Het is 07 okt 2025 21:04

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Heel soms............
 Heel soms............
BerichtGeplaatst: 04 okt 2025 22:49 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
heb je teveel mm en komt het wel heel dichtbij.

Fotografie

Nikon D850
150-600mm f/5-6.3
ƒ/6.3
150.0 mm
1/1250
1100 iso

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 10:19 
Lid

Geslacht: Vrouw
Ben je zelf ontevreden dan? Volgens mij komt het duel prima uit de verf.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 10:29 
Lid
Fotografie

Mooie foto Joop, goede kleuren en scherpte. Ik kon het niet laten om even Nano Banana (AI) erop los te laten.
1 simpele prompt geeft dit resultaat. Ik heb er verder niets aangedaan in PS. Had de lijnen nog kunnen weghalen. Als ie wegmoet hoor ik het wel.

Fotografie

Fotografie

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 11:02 
Lid
Fotografie

Wat voorbeelden van Nano Banana, Joop zijn topic moet hierdoor niet verstoord worden. :)

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 11:35 
Lid
Fotografie

Ongelofelijk :shock maar ik vind de originele foto ook gaaf hoor, zoals die jongen naar de bal kijkt :up

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 11:49 
Moderator
Fotografie

Mooie actiefoto weer, Joop. Altijd leuk om erbij te denken hoe de actie precies verloopt. In dit geval: koppen of niet? Bal van rechts naar links of andersom? Wie verdedigt, wie valt aan? Aan de lichaamshouding te zien zou ik zeggen: rood verdedigt en laat de bal (voor ons) van rechts naar links passeren (AI maakt er een heel andere situatie van). Dit soort overwegingen roepen jouw sportfoto's heel vaak bij mij op, en dat getuigt van een prima foto :chapeau

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 11:51 
Moderator
Fotografie

Dank voor het reageren.

Ine S schreef:
Ben je zelf ontevreden dan? Volgens mij komt het duel prima uit de verf.

Ben zeker niet ontevreden hoor, verre van dat. Vooral de blik van de rode speler maar ook de focus van de ander maken dit beeld tot een goede foto voor mij.
Maar als je op je krukje zit en de spelers komen op je af en je kan niet verder uitzoomen en je ziet door je zoekers dit geweld op je afkomen is het schrikken en een keuze maken vluchten of toch foto maken.
Ik blijf eigenlijk altijd zitten en maak de foto die ik meestal wel weggooi maar deze niet.
En het is maar een titel he.

@Ab en gewoon laten staan zodat anderen kunnen zien wat er mogelijk is tegenwoordig.
Ik ben geen fan van Ari en ik gebruik het ongemerkt waarschijnlijk ook omdat het door de tool geweven zit tegenwoordig. In het ene programma wat meer dan bij het andere.

Wat mij bij jou foto's opvalt is dat het er geplakt uitziet maar dat ook de focus van de heren anders is, de witte speler kijkt zelfs minder naar de bal mijn inziens.
Vooral in de 2e foto lijkt het gras continu herhaald wat bij de eerste foto alleen in de voorgrond te zien is.
Is mijn beleving hoor anderen vinden het misschien heel mooi.
Maar het blijft bijzonder dat Ari met een druk op de knop een heel beeld aanpast.
Ik probeer er zoveel mogelijk van weg te blijven en het gewoon old school te oden als er wat gekloond moet worden.

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 12:01 
Moderator
Fotografie

Je zit er naast Peter (maar zit ik bij jou foto's heel vaak :D ) de rode speler is de aanvaller. De bal is van achteruit naar voren gespeeld. de rode speler wil hem binnen houden om een voorzet te geven en de witte speler probeert dat uiteraard te voorkomen.

Dank voor je reactie en fijn dat mijn foto's je aan het denken zetten, dank ook voor het compliment.

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 13:05 
Lid
Fotografie

Er is veel mogelijk met allerlei programma's, dat zie je in de foto's die Ab erbij heeft gezet. Spreken we dan nog wel over een foto? Voor mij hadden deze opties er niet bij gehoeven.

Ik herken wat je beschrijft; ze komen soms rechtop je afgelopen, als dat maar goed gaat! Als jou foto bekijk dan valt met op dat de scherpte niet goed is. De scherpte ligt iets te ver naar onderen wat mij betreft; op beide shirts in plaats van de gezichten.
Als geen ander herken ik dit hoor Smurf; ook gisteren zat ik langs de kant en dan overkomt mij hetzelfde. Reageer ik net iets te traag waardoor de scherpte verkeerd ligt. Gelukkig komen er tijdens de wedstrijd meerdere momenten voorbij die je dan wel goed kunt vastleggen. Sportfotografie is net topsport!

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 13:21 
Moderator
Fotografie

Dank Conny.
Scherpte twijfel ik over hoor, mijn inziens wel goed maar misschien zie ik het soms niet goed omdat er heel veel voorbij komt in de nabewerking.
Mijn focuspunt staat meestal 1 stap boven het midden dus zo dichtbij zou het eerder naar boven gaan dan naar beneden.
Zal het origineel nog eens afspeuren of even in een ander programma kijken waar ik wel het focuspunt terug kan zien in het beeld.

ArtenCo schreef:
Sportfotografie is net topsport!

Ik ben ook altijd moe na een wedstrijd....pffff en soms doe ik er twee op een dag :rof

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 13:26 
Lid
Fotografie

Twee...dat is nog te doen. Ik moet soms drie per keer doen. En dan heb ik soms maar 15 minuten bij een wedstrijd en hup door naar de volgende....Race tegen de klok.

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 13:32 
Moderator
Fotografie

Het gezicht van de speler links in de foto is volgens mij niet helemaal scherp, de rechtse is zo te zien(op dit kleine formaat ;) ) wel helemaal scherp.

Wel een leuk actiemoment te pakken, met de bal ook nog in beeld. :up

De updates van Ab vind ik wel grappig om te zien wat er allemaal kan tegenwoordig, maar het heeft niet veel meer met de werkelijkheid van doen.
Het gras in de voorgrond bij die foto's(vooral bij de 2e) vind ik er een beetje ruisig uitzien, het lijkt net groene ruis en komt op mij niet als gras over. ;)

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 05 okt 2025 13:56 
Moderator
Fotografie

Dank je reactie Ron.

ArtenCo schreef:
Ik moet soms drie per keer doen. En dan heb ik soms maar 15 minuten bij een wedstrijd en hup door naar de volgende....Race tegen de klok.

Ik ken het en dat is echt niet leuk tenzij je er heel dik voor betaald wordt.
Kranten, clubfotografen lopen van wedstrijd naar wedstrijd en schieten een paar plaatjes en hup naar de volgende.

Pak je een paar beelden in het begin en weg terwijl de echte duels lopende de wedstrijd komen richting het eind.

Maar ik fotografeer natuurlijk met een andere insteek, gelukkig.

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 06 okt 2025 15:00 
Moderator
Fotografie

Fotosmurf schreef:
Je zit er naast Peter (maar zit ik bij jou foto's heel vaak :D ) de rode speler is de aanvaller. De bal is van achteruit naar voren gespeeld. de rode speler wil hem binnen houden om een voorzet te geven en de witte speler probeert dat uiteraard te voorkomen.

Dank voor je reactie en fijn dat mijn foto's je aan het denken zetten, dank ook voor het compliment.
:up

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 06 okt 2025 20:49 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik ga hier toch wel voor het origineel, al dat AI gedoe is echt niet mijn ding alhoewel het jammer genoeg waarschijnlijk in de toekomst niet meer zal weg te denken zijn in het fotografie gebeuren :dk

Mvg Yves

Heel soms............
BerichtGeplaatst: 06 okt 2025 23:24 
Moderator
Fotografie

Dank Yves