Bedankt Henk en Frans.
Frans schreef:
Charmante plaat.
Ik weet dat 'gekke bekken' en zo niet jouw smaak/ding is(dus ik neem aan dat het cynisch bedoelt is

), maar ik vind het hier juist een grappig moment, bij mensen kan ik me indenken dat het er minder charmant uitziet.
Ben het ook niet helemaal met je eens dit keer Frans.....in dit geval had de achtergrond bij bijvoorbeeld F/10 nog wel redelijk 'glad' geweest, maar hij wordt altijd wat 'meer aanwezig' bij een groter diafragmagetal.
Ook had ik het niet alleen over dit specifieke geval wat dat betreft,
Ron62 schreef:
Ook heb je dan kans dat de achtergrond meer aanwezig is en dat de vogel dus minder 'los' komt daarvan.
want ik zit op m'n knieën aan de waterkant, met de camera met 200-600mm lens vlak boven het water en een bandje aan de statiefbeugel gefröbeld wat om m'n pols zit, zodat het hele geval niet in het water kan verdwijnen.
Tijdens het fotograferen is het dus heel lastig om m'n instellingen nog te veranderen en op dat kleine schermpje is dan ook heel moeilijk af te lezen waar ze dan op staan, dus ik stel de camera in voordat ik een aantal foto's schiet en verander 'm heel soms tussendoor, maar dan pas als ik de camera weer omhoog heb gehaald....meest is dat dan een aanpassing van de sluitertijd, als de ISO te hoog, of laag zat is.
Het diafragma gaat bijna altijd op F/6.3(het grootste diafragma op 600mm), omdat de vogels zowel dichtbij als wat verder weg kunnen zijn en ik kan ook verschillende richtingen op fotograferen, waarbij er ook een kant bij zit waarbij de overkant veel dichterbij is en zoals gezegd hou ik de ISO het liefst zo laag mogelijk, maar daar ging dit niet over.
9 van de 10 keer heb ik met die diafragma instelling zowel het oogje als de snavel scherp, maar omdat de vogel hier heel dichtbij was en met z'n snavel mijn kant op priemde was het oogje net niet scherp.
Ik weet dat je aan de hand van een spiegeling in het water een foto recht kunt zetten, maar voor mijn gevoel is de spiegeling hier veel te bibberig/onscherp om er wat mee te kunnen?
Hoe doe jij dat dan met deze spiegeling?