Bedankt voor je uitgebreide reactie, Marco! Dat stel ik op prijs!
MarcoEOS schreef:
- als iemand niet schrijft "ik vind dat", maar schrijft "het is", dan wordt het weliswaar als een feit gebracht in plaats van als een mening. Ik lees het veelal desondanks alsnog als een mening - want het merendeel van de posts hier zijn nu eenmaal niet meer dan dat.
Eens!
MarcoEOS schreef:
- Wat is voor jou het verschil tussen "een mening geven" en een observatie/ motivatie geven?
Laat ik een voorbeeld geven uit dit draadje. Een mening/conclusie is "de lichtval klopt niet". De observatie is "in het origineel komt het licht aan de schaduwen te zien links, in de de "opgeleukte" ook nog van rechts(onder)". Ik heb als feedback op een foto ook wel 's gezien "ik vind het helemaal niks". Toen ik vervolgens vroeg naar het waarom vroeg was het antwoord : "Dit beeld vergt teveel van mijn fantasie". Dat laatste is dan eigenlijk de observatie.
MarcoEOS schreef:
- is het erg als iemand een mening geeft en geen vraag stelt? Ik stel zelden vragen, eigenlijk alleen als het doel van de fotograaf me totaal niet duidelijk is of als de foto echt vragen oproept. Meestal geef ik gewoon mijn mening.
Ik probeer de feedback te begrijpen om te kijken wat ik ermee kan doen. Let wel dat feedback soms zowel wat zegt over de persoon die de feedback geeft als over de foto. Die twee aspecten probeer ik uit elkaar te rafelen. Meningen zijn voor mij minder interessant, wel de reden voor die mening.
MarcoEOS schreef:
Optopic: ik herken je struggle om landschappen, en zeker berglandschappen, mooi op de foto te krijgen. Het levert me te vaak een saaie plaat op, terwijl het origineel adembenemend was. De oplossing die ik hier zie bevalt me niet zo, het beeld komt wat onnatuurlijk over (ondanks dat het prima gebland is). Ik denk door het licht.
Tot nu toe is een "heftige" zwart-wit omzetting van een landschap, waar rotsen, een mooie luchtpartij, veel bomen/struiken en hoogteverschillen (lees rotsen/bergen) in voorkomen nog de beste oplossing om een landschap fotografisch weer te geven voor mij. Maar ik blijf proberen