.
Dat gaat lastig worden, wat is misbruik en wie bepaalt dat.
Met de komst van digitale fotografie (een duivelse uitvinding volgens veel toenmalige analoge fotografen), kwam ook de digitale bewerking (op de computer) in beeld.
Mijn eerste digitale camera was een Sony Digital Mavica MVC-FD5 (met floppies) en mijn eerste Photoshop 4.0.
Het mooiste in die laatste waren Layers. Daarmee leerde ik voorgrond en achtergrond bewerken en samenvoegen.
Hoe dat in de achtergrond werkte: programmacode met algoritmen.
Vrijwel alle gereedschappen in Photoshop werken op basis van algoritmen.
In de loop der jaren zijn die veel verfijnder geworden. Niemand die bij het kloonstempel en het retoucheerpenseel dacht aan Artificial Intelligence (AI).
Toch werkt AI gewoon met algoritmen. Bij de genoemde gereedschappen werd in een beeld de omgeving geanalyseerd en het gewenste deel daarvan verplaats naar het te bewerken gebied.
Door de massa is AI ontdekt nu beeldmateriaal niet alleen meer in en uit de eigen foto wordt geanalyseerd maar uit enorme hoeveelheden beeldmateriaal in de “Cloud”.
Als je een hond in je foto wilt, hoef je hem alleen maar te beschrijven en Photoshop bied je een veelheid aan voorbeelden die je met één klik in je foto kunt plakken.
Qua resolutie is het nog niet geweldig, maar dat is geen technisch, maar een capaciteitsprobleem. AI vergt een enorme servercapaciteit, die er nu nog maar beperkt is. Daarom worden er nu gigantische datacenters gebouwd waarmee miljarden gemoeid zijn. Nu is AI met beperkte resolutie nog gratis, maar binnenkort gaan we er voor betalen op welke manier dan ook.
De ontwikkeling van AI is niet meer tegen te houden en fotografie en film gaan een heel ander tijdperk in. Een stap veel groter nog dan de overgang van analoge naar digitale fotografie.
Laten we hier gewoon naar beelden kijken en beoordelen zonder ons druk te maken over hoe ze tot stand zijn gekomen.
Ik zie hier zelden een beeld voorbij komen direct uit de camera en onbewerkt. Vrijwel iedereen gebruikt beeldbewerkingsprogramma’s.
.
.