Hé wat een leuke reacties! Ben helemaal gelukkig met jullie opmerkingen, want ik vond dit eigenlijk best leuk om te doen (weer eens even heel wat anders dan altijd maar dieren

). Ik zal binnenkort nog wat foto's plaatsen die ik in Rotterdam gemaakt heb. En ik zal eens kijken wat ik met een ruisfilter voor elkaar kan krijgen.
De foto is inderdaad vrij druk, maar dat is wel bewust gedaan. Zo kwam Rotterdam daar ook op mij over. Overal was wel iets verlicht of het nou een flatgebouw was een brug een boot of een kraanmachine...

En genoeg andere fotografen die het ook allemaal wilden vastleggen. Ik was bepaald niet naar een originele plek gegaan.

Allehoewel ik wel één van de weinige serieuze fotografen was, de meeste waren toeristen die dachten dat hun pop-up flitsertje

rustig honderd meter ver kan dragen.

struisvogel schreef:
of te veel iso of teveel opgelicht waardoor je rare kleuren en patronen in de lucht krijgt.
Teveel ISO zeker niet, want het was ISO 100. Teveel opgelicht... wat heet teveel? De foto is absoluut wat opgelicht, maar de kleuren in de lucht zijn volgens mij allemaal afkomstig van de verlichting die in grote hoeveelheid en in veel kleuren (blauw, geel, wit en rood) aanwezig is.
Het ruisprobleem vind ik echter veel vervelender. Jullie noemen het stuk voor stuk en het was mijzelf ook al opgevallen (en helaas niet voor de eerste keer

) Tevens vallen mij nu nog meer stucked pixels op dan de twee die ik al vanaf het begin weet te vinden. Ik ben bang dat er iets gewoon niet goed is met mijn camera. Het is een Canon EOS 5D Mark II en deze staat juist bekend om het feit dat hij, zelfs met hoge ISO-waarden, zo weinig ruis geeft....