Het is 06 nov 2025 06:50

Auteur Affinity (3) is gelanceerd
 Affinity (3) is gelanceerd
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 14:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

Affinity (3) is gelanceerd -- GRATIS -- uitgebreid
Niet leuk voor wie kortgeleden nog de versie 2 heeft gekocht,
maar voor wie nog op zoek is naar gratis fotobewerkingssoftware een uitkomst.
.

https://tweakers.net/nieuws/240928/affi ... s-app.html
.

https://www.affinity.studio/
.

.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 16:48 
Lid
Fotografie

Alleen het gebruik van AI is niet gratis.
Meen ik te mogen concluderen uit website https://www.affinity.studio/

“Yes, Affinity really is free. You can use every tool in the Pixel, Vector, and Layout studios, plus all of the customization and export features, as much as you want, with no restrictions or payment needed. If you’re on a Canva premium plan, you’ll also be able to unlock Canva’s powerful AI tools within Affinity.”

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 16:59 
Lid
Fotografie

Is dat niet net zo iets als in Photoshop, waar je credits of iets dergelijks moet betalen om bepaalde AI tools te kunnen gebruiken?

BerichtGeplaatst: 31 okt 2025 17:26 
Lid
Fotografie

Het is meer da AI en niet goedkoop

Zie https://www.canva.com/pricing/

BerichtGeplaatst: 05 nov 2025 15:17 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Peter Koster schreef:
Is dat niet net zo iets als in Photoshop, waar je credits of iets dergelijks moet betalen om bepaalde AI tools te kunnen gebruiken?

Canva ai werkt met een pro of business plan dus niet met credits. De generatieve ai modules van affinity vereisen een van deze 2 plannen, maar je kunt het hele programma prima zonder gebruiken en dat is dus gratis. In de basis kun je wel gebruik maken van enkele tools die machine learning gebruiken zoals de selection tool, hiervoor moet je even wat aanvullende info downloaden maar die is ook gratis. Wie dus echt helemaal niks met ai te maken wil hebben kan het programma 'kaal' gebruiken, wie wel de machinelearning tooltjes wil gebruiken kan de aanvullende info binnenhalen, dit alles is precies zoals het voor heen bij affinity versie 2 was alleen nu gratis. Als je generatieve ai tooltjes wilt zoals bv. elementjes toevoegen aan je foto of grote stukken weghalen en laten vullen door ai dan heb je een abo nodig van €12,- per maand of €110,- per jaar.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 05 nov 2025 15:24 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Het is meer da AI en niet goedkoop

Zie https://www.canva.com/pricing/

Als je perse die generatieve ai wilt hebben dan verschillen de prijzen niet veel van Adobe, iets goedkoper zelfs (€110,- is per jaar eh! €12 per maand) maar het programma werkt prima zonder die tooltjes.
Nu ben ik zelf geen fan van de generatieve ai en firefly van adobe is ook nog niet feilloos maar als je er wel fan van bent dan ligt adobe op dat vlak nog wel wat voor op canva dus dan zou ik dat abonnement nog even aanhouden, maar gebruik je het niet dan kan het geen kwaad te kijken of je met affinity uit de voeten kunt en hou je je centjes in de zak

Ik ben ruim een jaar geleden overgestapt op affinity V2 vanaf Photoshop en ik vond de omschakeling niet al te moeilijk, de programma's hebben veel overeenkomsten in opbouw alleen V2 had geen generatieve ai opties, V3 heeft die nu wel als extra toegevoegd, maar dat deel moet je voor betalen en het deel wat vroeger V2 was is nu gratis.

Ben ik zuur dat ik betaald heb voor V2 en het nu gratis is? welnee, vergeleken met PS heb ik dat geld er allang uit en we (V1 en V2 gebruikers) krijgen nog een pakketje dingetjes (ik meen fonts) als goedmakertje

BerichtGeplaatst: 05 nov 2025 17:10 
Moderator
Fotografie

Je kan ook niet steeds terug blijven kijken, je zal altijd wel iets hebben wat jij gekocht hebt een nu gratis of goedkoper is. Andersom gebeurt het ook wel eens en dan bij jij de spekkoper.

Heb nu ook 1 jaar Affinity photo 2 en financieel is dat beter dan Adobe.
Moest erg wennen en soms mis ik Adobe nog wel eens maar 20 jaar Adobe poets je niet zomaar weg.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp