Het is 04 mei 2025 16:45

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mijn opdrachten voor de cursus
 Mijn opdrachten voor de cursus
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 12:51 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Deze week bezig geweest met scherpte diepte en brandpuntafstanden.
Ik ben benieuwd naar jullie beoordelingen en dat in vergelijk vanmiddag met de leraar van de cursus

Fotografie
Sluitertijd: 1/400, f5,6, brandpunts afstand: 230mm

Fotografie
Sluitertijd: 1/400, f5,6, brandpunts afstand: 230mm

Fotografie
Sluitertijd: 1/400, f 4,5, brandp.afst. 135mm

Ik heb overigens nog geen statief maar heb gemerkt dat ik er niet aan ontkom om er een aan te schaffen ;)

Laatst bijgewerkt door Maai op 02 okt 2009 17:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 16:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Tip: handig als je een volgende keer de EXIF vermeldt, kunnen we gelijk zien welke brandpunten en diagfragma's je gebruikt hebt.

#1 zeker met scherpte-diepte "gespeeld". Alleen een echt scherp deel ontbreekt een beetje (op het voorste blad bijna). Mijn oog valt voortdurend op het opvallend lichte midden wat met al die druppeltjes het meest interessante lijkt, maar nu (bijna) uitgebeten witte vlekjes zijn. Ik zou er onder wat afhalen tot onder het blad links in de hoek en rechts tot aan de stengel
#2 Ook hier verloop van scherpte, maar omdat het nergens echt scherp is waar je oog "rust" vind een wat onrustige plaat
#3 mag dan misschien de minst interessante kijkplaat zijn, maar de pluim is hier wel scherp. Gecombineerd met een rustige achtergrond geeft deze een stuk rustiger beeld. Zou wel het vlekje linksonder wegpoetsen

Hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt en er wat aan hebt.
benieuwd wat de leraar ervan vond.
gr, Wil

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 17:12 
Lid

Wat me vanmiddag verbaasde op de cursus dat de foto's 1 en 2 veel scherper naar voren kwamen dan ze werkelijk zijn. Dus was er niet zoveel aan te merken. Ik had namelijk dezelfde kritiek verwacht als dat jij gaf. Ik vond het namelijk lastig om goed scherp te stellen door dingen die steeds op de voorgrond te zien waren waardoor er inderdaad niet 1 duidelijk scherp punt was. Het zelfde met de tweede foto wat het een drukke foto maakt. Maar schijnbaar had ik de opdracht van de scherptediepte wel goed begrepen. :up

Ik heb de EXIF erbij gezet.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 19:27 
Lid
Fotografie

Heb je naverscherpt na het verkleinen?, moet je echt doen, anders zijn (de meeste) foto's die je hier plaatst niet perfect scherp meer

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 19:33 
Lid
Fotografie

De scherptediepte is afhankelijk van de brandpuntafstand, het diafragma en de afstand tot het onderwerp. Eerlijk gezegd zou ik dus een andere serie hebben gemaakt. Ik zou hebben laten zien dat de scherptediepte dus veranderde als je de brandpuntsafstand veranderde. Diafragma en afstand tot het onderwerp dan wel gelijk houden. Dus:
- foto van onderwerp op 5 meter met een groothoeklens, diafragma op bijvoorbeeld 16
- foto van hetzelfde onderwerp op 5 meter met een telelens, diafragma 16.

Ok, heb jij niet gedaan. Jij hebt andere foto's gemaakt. Als ik naar deze foto's kijk dan zou mijn reactie geweest zijn (als ik je leraar was...):

Specifiek naar de opdracht
1: Alle foto's heb je een klein diafragma genomen waardoor de achtergrond lekker wazig is.
2. Ik vind wel dat meer met je brandpuntsafstand had kunnen spelen (135mm en 230mm liggen allebei in het telebereik). Experimenteer hier eens meer mee.
3. Je had hier ook wel wat meer met de afstand mogen spelen. De foto's lijken allen van redelijk gelijke opname afstand te zijn gemaakt. Experimenteer hier eens meer mee.
4. Je hebt al je foto's genomen met een groot diafragma. Kijk eens wat een klein diafragma met je foto doet.

Algemeen
1. Je foto's 1 en 2 ogen erg druk, daar waar foto 3 een lekker rustig beeld heeft.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 21:39 
Lid

Moet er wel bij zeggen dat het de bedoeling was om een kleine scherpte diepte te creeeren.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 23:40 
Lid
Fotografie

OK, alle foto's moesten dus met een kleine scherptediepte (=groot diafragma) worden gemaakt. Dan zou mijn reactie zijn geweest:

Specifiek naar de opdracht
1: Alle foto's heb je een klein diafragma genomen, en dat is goed, waardoor de achtergrond lekker wazig is. Je kunt dit ook goed zien in alle drie de foto's. Goed gedaan :up
2. Ik vind wel dat meer met je brandpuntsafstand had kunnen spelen (135mm en 230mm liggen allebei in het telebereik). Experimenteer hier eens meer mee. Wat gebeurt er met de scherptediepte als je een ander brandpuntsafstand in stelt, terwijl het onderwerp en jijzelf op dezelfde plek blijven staan.
3. Je had hier ook wel wat meer met de afstand mogen spelen. De foto's lijken allen van redelijk gelijke opname afstand te zijn gemaakt. Experimenteer hier eens meer mee. Zet een onderwerp eens dichtbij en zoom uit. Zet een het onderwerp veraf en zoom in.

Algemeen
1. Je foto's 1 en 2 ogen erg druk, daar waar foto 3 een lekker rustig beeld heeft.

:)

BerichtGeplaatst: 03 okt 2009 13:55 
Lid

Oke, thnx. Daar kan ik wel wat mee :upc