Het is 15 mei 2025 20:17

Auteur geheugenkaart en statief
 geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 12 sep 2009 17:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik heb vandaag de 40d + Tamron 28-75mm/2.8 XR DI + Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM FT bestelt. maar nou moet daar natuurlijk ook een geheugenkaartje in en een statief lijkt mij ook wel handig.
dus ik heb een paar vragen:
hoeveel foto's kunnen er met dit systeem op een cf kaartje van 4gb (of is dit heel verschillend)?
welk kaartje raden jullie aan?
heeft iemand hier ervaring met de joby gorillapod SLR-Zoom (of een andere joby gorillapod) en is het verstandig deze te kopen? het lijkt mij wel een klein handig ding.

en heb ik nog andere accessoires nodig?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 00:30 
Lid
Fotografie

Hoeveel megapixels heeft een 40D? Vervolgens zou ik de volgende formule voor JPG hanteren bij een 4Gb kaartje:
aantal foto's op 4Gb kaartje = 4000 / aantal megapixels
In de praktijk zal het werkelijk aantal (iets) hoger uitvallen.
Bij RAW-foto's geldt dezelfde formule, maar het aantal foto's zal lager zijn omdat een RAW bestand veel groter is dan een JPG bestand.

Handige kleine dingen zijn handige kleine dingen die beperkt nut hebben in de praktijk... Als je denkt de gorillapod vaak denkt te gebruiken, dan zeker aanschaffen :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 10:24 
Lid
Fotografie

oke, de 40d heeft 10mp. dan is het misschien wel beter een 8gb kaartje aan te schaffen (krijg ik een dikke 800 foto's mee toch of reken ik nou verkeert).

en die gorillapod probeer ik daar wel denk ik(kijken of het me dan nog steeds iets lijkt). maar heeft iemand hier ervaring mee.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 11:23 
Lid
Fotografie

Als je 800 foto's op 1 kaartje wilt hebben, dan is een 8Gb kaartje inderdaad een oplossing.
Als je JPG's maakt met een lagere resolutie, dan kunnen er veel meer op ;)

Ikzelf stond ook voor dit "dilemma". Uiteindelijk voor een 4Gb kaartje gekozen. Het aantal dagen dat ik meer dan 300-400 foto's schiet, is niet zo groot...
Recent voor mijn zomervakantie een tweede 4Gb kaartje gekocht. Dit tweede kaartje was inmiddels veel goedkoper dan het eerste kaartje. Heb me niet laten verleiden om een 8Gb kaartje te kopen ;)

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 11:33 
Lid
Fotografie

Ik ken de gorillapod niet zelf, maar wat ik er over gelezen heb is het geschikt voor DSLR met een kitlens, ga je meer gebruiken dan wordt het instabiel. Ipv de gorilla pod zal ik een rijstzak maken/kopen.
Ik heb hem ooit zelf gemaakt is heel makkelijk als je een beetje met de naaimachine overweg kan. Een rijstzak is zoals het heet. Een zak met rijst, hierop kun je iedere camera met lens stabiel op laten liggen, uiteraard heeft een grotere lens een grotere zak nodig. Ik gebruik hem op ieder hekje en dingetje waar de zak op blijft liggen.
Soms leggen mensen er ook nog 1 overheen!

Over je kaartje. Voor dagjes is 4 gb bij met raw goed hoor. Ik heb op mijn 350D een 2gb kaart ik ga er maaer zeer zelden overheen. af en toe in de studio!
Ik zal in jouw geval kiezen voor 2x 4gb kaartje, of misschien 3x 2 gb of iets dergelijks.
Heel soms gaan kaartjes stuk, dan is het vervelend als je net 7gb vol hebt met meesterwerken!

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 11:50 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Wat betreft het statief zou ik daar niet voor kiezen.
Ik ken iemand die de grote heeft gehad en ik heb deze in het klein en gebruik m amper, laat het compactje vaak tegen/op dingen aanleunen e.d, maar nog belangrijker; hoe meer gewicht (ondanks de grootte van de gorilla pod) hoe meer moeite je moet doen om het stabiel te krijgen begreep ik van degene die die grote had, die heeft het ding ook weer weggedaan om deze reden.
Daarnaast ben je met de GP (gorilla pod) afhankelijk van de plek waar je bent, je moet in de meeste gevallen de GP met je camera altijd dus ergens bovenop zetten en vastklemmen....dit lijkt heel makkelijk met dat ding, maar eigenlijk gaat dat heel omslachtig en kan je niet vrij bewegen met compositie e.d. met een gewoon statief kan dat wel en zou ik daar eerder voor kiezen.
Als je toch wat bij je wilt hebben ipv van een groot statief zou ik eerder ook voor de rijst/bonenzak kiezen zoals niels al schreef, hier ben je ook flexibeler mee dan met een gorilla pod.

Een dagje weg krijg ik m'n kaartje al niet vol met 2 GB, ik zou dan voor 4 GB kiezen als je echt perse meer dan voldoende wil hebben en als je dan op vakantie gaat en bang bent te kort te komen kan je altijd nog een 4 GB erbij nemen.
Veel plezier met je camera iig! :foto

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 12:16 
Lid
Fotografie

dank voor jullie reacties. ik denk dat ik die gp dan niet neem (misschien daar even uitproberen).
verder neem ik dan eerst een 4gb kaartje. tegen de vakantie koop ik er dan nog wel eentje bij. maar bij foto konijnenberg (waar ik de camera ook ga halen) staan meerdere kaartjes dus is de vraag welke moet ik nemen. ik zit een beetje tussen de volgende te twijfelen:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... b_p-s.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... escue.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... b_p-s.html
die lexar leek mij persoonlijk het beste maar ik weet er niet heel erg veel van ofzo. zou je veel verschil merken tussen die drie en dan voornamelijk tussen die laatste 2.

edit:
oja is het ook verstandig om er een extra accu bij te nemen. en is deze dan goed of kan je beter voor de canon gaan, en wat is dan het verschil.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 12:22 
Lid
Fotografie

Ik heb altijd sandisk! Ik zou in jouw geval voor de extreme 3 gaan.
Je accu is groot genoeg voor 1 of 2 dagen fotograferen, alleen wel instellen dat die na 20 seconden op standby gaat!

De vraag is dus wat je van plan bent! ik heb 2 accu's maar dat moet in de grip, op vakantie laad ik hem regelmatig een week niet op! Dus dat gaat wel een tijdje mee!

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 12:30 
Lid
Fotografie

nee ik heb nog geen grip. dan komt die accu wel als ik er een grip bij wil kopen.
dan neem ik gewoon die extreme 3. wat is de reden eigenlijk(vergeleken met die lexar).

en hebben jullie verder nog tips voor mij. kan heel breed uit: boeken lezen (wat voor boeken), nog andere (kleine) accessoires, ik ga de camera ophalen (objectieven ook) dus misschien dingen waar ik nog op moet letten.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 12:34 
Lid
Fotografie

als je hem ophaalt even wat foto's maken. Ik heb de sandisk omdat die er om bekend staat minder storingen te hebben! maar lexar ken ik dan maar weer niet!

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 12:37 
Lid
Fotografie

nou dan neem ik wel gewoon de sandisk, dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed is.

verder nog meer tips???

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 13:12 
Lid
Fotografie

Euhm lastig vraag bij konijn even hoe lang je kan omruilen? B merk lenzen hebben weleens last van back of front focus wat inhoud dat die voor of achter het onderwerp scherpsteld.

Er zijn veel interessante boeken ik zou beginnen met wat boeken bij de bibliotheek te lenen, de zoom zo nu en dan te kopen of bij de witte boekhandel voor een paar euro wat te kopen.
Verder beginnen met schieten, lees de handleiding goed door en na 3 maanden nog eens, probeer de automaat zoveel mogelijk niet te gebruiken. En mee gaan met photodrome uitjes.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 13:14 
Lid
Fotografie

Op het internet is er een artikel te vinden met de testresultaten van Nikon en Canon camera's in combinatie met memory cards. Als snellere memory cards geen zin hebben, heeft het namelijk ook geen zin om deze dingen aan te schaffen... Je kunt eenvoudig zien welke memory card het beste past bij jouw Nikon of Canon camera.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 14:23 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Euhm lastig vraag bij konijn even hoe lang je kan omruilen? B merk lenzen hebben weleens last van back of front focus wat inhoud dat die voor of achter het onderwerp scherpsteld.

Er zijn veel interessante boeken ik zou beginnen met wat boeken bij de bibliotheek te lenen, de zoom zo nu en dan te kopen of bij de witte boekhandel voor een paar euro wat te kopen.
Verder beginnen met schieten, lees de handleiding goed door en na 3 maanden nog eens, probeer de automaat zoveel mogelijk niet te gebruiken. En mee gaan met photodrome uitjes.

dan ga ik als ik heb heb en ik denk dat ik er veel tijd voor heb wel naar de bieb en leen ik wat.
je zegt leez af en toe de zoom. wat bedoel je dan met af en toe. of kan ik gewoon beter een abbo nemen.
en die van die handleiding vind ik wel een goede.
en wat bedoel je met automaat. ((AF???))
ik vroeg trouwens naar de accu maar hoe zit het met de lenzen. daar zit toch ook een batterij in. hoe lang gaat die ongeveer mee.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 15:01 
Lid
Fotografie

Voor het geheugenkaarje zou ik zeker de scandisc nemen, snel en betrouwbaar.
4 gB in Raw kom ik op ongeveer 350foto's ( de files zijn 12-15 mB groot)
In JPG fine kom ik op 600 foto's. (5-7mB/file)
En het is beter 2 x 4 gB dan 1 x 8gB. Kun je evt belangrijke opname op een veilige plaats opbergen en zeker op vakantie is het fijn om bij diefstal maar de helft van de foto's kwijt te zijn. (heb zelf 1x4gB en 1x 2gB) En tijdens mijn 3maanden in Thailand had ik een imagebank meegenomen.

Als het goed is krijg je bij Scandisc ook een Rescueprogramma, zodat je evt geformateerde of op andere wijze cardproblemen hebt, je alsnog de waardevolle plaatjes kunt redden.

Als je toch een statiefje wilt kopen zou ik kiezen voor een eenvoudig maar stevig tafelstatief. Deze kun je nl tegen een wand aandrukken als steunpunt, of op een kerkbank zetten. Maar een echt statief is ook nooit weg, als je stillevens, portret etc gaat fotograferen.
Suc6 met de aanschaf.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 15:13 
Lid
Fotografie

Citaat:
Voor het geheugenkaarje zou ik zeker de scandisc nemen

dan doe ik dat.

Citaat:
En tijdens mijn 3maanden in Thailand had ik een imagebank meegenomen.

??? wat is een imagebank ???

Citaat:
Als het goed is krijg je bij Scandisc ook een Rescueprogramma, zodat je evt geformateerde of op andere wijze cardproblemen hebt, je alsnog de waardevolle plaatjes kunt redden.

is dit een soort software???

en over dat statief. ik zoek wel wat op. ik probeer wel wat uit.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 15:58 
Lid
Fotografie

Je objectieven nemen stroom van je camera. De automaat zijn de knoppen waarmee je de cam al het werk laat doen. Dus het berekenen van de iso, sluitertijd en diafragma. Door die stand te gebruiken zul je de top plaatjes niet snel maken.

De zoom is leuk maar overstijgd het nivo van dit forum niet ik zou daarom niet een abbo nemen omdat je er snel op uit gekeken raakt.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 16:00 
Lid
Fotografie

oke, de objectieven gebruiken dus ook de accu van de camera als ik dat goed begrijp.

en zijn er dan nog andere bladen die wel goed zijn. of hoeft dit gewoon niet.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 17:33 
Lid
Fotografie

ni3lsj4ns3n schreef:
Citaat:
Voor het geheugenkaarje zou ik zeker de scandisc nemen

dan doe ik dat.

Citaat:
En tijdens mijn 3maanden in Thailand had ik een imagebank meegenomen.

??? wat is een imagebank ???

Een imagebank is een externe hardeschijf (40-160) gB met cardlezer, zodat je je kaartje kunt copieren en daarna weer gebruiken. Is handiger dan 10 kaartjes van 4 gig mee te nemen :D

Citaat:

is dit een soort software???
Ja dat is softwar die je op je PC instaleert en die je kaartje kan redden (heb het al een keer gehad (99% gered)

en over dat statief. ik zoek wel wat op. ik probeer wel wat uit.

geheugenkaart en statief
BerichtGeplaatst: 13 sep 2009 17:48 
Lid
Fotografie

oke bedankt voor de uitleg.