Het is 27 jul 2025 21:28

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Nog meer beperkte DoF
 Nog meer beperkte DoF
BerichtGeplaatst: 28 okt 2009 00:24 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
We spreken hier eigelijk over twee verschillende zaken.
DOF heeft niets met onscherpte te maken, maar juist met scherpte
DOF is de zone waar alles scherp lijkt. Deze zone ligt voor en achter het focus punt, het punt waar het echt scherp is. Dof kun je niet bewerken maar wel instellen door diafragma, brandpunt en afstand en de "Circle of confusion " heeft ook nog invloed.

De onscherpe achtergrond heeft te maken met "BOKEH" zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokeh voor de volledige uitleg.

Twee mooie :up
Jumper BB

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog meer beperkte DoF
BerichtGeplaatst: 30 okt 2009 18:25 
Lid
Fotografie

Bedankt voor je reactie Jumper! :)

De termen bokeh en DoF ken ik ondertussen wel :) Maar volgens mij heeft DoF indirect toch wel wat met onscherpte te maken. Je bepaalt namelijk met je camera instelling wat je scherp wilt en wat niet (even heel simpel uitgedrukt). M.a.w. met jouw scherptediepte bepaal je dus ook de onscherpte in de foto. En met fotobewerking kun je je DoF dus weldegelijk bewerken (kleiner maken) wat ik steeds vaker zien. In veel gevallen vind ik dat afbreuk doen aan een foto en is het voor mij geen fotografie meer maar meer een photoshop project :D

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Nog meer beperkte DoF
BerichtGeplaatst: 31 okt 2009 01:03 
Lid

Storm schreef:
Bedankt voor je reactie Jumper! :)

De termen bokeh en DoF ken ik ondertussen wel :) Maar volgens mij heeft DoF indirect toch wel wat met onscherpte te maken. Je bepaalt namelijk met je camera instelling wat je scherp wilt en wat niet (even heel simpel uitgedrukt). M.a.w. met jouw scherptediepte bepaal je dus ook de onscherpte in de foto. En met fotobewerking kun je je DoF dus weldegelijk bewerken (kleiner maken) wat ik steeds vaker zien. In veel gevallen vind ik dat afbreuk doen aan een foto en is het voor mij geen fotografie meer maar meer een photoshop project :D

Met de DOF bepaal je waar je scherp wil hebben, dus inderdaad ook, onrechtstreeks, waar de onscherpte begint, maar niet hoe de onscherpte er gaat uitzien. Dus hou ik DOF en BOKEH volledig gescheiden. Zo kun je met de zelfde DOF en lens, maar van een ander merk, een heel andere onscherpte (bokeh) krijgen.
Jumper

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2