Zo af en toe staan er op het forum foto's die niet lekker scherp zijn. Vaak zijn de originele wel scherp en is de onscherpte ontstaan door het onjuist verkleinen van de foto's.
Voor degene die met Photoshop werken, hier een korte uitleg. Ik doe het met alleen tekst (en voorbeeld foto's) en ik ga uit van de Nederlandse versie, dus ik hoop dat het duidelijk is.
Eerst drie foto's om te laten zien wat de verschillen zijn.
1. Verkleind naar 800px zonder verscherpen

2. Verkleind naar 800px met enkele verscherping

3. Verkleind naar 800px in meerdere stappen

Een fragment naast elkaar om het beter te vergelijken
1. Verkleinen naar 800px zonder verscherpenOpen de foto en kies in het menu voor Afbeelding->Afbeeldingsgrootte
zet hoogte of breedte op 800pixels, de andere zijde zal automatisch ingesteld worden. Dit is natuurlijk gesneden koek en voor jullie niets nieuws.
2. Verkleinen naar 800px met enkele verscherpingUiteraard eerst stap 1 uitvoeren.
Om te verscherpen kan je (naar mijn mening) het beste de 'onscherp masker (unsharpen mask)' functie gebruiken.
Kies hiervoor in het menu voor: filter->Verscherpen->Onscherp Masker
In bovengenoemd voorbeeld heb ik de volgende veelgebruikte instelling gebruikt:
Hoeveelheid: 100%
Straal: 1,5 pixels
Drempel: 5 niveaus
Uiteraard kan je hier mee spelen om het voor jou beste effect te behalen.
3. Verkleinen naar 800px in meerdere stappenGebruik bovengenoemde photoshop functies voor het uitvoeren van de volgende workflow. Ik heb zelf de acties 'opgenomen' in een photoshop action zodat ik door de druk op 1 knop de foto kan verkleinen en verscherpen.
Waar het op neerkomt is dat je het aantal pixels steeds met ongeveer 1000 verkleint, maar wel zo dat de overgebleven pixels niet deelbaar zijn door 2. Dat voorkomt de karteligheid die je vaak na verkleiningen ziet in diagonale fijne details. Dus bijvoorbeeld van 3504x2336 pixels naar 2505x1669 pixels
Na elke verkleining pas je Onscherp Masker toe, maar wel beheerst.
Het beste is om de de straal laag te houden (0,3) en de hoeveelheid hoog (200%) en de drempel op 3. Hierdoor worden de kleinste details verscherpt in plaats van de grovere details.
Na elke verkleining schuif je de hoeveelheid een stukje terug omdat er steeds minder pixels verscherpt hoeven te worden (ongeveer -50% na elke verkleining van 1000px).
Als je uiteindelijk bij 800px bent uitgekomen pas je de definitieve scherpte toe. Doe dit door de foto op 100% te bekijken en stel het naar eigen smaak in.
Als je het helemaal goed doet bekijk je de verscherping van elke tussenstap om het maximale resultaat te verkrijgen. Als je (net als ik) met een actions wilt werken is het aan te raden om verschillende actions te maken voor onderwerpen van gelijke aard. Een landschap met heel veel detail (grassprieten, blaadjes, takjes ed) hebben andere verscherping nodig dan een glad oppervlak. Alternatief is om het icoontje voor de stap binnen de actie aan te klikken. Photoshop zal dan de instelingen voor die stap tonen zodat je dit nog kunt aanpassen.
Het is een hoop tekst geworden en ik heb in bovengenoemde voorbeeld waarschijnlijk te veel scherpte toegevoegd. Ik hoop in ieder geval dat het waardevol is en voor nog mooiere foto's op het forum gaat zorgen