e_v schreef:
Gisteren gaan kijken naar NK mennen in Hengelo, natuurlijk mijn camera mee.
En kijken is iets anders dan fotograferen. Fotograferen is mee laten kijken, maar als je het goed wil doen dan wel op een manier dat het bij de kijker iets los maakt. En dit zijn, met alle respect, in mij ogen een viertal registraties van het gebeuren.
Probeer als fotograaf mij een beetje in het beeld te trekken. Dit kun je al vrij simpel doen door ervoor te zorgen dat je de juiste momenten kiest, de juiste standpunten neemt en dat je foto's technisch gewoon in orde zijn. Dat vereist oefening en doorzetting, en dat bereik je in beide gevallen met tijd en niet opgeven.
Binnen de sportfotografie is het over het algemeen zo dat de achtergrond regelmatig belangrijker is dan het onderwerp. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je onderwerp de hoofdmoot vormt als dat je onderwerp is (want het hoeft natuurlijk niet) maar wanneer het wel zo is (zoals duidelijk is op je eerste drie) dan moet je zorgen dat je achtergrond klopt.
Wanneer je bijvoorbeeld naar deze foto kijkt:
http://inapcache.boston.com/universal/s ... 698377.jpgDan zie je dat de achtergrond het onderwerp van de foto vormt.
Een foto als bovenstaande bereik je door vooraf goed te bepalen wat het belangrijkste is en wat je in beeld wilt gaan brengen. Dus nadenken voordat je de foto maakt en niet gewoon je camera meenemen.
Nu is dit leuk voor je eigen archief, maar als kijker bereik je mij er niet mee.