Het is 15 mei 2025 16:16

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Lens voor bij slechte licht omstandigheden !
 Lens voor bij slechte licht omstandigheden !
BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 11:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er wordt steeds gesproken over een telezoom (70-200) en ineens tovert TS een groothoekzoom (14-24) uit de hoge hoed als ideale lens.................. :wacko :cry :rof

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 12:08 
Lid

Tja , die groothoeklens is ook al van de baan want ik krijg hem nergens goedkoper dan 800 euro :rof . Dus ik denk dat het toch de Sigma telezoom gaat worden.
EDIT: Niet als de ideale lens , maar ik was er vrij enthousiast over als ik sommige reviews van die lens lees een foto's ervan zie .

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 12:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Lens voor in het donker heb je het al snel over een infrarood denk ik, das meer voor in het leger en zo ;)

Voor in mindere lichtomstandigheden zijn de 2.8 lenzen erg geschikt.
Je moet natuurlijk wel eerst weten welke brandpunten je wilt.
Nu "wij" dat niet meer weten, kunnen mensen je moeilijk adviseren.

Wat ik uit je verhaal pik, zou ik je toch een 70-200 2.8 adviseren die je dan ooit eens aan kunt vullen met een 17-50 of een 28-75 2.8

Wat heb je nu eigenlijk aan glaswerk? En wat wil je er nou precies mee doen? Een 50mm 1.4 is ook leuk maar als je wilt zoomen moet je wel lopen :)

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 13:07 
Lid

Ik heb nu alleen een kit lens. Ik ben pas 3 maandjes echt bezig met fotografie. Maar wat ik dus zoek is een beetje een allround lens maar die moet vooral goed zijn bij mindere licht omstandigheden .

Dus ik zoek een lens met een redelijke zoom (minimaal 105 mm) met een f waarden van 2.8 en hij moet passen op een Nikon D40 voor ongeveer 800/900 euro. Liefst nog onder de 800 euro..

Ik zie zo ongelofelijk veel lenzen dat ik echt geen idee wat ik moet hebben. Ik wil de lens trouwens ook gaan gebruiken bij normale licht omstandig heden.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 13:15 
Lid
Fotografie

Een 2.8 kun je ook prima gebruiken bij normale lichtomstandigheden.

Een allround lens. Dan kom je vaak op 18-200 uit of iets en die kun je bv mooi mee op vakantie meenemen.
Echter de kwaliteit hiervan is niet altijd denderend en deze zijn zeker niet lichtsterk.

Voordeel van een goeie 2.8 lens is dat deze de 2.8 over het hele bereik hebben.

Je zult wel moeten kiezen welke brandpunt je dan wil omdat je het niet zult lukken een 18-200 of iets te vinden in een lichtsterk bereik.

Dan kom je dus snel op 2 lichtsterke lenzen uit waarin je zult investeren. Aangezien je net bezig bent zou ik eerst lekker gaan oefenen met wat je hebt en tegelijk gaan sparen.

En dan kijken wat je echt het liefste doet.
En kortere 2.8 van bv 28-75 kun je portretten (op een cropcam), straatfotografie, wat landschappen. mee doen en is ook een leuk standaard lens om vaak op je cam te hebben.

En langere van bv 70-200 is ideaal voor portretten, sport, concert en dergelijke. Maar sta je vooraan bij Anouk dan zou je liever weer onder 70mm willen hebben. Ook kun je een geweldige scherptediepte bereiken.

Je zult dus eerst moeten kiezen wat je nu eigenlijk wilt en dan eens gaan kijken naar lenzen en vooral reviews lezen en je verdiepen.

En hou rekening met de toekomst. Goed glas is een investering. Maar wil je ooit een fullframe kopen dan moeten je lenzen daar wel oppassen etc.
(goedkoop is duurkoop op de langere termijn heb ik gemerkt)

Zo makkelijk is het nog niet :)

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 13:34 
Lid

Ik weet wel wat ik er ongeveer me wil. Ik vind straat foto's en architectuur fotografie erg leuk. Maar ik vind het ook weer leuk om foto's te maken bij concerten , beurzen etc. En daar is vaak weinig licht maar is een zoom toch wel wenselijk . Dan vind ik foto's maken in de natuur ook weer erg leuk...
En portret fotografie vind ik dan weer helemaal niet leuk.

Dus tja , ik denk dat ik achter je advies aan ga van 2 lichtsterke lenzen en later over een paar jaar een mooie groothoek .

Dus ik ben alweer maar eens gaan rond kijken en toen kwam ik op deze lens uit :
Ik weet wel wat ik er ongeveer me wil. Ik vind straat foto's en architectuur fotografie erg leuk. Maar ik vind het ook weer leuk om foto's te maken bij concerten , beurzen etc. En daar is vaak weinig licht en is een zoom toch wel wenselijk . Dan vind ik foto's maken in de natuur ook weer erg leuk...
En portret fotografie vind ik dan weer helemaal niet leuk.

Dus tja , ik denk dat ik achter je advies aan ga van 2 lichtsterke lenzen en later over een paar jaar een mooie groothoek .

Dus als ik het goed begrijp kan ik beter nu (of rond kerst) een duurzame lens kopen voor de toekomst ?
Ik heb namelijk wel ooit eens wat over het type D glas in sommige Nikon lenzen. Die zouden erg goed zijn .
Maar ik denk niet dat ik de eerst volgende 3 jaar al een nieuwe body ga kopen.

Wat zou jij me nu aan te raden om te doen ? Ik heb geen idee vanaf welke prijs lenzen duurzaam zijn en lang mee gaan . Ik schat voorbij de 650 euro ?

Ik denk dat ik dadelijk even naar de fotospeciaal zaak ga en daar wat lenzen vraag om uit te proberen. Ik zit hier toch maar een beetje niks te doen achter de computer .

Bedankt voor je hulp alvast :up .

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 13:45 
Lid
Fotografie

Ik zou het niet weten, ben niet thuis in lenzen voor Nikon :P

Ik zou echt veel reviews gaan lezen. Dan zie je gelijk wat de betere lenzen kosten en kan je dingen afwegen.

Voor straatfotografie heb je niet veel zoom nodig. Sterker nog, een 70-200 is behoorlijk groot en dat is niet handig ;)
Voor concerten/sport wel (mits je een lucky bastard bent en vooraan mag staan :) )
Je noemt dus nog steeds 2 dingen op en ga ervan uit dat je niet in 1 keer 2 lichtsterke objectieven kunt kopen.

Wat wil je?
O Meer zoom
O Meer standaard

Aankruisen wat van toepassing is graag.

@Concerten moet je toch wel een 2.8 voor hebben.
Op straat is het veel uren licht per dag.
Kan ook mooi met je kitlens. Archtectuur ook.
Ga het niet voor je invullen hoor, maar ik neig toch naar een 70-200 2.8 als eerste.

(als je in de winkel uitprobeerd prima, maar weet je welke het wordt zou ik hem online bestllen of afhalen bij bv cameranu/Konijnenberg. Scheelt je een hoop knaken.)
Natuurlijk heb je ook veel mindere digitale winkels, dus weet waar je koopt!

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 14:28 
Lid

Mhh , dat is een moeilijke .
Maar ik sta of helemaal achteraan bij een concert of ik sta helemaal vooraan. En bij enkele sta ik zelfs aan de zijkant van het podium. Maar dat is heel zelden.
En ik heb helaas niet het geld om meteen al 2 lichtsterke lenzen te kopen .

Ik denk dat ik dan ga voor zoom aangezien ik op straat zoals je al zij makkelijk de kit lens kan gebruiken.

En dan koop ik later nog een ander lichtsterk objectief voor als ik dichter bij sta. Als ik zo de prijzen zie zijn die ook een stuk betaalbaarder .

Dus het word een 70-200 2.8
Alleen nu de vraag welke...
Ik heb wel een Sigma gezien namelijk deze :

http://www.digicamshop.nl/product/66215/sigma-dg-ex-70-200mm-f-2-8-apo-macro-hsm-ii-nikon.html

Heb je enige ervaring met Sigma ? Of misschien wel met de Canon versie van deze lens ?
Ik heb hem op een andere webshop gezien voor een paar tientjes minder maar op deze site vind ik het wat overzichtelijker om te zoeken en dan bij een goedkopere webshop kopen. Ik ga denk ik vanmiddag nog even naar die foto zaak en anders maandag even kijken of hun misschien die lens hebben en of ik die zou kunnen proberen.

Zoals je al zij koop ik hem dan gewoon bij een webshop .

Bedankt voor al je duidelijke hulp :up .

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 14:32 
Lid
Fotografie

Voor de Canon niet. Ik heb een Sony ;)

Maar heb wel deze Sigma variant inderdaad en hij bevalt prima!.

Voor Nikon staat hij hier voor 619 euro:
http://www.cameranu.nl/artikel/9179/Sig ... Nikon.html

Zou er wel een goed UV filter bij kopen voor bescherming. Een Hoya HMC-super is voldoende.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 14:46 
Lid

Jep , daar had ik hem ook al gezien.
Ik denk dat ik deze dan ga kopen binnen nu en 6 weken .
Dan zal ik zo voor dat het festival seizoen weer begint een 2de lichtgevoelige lens en dan in 2011 of rond de kerst 2010 een groothoek kopen.

Nu alleen nog een mooie UV filter erbij en is een polarisatie filter erbij ook aan te raden ?
Want eigenlijk geef ik bij de lens minder uit dan dat ik van plan was dus houd ik nog wat geld over voor accessoires .

Ik denk dat ik dan ga voor dat pakket met die UV filter erbij en dan koop ik los nog ergens een polarisatie filter indien nodig .

Dan nog een vraagje die geen invloed zal hebben op welke lens ik ga kopen .
Als je dik 100 meter van een 60 meter breed podium af staat , kun je dan met die lens enkel het podium erop krijgen ? Dus dat je niks meer van de omgeving ziet maar alleen het podium.
Dan weet ik een beetje hoe ver je ermee kan inzoomen .

Nog iets leuks , ik mag een telezoom lens van iemand lenen volgende week. Een kijken hoe dat bevalt :D .

pdm_fotografie , hartstikke bedankt voor de hulp ! Ik ben er nu eindelijk uit :proost .

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 14:51 
Lid
Fotografie

Polafilter is altijd leuk, maar weer een wedervraag: Wat wil je ermee?
Wellicht is een extra geheugenkaart of reserveaccu ook leuk. Tas, externe flitser etc, etc.
Ik weet zoveel leuke dingen die ik aan de Sint en de Kerstman wil vragen :)

Goeie boeken is trouwens ook een goede investering (en leerzaam ook nog ;) )

Ik heb nooit geen 100 meter van een 60 meter breed podium af gestaan haha, dus dat antwoord waag ik me niet aan ;)

:proost

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 15:07 
Lid

Ik heb nu al 3 geheugen kaartjes 2 keer 2 GB en 1 keer 4 GB dus daar heb ik voorlopig wel genoeg aan. Ik zet me foto's altijd bijna direct op men PC .
Reserve accu heb ik ook al maar een tas zou wel handig kunnen zijn. Ik heb nu een tasje waar de body met de kitlens (als ze gemonteerd zijn) in past . Maar verder past daar helemaal niks in . Onlangs is mijn statief die ik gekregen heb kapot gegaan en een statief is echt een must.
En over een externe flitser zal ik dan eerst maar eens wat research over moeten gaan doen want mijn kennis over flitsers staat op dit moment op 0 . Misschien dat ik daar volgende week eens naar kijk , maar na 3/4 dagen lang me volledig op lenzen gestort te hebben heb ik niet zoveel zin om ook nog eens uren te gaan lezen over flitsers ;) .

Boeken zouden ook leuk zijn . Ik heb laatst nog eens wat rond gekeken voor boeken over de D40 . Ik heb toen toch wel wat leuke boeken gevonden die ik misschien ook nog eens ga kopen .

Nu staat zeker op mijn wishlist voor de feest dagen :

De Sigma lens
UV filter
Tas
Statief

En daarna is het geld helemaal op :foto

BerichtGeplaatst: 07 nov 2009 23:49 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Goed dat je de knoop hebt doorgehakt, gefeliciteerd. Ik heb zelf van Canon een 70-200mm 2.8 lens en ik heb eveneens een 24-70mm 2.8 lens. Als het maar even kan kies ik voor de 70-200mm, ik vind het echt een heel lekker bereik (o.k. met een groter telebereik was ik nog gelukkiger geweest, maar dat bestaat niet vanaf 70mm en in deze kwaliteit). Ik moet daar wel als kanttekening bij plaatsen dat 70-200mm bij mij ook echt 70-200mm is, want ik heb een fullframe camera. Bij jou zal dit op 105-300mm uitkomen in de praktijk.

Wat ik je als advies wil meegeven: bezuinig niet op je uv-filter! Een slechte kwaliteit UV-filter haalt de kwaliteit van je lens naar beneden en zeker bij een lichtsterke lens is dit zonde.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 10:30 
Lid
Fotografie

FotoBart schreef:
...Alleen ben ik nu op zoek naar een nieuwe lens.... Maar ook wil ik zoom hebben... Niet meer dan 200 MM zoom , niet minder dan 105....

FotoBart schreef:
...Ik denk dat ik dé lens heb gevonden. Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED. Het schijnt echt een HELE goede lens te zijn....
Dit is ook een schitterende lens, die fantastisch presteert op een full frame body. Als je geen full frame body hebt, kun je ook bijvoorbeeld de Tokina 12-24mm f/4 overwegen. Voor concerten heb je volgens mij niks aan een groothoek... Ook niet als je helemaal vooraan staat.

Tom schreef:
Er wordt steeds gesproken over een telezoom (70-200) en ineens tovert TS een groothoekzoom (14-24) uit de hoge hoed als ideale lens.......
:shock Ik was hier ook even de weg kwijt...

FotoBart schreef:
...Nu staat zeker op mijn wishlist voor de feestdagen : De Sigma lens, UV filter, Tas, Statief....

Van een goede lens zul je veel plezier beleven, net als van een goede body, een goede tas en een goed statief. Als je je verder ontwikkelt in de fotografie loop je vanzelf tegen beperkingen van de apparatuur op. De keuze die je dan maakt, is vervolgens weer heel persoonlijk.

Als je een statief koopt, let dan goed op het gewicht wat zo'n statief kan dragen. Mijn statief is niet goed in staat om mijn D300 in combinatie met de Nikon 70-200 f/2.8 te dragen. Voor mij niet erg, omdat ik deze combinatie toch niet op mijn statief zal plaatsen. Je moet niet willen dat het zaakje op de grond valt... Je zult zien dat statieven die dit soort gewichten kunnen tillen ook niet goedkoop zijn.

Succes met je beslissing :)

BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 13:05 
Lid

Om het nog wat erger te maken: Nikon AFS 80-200 2.8 2e hands? Super lensje!

Groet,

Ed

BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 14:31 
Lid
Fotografie

idd, een heel mooie lens ook Atlan :up
Denk dat voor de rest alles qua opties wel genoemd is, dus echt advies qua lens kan ik je ook niet meer geven.

1 tip, als je vuurwerk wilt gaan schieten staar je dan niet blind op een lichtsterke lens, want 9/10 keer is vuurwerk op statief met lange sluitertijd veel beter te doen. en dat kan dan weer makkelijk met F 5.6 - F 8 ;)

BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 14:34 
Lid

Martinvh schreef:
1 tip, als je vuurwerk wilt gaan schieten staar je dan niet blind op een lichtsterke lens, want 9/10 keer is vuurwerk op statief met lange sluitertijd veel beter te doen. en dat kan dan weer makkelijk met F 5.6 - F 8 ;)

Dat is een feit! :up

BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 20:09 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Atlan schreef:
Absoluut! :DD

BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 20:11 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
Atlan schreef:
Absoluut! :DD

Vind ik ook :D

Voor langere sluitertijden hoef je inderdaad geen lichtsterk lensje.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2009 22:14 
Lid

oke , bedankt voor de tips !
Maar ik hou het toch op de Sigma.
En over de UV filter , bedankt voor die tip want ik had al bijna een goedkope filter gekocht !
En ook bedankt over de tip van de F waarden bij vuurwerk !

Ik heb al erg veel geleerd op dit forum en van dit topic !
Erg bedankt daar voor :up .

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2