.
Ik fotografeer al meer dan 60 jaar, geen idee hoeveel foto’s ik heb gemaakt, maar ik ben meer van kwaliteit dan van kwantiteit.
Oud maar niet dement, dus ik weet echt wel hoe ik een foto gemaakt en bewerkt heb.
Over foto’s van Ron heb ik in dit topic nergens gesproken.
Mijn foto was hier duidelijk ter adstructie van slechte kwaliteit en dat heb ik ook aangegeven.
Ik crop wel, maar gebruikelijk comprimeer ik nauwelijks.
Foto’s beoordeel ik net als schilderijen en andere kunstwerken om te beginnen op een eerste indruk, creativiteit, niet één van dertien in een dozijn.
Dan kijk ik naar de compositie volgens de regels die in de schilderkunst al eeuwen worden gehanteerd.
Als dat mijn aandacht heeft, ga ik op zoek naar de gebruikte techniek en dan wil ik dichterbij komen.
Bij foto’s op een forum moet je dan vergroten naar een hogere resolutie om kleuren, scherpte, contrast, luminantie, ruis, chromatische aberratie etc goed te kunnen beoordelen.
Bij extreme compressie gaat je dat dan niet meer lukken.
Door de reactie van Jo kan ik stellen dat de door hem geplaatste foto’s van zijn bloemetjes altijd van een hoge kwaliteit zijn en daarom een genot om naar te kijken.
Inderdaad Frans, heb ik hier eerder aandacht voor gevraagd, omdat op een fotoforum een eerlijke en realistische beoordeling van de geplaatste beelden tot zijn recht moet kunnen komen.
.
.