Statieven (driepoot, monopod, whatever) zijn er om een stabiele ondergrond te verzorgen. En helaas wil massa voor een stabiele ondergrond zorgen.
Waarom is dat helaas. Je moet het namelijk wel meezeulen.
Als je gaat kijken naar een driepoot. Een degelijke driepoot die stevig staat is vrij massief. Heeft ook behoorlijk wat gewicht in de schaal te leggen.
En dat is maar goed ook, want het moet je camera gewoon stabiel en bewegingsloos ondersteunen. Daarvoor koop je zo'n ding.
je hebt statieven die 'vederlicht' zijn. Maar als het een beetje fatsoenlijk waait, dan zijn deze lichte statieven ook niet echt de uitkomst waar je op zit te wachten.
Kijk bij een statief naar verschillende dingen. De eerste is de hoogte. Hoe groot ben je zelf en hoe groot is je statief dan? Reken er ongeveer 10cm bij voor de zoekerhoogte en haal ongeveer 10/15cm van je eigen lengte af (je hebt je ogen niet bovenop je hoofd neem ik aan)
Dus als je 1,80m bent, dan hoef je niet te kijken naar een statief wat minimaal op 1,8m komt. Da's niet nodig, 1,6m gaat ook prima. Houd er wel rekening mee dat de hoogte van het statief bekeken moet worden met uitgeschoven poten en zonder uitgeschoven middenkolom. De middenkolom maakt de camera meestal niet stabieler en is eigenlijk alleen bruikbaar wanneer je ondergrond stabiel is en het niet waait.
Kijk naar de toekomst. Waar ga je het statief nu voor gebruiken en waar ga je het in de toekomst voor gebruiken.
Een goed statief kost ook best wel wat knaken en je geeft ze maar één keer uit. Doe het dus meteen goed.
Wat kun je op een statief allemaal doen:
- De kop. Je moet je camera ergens op zetten. Fatsoenlijke merken bieden de mogelijkheid om de kop te vervangen. Je kunt een balhoofd plaatsen of een conventionele kop. Maar dat is een heel ander verhaal.
- De hoogte, zie hierboven
- De laagte. Ja statieven kunnen ook makkelijk zijn als je erg laag bij de grond wil fotograferen, bijvoorbeeld voor macro. Makkelijk is het dan dat de poten ver uit elkaar kunnen. Ook zijn er statieven waarbij je de middenkolom compleet met kop en camera kunt omdraaien en zo als het ware tot enkele centimeters hoogte kunt komen
- Het sjouwgewicht. Je zou kunnen kijken naar een Carbon statief als gewicht echt een rol gaat spelen. Maar voor een goede kun je dan je portemonee trekken.
Met monopods geld eigenlijk hetzelfde. Een goede degelijke monopod heeft een aardig gewicht (Carbon is lichter, maar wel duurder)
Een monopod gebruik je wanneer je ook flexibel wilt blijven. Statieven binden je namelijk behoorlijk aan een vaste plek. Met een monopod loop je gewoon verder. Maar een goed statief zorgt ervoor dat je camera staat als een huis. Wanneer je een goede monopod hebt, durf ik mijn camera nog niet los te laten

Maar als ik voetbal fotografeer, dan is een monopod eer ideaal. Zittend op een krukje of de grond kan ik nog steeds alle kanten uitbewegen zonder dat ik mijn camera al te ver van mijn oog hoef te laten dwalen.