Het is 15 mei 2025 19:02

Auteur Brandpunt, crop, full frame etc
 Brandpunt, crop, full frame etc
BerichtGeplaatst: 10 okt 2009 22:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Even wat domme vragen stellen :P

Ik ga even uit van een 50mm full frame objectief.

1. Op een cropcamera van 1.5 word dat dus 50x1.5 is 75mm toch?
2. Stel dat die 50mm een aps-c objectief is blijft dat dan 50mm op een cropcam?
(Zoals mijn kitlens 18-70 wat geen FF objectief is)
3. En stel dat je dat objectief op een Full frame camera zet. Doet tie het dan niet?
Weet dat sommige full frames dan in een aps stand overschakelen.

4. En stel je fotografeerd een 'paaltje' op zowel een crop als een fullframe, beide op 50mm.
Dan is het beeld van de FF natuurlijk groter in de breedte en hoogte. Maar veranderd
de grote van het paaltje dan ook of blijft dat hetzelfde?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 11 okt 2009 13:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Volgens mij is het niet zo, dat omdat je sensor kleiner is dan een full frame, dat je daardoor" gratis een langere brandpuntsafstand krijgt (50 zou 75 mm worden). Het is dus niet zo dat er verder wordt ingezoomd, maar er wordt maar een kleiner deel van de foto opgeslagen (de randen vallen er als het ware vanaf), waardoor het lijkt alsof je verder inzoomd. De grootte van het paaltje op de foto blijft dus hetzelfde.

Maarten

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2009 13:45 
Lid
Fotografie

Dank je Maarten! Dat dacht ik ook.

Benieuwd of er nog meer reacties komen :)

BerichtGeplaatst: 11 okt 2009 14:04 
Lid
Fotografie

Wiki is nog niet helemaal terug, wordt aan gewerkt.

Maar Ayla bedoeld dit artikel

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 11 okt 2009 14:15 
Lid
Fotografie

Okee dank julllie!

Maar is mijn kitlens (aps-c objectief en geen FF) nou 18-70 of 27-105 op mijn cropcam(1,5).

Lijkt me als het een FF 18-70 zou zijn hij dan 27-105 word op een cropcam, maar een kitlens die ontworpen is voor een cropcam, lijkt me dat de schaalverdeling die op de lens staat goed moet zijn en het gewoon 18-70 is?

BerichtGeplaatst: 13 okt 2009 21:26 
Lid
Fotografie

?

BerichtGeplaatst: 14 okt 2009 11:52 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Even wat domme vragen stellen :P

Ik ga even uit van een 50mm full frame objectief.

1. Op een cropcamera van 1.5 word dat dus 50x1.5 is 75mm toch? [color=#000080]Nee hoor je lens blijft een 50mm maar je beeldchip laat niet alles zien wat je lens waarneemt, wat qua uitsneden idd lijkt op 75mm (maar dan ook alleen qua uitsneden)
2. Stel dat die 50mm een aps-c objectief is blijft dat dan 50mm op een cropcam?
(Zoals mijn kitlens 18-70 wat geen FF objectief is) Nee Een 18-70 blijft altijd een 18-70 Het voordeel bij objectieven speciaal voor cropfactor lenzen is dat de bolling geoptimaliseerd is voor een crop camera. Wat inhoud dat je minder last hebt van groothoek vertekening. Vaak zegt men dat 50mm standaard is. Dan zou je zien wat je zelf ook in 1 oog opslag kan waarnemen. Met een cropfactor bereik je dat met 35mm maar dan krijg je meer groothoekvertekening. bij APS-c objectieven is dat aangepast. Hierdoor kan een 50mm aps-c lens wel geschikt zijn voor portretten terwijl een gewone 50mm dat minder is
3. En stel dat je dat objectief op een Full frame camera zet. Doet tie het dan niet?
Weet dat sommige full frames dan in een aps stand overschakelen. Bij canon gaat je spiegel nog 1 keer omhoog en daarna nooit meer. Een APS-c objectief gaat dieper in de body omdat de beeldchip kleiner is, is de spiegel dat ook waardoor dat kan

4. En stel je fotografeerd een 'paaltje' op zowel een crop als een fullframe, beide op 50mm.
Dan is het beeld van de FF natuurlijk groter in de breedte en hoogte. Maar veranderd
de grote van het paaltje dan ook of blijft dat hetzelfde?Als jij met een camera een paaltje groter en kleiner maakt dan is dat erg knap! Het paaltje blijft even lang... anders zou lange jan uit de efteling ondertussen kleine jan zijn, die is zo vaak gefotografeerd.
Maar antwoord op wat je bedoelt. Inprincipe niet, maar je slaat minder op, dus je het paaltje zal op een APS-c camera groter overkomen. Net zoals wanneer je een foto op 35mm maakt en je cropt hem in photoshop tot een foto die er uit ziet als op 50mm gemaakt

Al met al is het grote verschil dat minder gebruikt van de lens. Hierdoor crop je het beeld. Je vertekening blijft het zelfde of je nu met een FF of een crop camera fotografeert. De speciale lenzen proberen die vertekening kloppende te krijgen aan de omrekekingsfactor.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2009 11:55 
Lid
Fotografie

Als je met je kitlens op 70mm een foto maakt, en je maakt met een niet aps-c objectief een foto op 70mm zul je dezelfde uitsneden krijgen!

Maak je met de 70mm kitlens een foto en wil je de zelfde uitsneden met een FF camera dan zul je een 105mm moeten gebruiken.

Sommige mensen willen graag een APS-c objectief op de FF camera. Die halen dan de extra ring weg. Zou jij dat met je 18-70 objectief doen, dan blijft het op een FF camera een 18-70 objectief.

Er wordt in de Spiegelreflex camera 1 waarde aangehouden en dat is 35mm film. Alle brandpunten die je hier op het forum en op lenzen en in verhalen tegen komt zijn de brandpunten zoals ze op 35mm zouden zijn. Dat mensen de cropfactor meerekenen als zoom, is omdat dat voor vogelfotografie erg handig is. Voor portret fotografie doen mensen het graag ook, maar dan andersom. Die denken met 50mm goed te zitten, maar vergeten de beeldvertekening.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2009 12:35 
Lid
Fotografie

Okee dank je voor je uitgebreide uitleg (zal het nog wel een paar keer moeten lezen :) ) :up

Dus als ik straks mijn 18-70 aps objectief op een FF zet dan heb ik dus geen 18mm groothoek maar 27mm? Mits ik die extra ring weghaal? En ik sloop de spiegel waarschijnlijk :shock

En ik begrijp nu dat mijn 50mm (FF-objectief) helemaal niet zo geschikt voor portretten is op een cropcam?

BerichtGeplaatst: 29 okt 2009 02:01 
Lid
Fotografie

?

BerichtGeplaatst: 29 okt 2009 08:38 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Okee dank je voor je uitgebreide uitleg (zal het nog wel een paar keer moeten lezen :) ) :up

Dus als ik straks mijn 18-70 aps objectief op een FF zet dan heb ik dus geen 18mm groothoek maar 27mm? Mits ik die extra ring weghaal? En ik sloop de spiegel waarschijnlijk :shock

En ik begrijp nu dat mijn 50mm (FF-objectief) helemaal niet zo geschikt voor portretten is op een cropcam?

Ik gebruik hem zelf ook wel eens. Het is een beetje een discussie punt, zelf begin ik liever op 70mm, maar ga nooit onder de 50mm.

Juist wel wanneer je een 18mm op je FF zet dan heb je een 18mm. zet je hem op een crop camera dan krijg je een uitsneden al een 27mm op een FF zou geven. Je krijgt dus op een FF camera een grotere uitsneden. Heb je 18mm op je FF en je wilt de zelfde uitsneden op je crop dan zul je daar een 12mm op moeten zetten.

Je kunt je bij veel APS-c objectieven wel afvragen of die wel alles uit je body halen. Ik vermoed van niet, je koopt natuurlijk een pro body van 5000 euro (of zo) dan doe je geen goed aan je foto door daar eens lens van 100 euro op te zetten. Uitzonderingen daar gelaten!

BerichtGeplaatst: 30 okt 2009 01:29 
Lid
Fotografie

Nagtie schreef:
Juist wel wanneer je een 18mm op je FF zet dan heb je een 18mm. zet je hem op een crop camera dan krijg je een uitsneden al een 27mm op een FF zou geven.

Maar dit objectief is een aps en geen ff.
Lijkt me dan toch dat die 18mm, 18 is op een aps en dat hij niet zal werken op een ff cam?

(misschien snap ik er ook wel gewoon niks van hoor)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp