigens staat die 50-200mm al weer op m'n verlanglijstje....
Wat betreft ruis scoort Olympus minder goed dan andere merken doordat er een kleinere sensor in Olympus zit. Heb je wel weer een scala aan ruisonderdrukkingsprogramma's voor, maargoed, hoe minder bewerking hoe beter vind ik ;)
Adviseer je om eens verschillende merken camera's in je hand te houden, geloof dat alle merken wel mooie opname's kunnen maken....ligt meer aan degene die em bedient ;) Sommige mensen kunnen mooie foto's maken uit een plee-rol ;) :D

Dank je Kees voor je reactie.

Tja, die 50-200mm da,s echt een must have lens, maakte nikon er maar zo één!
Geldt trouwens ook voor die 12-60mm.
Maar goed, ik zal beide camera,s idd ééns huren.
Dan kan ik het waarschijnlijk beter beoordelen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp