Het is 27 jul 2025 04:46

Auteur Rode ogen
 Rode ogen
BerichtGeplaatst: 06 nov 2009 09:30 
Lid
Offline op het foto forum

Ik sinds kort een minolta beercan 70-210. Sinds ik deze lens heb, bevatten mijn
foto's vaak rode ogen. Heeft dit te maken met mijn instellingen?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Rode ogen
BerichtGeplaatst: 06 nov 2009 13:29 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Het is een beetje lastig uit te leggen zonder voorbeelden, maar ik probeer het toch

Rode ogen worden veroorzaakt door verschillende dingen.
Het rode oog is de reflectie van wat er aan de achterkant onze oogbol zit. In ons geval is dat rood, in het geval van dieren kan dat een andere kleur zijn. Je ziet het ook wel eens in de auto langs de weg als er een koe oversteekt of zo (een kat ook :))

- Als het donker is worden de pupillen van oogjes automatisch groter. Hierdoor komt er meer licht in het oog en zien we meer. Wanneer we dan keihard flitsen, dan hebben de ogen niet genoeg tijd om de pupil weer klein te maken en zien we dus de reflectie terugkomen als 'rode ogen'. Een 'rode ogen reductie' kan helpen, dit is vaak een klein hulplampje op de camera wat iets of wat licht in de ogen schijnt waardoor de pupil kleiner wordt en de reflectiekans dus ook afneemt.

- Een andere oorzaak is dat de lichtbron te dicht bij de as van de lens zit. De hoek waaronder het flitslicht gereflecteerd wordt valt te scherp binnen bij de lens waardoor je die reflectie ziet.

Fotografie

Bij bovenstaande tekening (ik ben geen tekenwonder!!)
zie je dat de flits reflecteert in het oog en dat de reflectie van het oog (wat dus rood is) nog net terugkomt in de lens. Je legt dan dus ook die rode refletie vast. Ga je de flitser hoger plaatsen, dan krijg je het volgende

Fotografie

De flitser zorgt voor een andere hoek waardoor de reflectie ook buiten het lensbereik valt

Wat kun je dus doen om rode ogen te vermijden?
- Je kunt je lichtbron verder weg plaatsen van de lens (een reportageflitser zit hoger dan een interne flitser, dit is niet voor niets)
- Wanneer mogelijk zorgen voor meer omgevingslicht. Doe je niet met de camera, maar simpelweg door gewoon een lamp aan te zetten (is natuurlijk niet altijd mogelijk)
De pupillen zijn dan al van zichzelf iets kleiner waardoor de reflecties kleiner zijn

De voorflits kan soms net even voldoende zijn om de pupillen te laten knijpen, maar als je met een lang brandpunt werkt, dan is het licht van de voorflits niet fel genoeg om de pupillen kleiner te laten maken

Edit: plaatjes toch gevonden dus verhaaltje aangepast

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Rode ogen
BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 10:20 
Lid

Oke super bedankt voor deze info daar kan ik wat mee!

Rode ogen
BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 13:40 
Lid

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb hier ook wat aan ! Weet ik dat ook weer . Bedankt voor je uitleg ;).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp