Het is 15 mei 2025 16:55

Auteur Spiegelreflex camera
 Spiegelreflex camera
BerichtGeplaatst: 01 okt 2009 21:26 
Lid
Offline op het foto forum

Beste mensen, Wie van jullie weet wat op dit moment de kleinste en lichtste spiegelreflexcamera is met zoveel mogelijk er op en eraan. Lenzen verwisselen is niet noodzakelijk/ Ik ga nl binnenkort voor lange tijd op reis en wil een zo licht mogelijke camera meenemen maar GEEn compactcamera want die geven niet het door mij gewenste resultaat
Kijk in dit forum naar de discussie over de MINOX DSC camera Ik wacht op reacties Groeten JOST :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Spiegelreflex camera
BerichtGeplaatst: 01 okt 2009 22:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een 1000D met een 18-200 of zoiets.
Nikon zal ook wel iets dergelijks hebben

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Spiegelreflex camera
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 07:02 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Neem een instapmodel, het maakt niet zoveel uit van welke leverancier, als je een lichte body wilt hebben. In deze body's gebruiken ze nauwelijks magnesium en dat is zeer gunstig voor het gewicht :D

Wat je met "zoveel mogelijk erop en eraan" bedoelt, weet ik niet. Bijna alle instapmodellen hebben een opklapflitsertje aan boord. Als je in de buurt van de topmodellen komt, willen ze deze nog wel eens vergeten toe te voegen aan het model. Met alle modellen kun je foto's maken en zijn handmatige instellingen goed mogelijk.

De tip om een 18-200mm lens te nemen is een goede. Je bent dan ietsje duurder uit, maar je zult met deze lens in 98% van de gevallen goed uit de voeten kunnen (ik neem hierbij aan dat je niet een fervent macro-fotograaf of een fervent vogeltjes-fotograaf bent). Een lens van een third party leverancier (Sigma bijvoorbeeld) is vaak goedkoper dan die van de camera-leverancier.

Je kunt ook voor een kitlens gaan, zeker als gewicht een hele belangrijke rol speelt. Kitlenzen (deze hebben vaak een bereik van 18-55mm of 18-70mm) zijn namelijk lekker licht :)

Succes! :)

Spiegelreflex camera
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 08:49 
Lid

Hey Henry, Bedankt voor je reactie. Met zoveel mogelijk erop en er aan bedoel ik dat diafragma-tijd en gevoeligheid instelbaar zijn en niet als bij een compac door een chip worden bepaald.Verder moet de camera licht in gewicht zijn{dus geen baksteen die om je nek hangt}en zo klein mogelijk omdat ik hem bij mijn tochtjes door het land makkelijk op kan bergen.Ik lees een paar computerbladen en ik kan me vaag herinneren dat ik in een ervan een tijd geleden bij een bespreking van nieuwe app.eens een artikeltje las met als aankondiging"De kleinste spiegelreflex camera"of zoiets Ik weet echter niet meer waar het stond want mijn geheugen laat mij soms in de steek>Ik dacht dat het merk MINOLTA was maar op die side kan ik het niet vinden. Enfin, misschien weet je nog iets. M .vrr. gr JOST {eveneens uit ALMERE} :)

Spiegelreflex camera
BerichtGeplaatst: 02 okt 2009 12:39 
Lid

Misschien is de Olympus E-420 met de 14-140 mm lens wat voor je? Wordt behoorlijk goed getest en is naar mijn weten een van de kleinste SLR's die te krijgen is.

Kijk anders gewoon naar een camera die je lekker in de hand ligt bij de instapmodellen. Ik heb toen ik een SLR ging kopen heel veel camera's vastgehouden en uiteindelijk had ik liever een iets groter model met een wat betere ligging in de hand, dan het allerkleinste model wat er was. 100 gram verschil of een body die een centimeter dikker is, merk je nauwelijks met het meenemen, maar een betere grip merk je wel weer goed. Let ook vooral op de balans van de camera met de lens eraan.

Spiegelreflex camera
BerichtGeplaatst: 03 okt 2009 17:19 
Lid

Bedankt voor je aanwijzingen bart_g, zal er aan denken .groet JOST

Spiegelreflex camera
BerichtGeplaatst: 05 okt 2009 01:17 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Waarschijnlijk heb je je redenen ervoor, maar waarom kijk je toch niet even naar een meerzoom/bridge/hybride (en hoe ze het nog meer al niet noemen) camera?
Deze zijn veelal helemaal zelf in te stellen en hebben dus gewoon P,A,S en M stand en over het algemeen een stuk lichter en vaak ook nog compacter dan de dslr en je hebt meteen een flinke zoom erop.
Ik heb naast een nikon een meerzoom panasonic fz8, dit is al een ouder model, maar er zijn inmiddels ongetwijfels nieuwere op de markt die qua gewicht en grootte hetzelfde zijn.
Deze camera heeft zelfs nog meer functies dan mijn nikon; bracketing functie die m'n nikon niet heeft en iets van 10 scherpstel punten tegen 3 scherpstelpunten bij nikon.
Zeker als je op reis gaat en zo licht (en klein dat ie is in verhouding met de dslr) lijkt me dit zo'n slechte optie niet :unsure

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Spiegelreflex camera
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 19:16 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Als kwaliteit telt en een zoombereik minder belangrijk is denk dan zeker ook aan:
deze.... http://www.olympus.nl/consumer/21693_pen-camera_e-p1_21723.htm
Lijkt me ideaal!

Groet,
Ed

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp