Het is 15 mei 2025 12:07

Auteur Statieven
 Statieven
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 14:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Graag zou ik jullie ervaring horen met betrekking tot de verschillende statieven, monopods en tripods. Ik heb namelijk geen idee welke je het best kan kiezen en of ze echt voordelen hebben.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Statieven
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 14:24 
Lid
Fotografie

Driepoot zeer stabiel, en vooral handig met lage sluitertijden. Monopoot is vooral handig met tele- en macro- objectief, je bent hiermee iets flexibeler in je sluitertijden en beperkte scherptediepte, maar blijft vooral mobiel, wat met insecten bijvoorbeeld een pre is.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Statieven
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 16:04 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
ga eerst voor je zelf na wat je wilt gaan fotograferen, dit is van belang om een goede keuze te maken, wat voor statief en kop je nodig hebt....

Statieven
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 20:23 
Lid
Fotografie

Zelf heb ik een monopod gekocht omdat dit voor mij makkelijker mee te nemen is met de motor en toch veel betere steun geeft dan los uit de hand.

Greetz, Peter

Statieven
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 21:15 
Lid
Fotografie

Ik heb zowel een monopod als een tripod. Zorg dat de kwaliteit is afgestemd op het gewicht van je apparatuur. Kwaliteit kost geld. Als je besluit om een statief te kopen waarbij je keuze hebt uit verschillende koppen, verdiep je dan eerst in het type fotografie wat je wilt bedrijven. De juiste kop is hier een afgeleide van.

Statieven
BerichtGeplaatst: 10 aug 2008 21:38 
Lid

Ik heb zelf een groot stevig statief. Iets "te stevig", want deze neem ik dus alleen mee als ik echt nachtfotografie ga doen.
Verder gebruik ik hem in mijn studiootje veel.
Een monopod heb ik ook, maar gebruik ik eigenlijk nooit. Te omslachtig naar mijn idee.

Zoals gezegd: bedenk voor jezelf wat je wilt fotograferen en hoe je hem wilt gebruiken (studie, veel op reis, flexibel) en pas daar je aankoop op aan.

Statieven
BerichtGeplaatst: 11 aug 2008 14:29 
Lid
Fotografie

Zit eigenlijk met het zelfde, heb net wel een monopod gekocht met een ballhead kop die ik tot nu toe als uitermate plezierig ervaar.

Maar voor de 3-poot ben ik er nog lang niet over uit. Er is gewoon te veel...

Ben wel van plan om over een tijdje naar Foto Konijnenberg te gaan, daar kan je de verschillende statieven ever lekker voelen en proberen. Hoop dat dat de keus wat makkelijker maakt.

Statieven
BerichtGeplaatst: 11 aug 2008 14:46 
Lid
Fotografie

Ik heb de Calumet 7100 tripod.
Deze had ik bij abonnement van Chip foto-video digitaal erbij gekregen tegen een kleine betaling.
Ik moet zeggen dat me dit statief niet tegenvalt.
Hij is stevig,wel wat aan de lage kant en niet echt licht.
toch ben ik er dik tevreden mee.
calumet 7100

Statieven
BerichtGeplaatst: 23 maart 2009 11:01 
Lid
Fotografie

Ik heb een Manfrotto driepoot, lekker stevig en niet te zwaar.
Kijk eens op http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... 82/lang/en ,daar kan je met een handige sysyteem configurator de juiste combi vinden voor jou camera. Natuurlijk is vast houden en ervaren altijd beter, maar het geeft je een idee van wat er van een driepoot verwacht wordt in combi met jou camera!
En ga inderdaad eens langs in de winkel!

Gideon

Statieven
BerichtGeplaatst: 23 maart 2009 11:27 
Lid
Fotografie

Ik heb een Manfrotto driepoot, die is sterk,zwaar en gebruik ik alleen thuis. Ik heb een monopoot, die gebruik ik zelden. Verder heb ik een licht statiefje om op reis mee te nemen Velbon Ultra lux. Deze gebruik ik het meest.

Gaston

Statieven
BerichtGeplaatst: 23 maart 2009 14:54 
Lid
Fotografie

gebruik zelf een velbon Sherpa 600R.. Heb hiervoor een giotto gehad, maar die was wat te licht. En inmiddels ben ik alweer op zoek naar vervanging voor die velbon.. :blush

Statieven
BerichtGeplaatst: 27 maart 2009 16:49 
Lid
Fotografie

Statieven (driepoot, monopod, whatever) zijn er om een stabiele ondergrond te verzorgen. En helaas wil massa voor een stabiele ondergrond zorgen.
Waarom is dat helaas. Je moet het namelijk wel meezeulen.

Als je gaat kijken naar een driepoot. Een degelijke driepoot die stevig staat is vrij massief. Heeft ook behoorlijk wat gewicht in de schaal te leggen.
En dat is maar goed ook, want het moet je camera gewoon stabiel en bewegingsloos ondersteunen. Daarvoor koop je zo'n ding.
je hebt statieven die 'vederlicht' zijn. Maar als het een beetje fatsoenlijk waait, dan zijn deze lichte statieven ook niet echt de uitkomst waar je op zit te wachten.

Kijk bij een statief naar verschillende dingen. De eerste is de hoogte. Hoe groot ben je zelf en hoe groot is je statief dan? Reken er ongeveer 10cm bij voor de zoekerhoogte en haal ongeveer 10/15cm van je eigen lengte af (je hebt je ogen niet bovenop je hoofd neem ik aan)
Dus als je 1,80m bent, dan hoef je niet te kijken naar een statief wat minimaal op 1,8m komt. Da's niet nodig, 1,6m gaat ook prima. Houd er wel rekening mee dat de hoogte van het statief bekeken moet worden met uitgeschoven poten en zonder uitgeschoven middenkolom. De middenkolom maakt de camera meestal niet stabieler en is eigenlijk alleen bruikbaar wanneer je ondergrond stabiel is en het niet waait.

Kijk naar de toekomst. Waar ga je het statief nu voor gebruiken en waar ga je het in de toekomst voor gebruiken.
Een goed statief kost ook best wel wat knaken en je geeft ze maar één keer uit. Doe het dus meteen goed.

Wat kun je op een statief allemaal doen:

- De kop. Je moet je camera ergens op zetten. Fatsoenlijke merken bieden de mogelijkheid om de kop te vervangen. Je kunt een balhoofd plaatsen of een conventionele kop. Maar dat is een heel ander verhaal.
- De hoogte, zie hierboven
- De laagte. Ja statieven kunnen ook makkelijk zijn als je erg laag bij de grond wil fotograferen, bijvoorbeeld voor macro. Makkelijk is het dan dat de poten ver uit elkaar kunnen. Ook zijn er statieven waarbij je de middenkolom compleet met kop en camera kunt omdraaien en zo als het ware tot enkele centimeters hoogte kunt komen
- Het sjouwgewicht. Je zou kunnen kijken naar een Carbon statief als gewicht echt een rol gaat spelen. Maar voor een goede kun je dan je portemonee trekken.

Met monopods geld eigenlijk hetzelfde. Een goede degelijke monopod heeft een aardig gewicht (Carbon is lichter, maar wel duurder)
Een monopod gebruik je wanneer je ook flexibel wilt blijven. Statieven binden je namelijk behoorlijk aan een vaste plek. Met een monopod loop je gewoon verder. Maar een goed statief zorgt ervoor dat je camera staat als een huis. Wanneer je een goede monopod hebt, durf ik mijn camera nog niet los te laten :D
Maar als ik voetbal fotografeer, dan is een monopod eer ideaal. Zittend op een krukje of de grond kan ik nog steeds alle kanten uitbewegen zonder dat ik mijn camera al te ver van mijn oog hoef te laten dwalen.

Statieven
BerichtGeplaatst: 27 maart 2009 20:36 
Lid
Fotografie

een statief met een haak eraan om je fototas aan te hangen zorgt ook voor wat meer gewicht en stabiliteit.

Statieven
BerichtGeplaatst: 27 maart 2009 20:44 
Lid

ik heb een monopod en een tripod.
mijn monopod kan 10 kilo dragen. en mijn tripod kan op de kleinste uitstaande stand mijn volledige gewicht dragen.
alleen mijn 3 poot weegt toch behoorlijk wat.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp