.
Mijn voorstel m.b.t. definities voor de volgende categorieën
.
AI - volledig met AI gegenereerde beelden, waaraan geen traditionele of digitale foto ten grondslag ligt en daarom ook niet op techniek van fotografie kan worden beoordeeld.
.
Experimenteel – bewerkingen van foto’s waarvan de maker vindt dat daarbij bijzondere, niet alledaagse technieken zijn gebruikt. Dat vraagt dan wel om een korte toelichting over die gebruikte technieken.
.
Overig - foto's die niet goed in een van de voorgaande categorieën zijn te plaatsen.
.
Manipulaties – foto’s waaraan één of meer vervreemdende effecten zijn toegevoegd.
.
.
Deze formuleringen zijn gebaseerd op mijn visie m.b.t. beeldbewerking.
Op dat gebied kun je onderscheiden de Rekkelijken en de Preciezen en uiteraard alles wat daartussen zit.
.
Bij de Zilveren Camera Wedstrijd zijn de
Regels met betrekking tot beeldbewerking
● Elke foto is het resultaat van één enkele aaneengesloten belichting.
● Geoorloofde bewerkingen zijn:
○ Lenscorrecties waaronder kleurfoutjes en vertekening;
○ Aanpassing van witbalans, contrast, helderheid en kleurverzadiging (saturatie) van het beeld of gedeeltes hiervan;
○ Retoucheren van vlekjes veroorzaakt door stof op de sensor;
○ Rechthoekige uitsnedes (crops) of het onthoeken/rechtzetten van een beeld
● Het is niet toegestaan om onderdelen, hoe klein ook, uit een beeld te verwijderen, toe te voegen of te verbergen, op welke manier dan ook (klonen/stempelen, werken met reparatiepenseel, vervormen, schilderen en tekenen of anderszins).
.
Dat is wel heel erg rigide voor het stellen van grenzen aan beeldbewerking in het algemeen.
.
Ik deel meer de mening van Bas Meelker over wat is toegestaan bij beeldbewerking.
https://www.basmeelker.nl/tips-voor-landschapsfotografie/beeldbewerking-landschapsfotografie/“er is in beeldbewerking geen goed of slecht, alleen ‘smaak’.”
.
Wat is (nog) een foto:
Zwartwit of kleuren negatief film
Afdruk van filmnegatief
Dia
Sensorbeeld van digitale camera
Scan van negatieffilm
Scan van Dia
Scan van afdruk van filmnegatief
Scan van tijdschrift/boek
Beeldschermafdruk
.