jumper schreef:
Nu moet ik oppassen om niet als betweter over te komen.
Wat ik nu ga zeggen staat los van of dit mooie foto's zijn of niet of wat jij zelf er van denkt, want dat is een kwestie van smaak. Bij mij gaat het nu alleen om het tecnische aspekt.
Bij foto 1 zie ik nergens geen scherpte. Zelfs met de beste wil van de wereld.
Bij foto 2 idem niet de paddestoel niet het insekt is scherp. et enigste dat scherp is, is het plukje mos links, maar dat ligt voor de pado
Als je deze foto foto's hebt genomen op een afstand van 1m is je DOF (gebied waar alles scherp lijkt) tussen de 5 en de 10 mm. Als het mos scherp is en voor de pado ligt, kan de pado niet scherp zijn. Als de afstand 2 m zou zijn dan heb je 8 cm Dof. Door de zoom weet ik nu niet hoever de afstand is tussen het mos en de pado.
Deze foto's hebben zeker hun plaats in de fotografie. Ik zie deze bv als achtergrond van een colage van pado's. Maar hier zouden ze toch scherper mogen zijn, waarmee ik niet wil zeggen dat ze volledig moeten scherp zijn. Of je zou moeten vermelden dat ze bv bestemd zijn als achtergrond.
Jumper BB
Ja zo kom je bij mij altijd over

maar dat is mijn probleem en niet de jouwe

(geintje)
foto1, oke ik wel maar dat zal aan mijn manier van kijken liggen de steel onder in is m.i. wel scherp maar daar ligt de nadruk niet dus snap ik dat je dat niet meerekend.
foto 2 je hebt daar natuurlijk gelijk echter het mos ligt naast de paddestoel en wel bijna op dezelfde lijn je hebt echter gelijk dat dit genomen is binnen een meter 105 vast bandpunt dus die 8 mm kan wel kloppen en dus ook het probleem zijn.
volgens mij heb ik ook last van bewegings onscherpte moet nog iets verzinnen om stabieler op een zo'n laag stand punt mijn camera nog stil te houden, en dan ook nog door de zoeker kan kijken. Ik lag al op de grond maar kan dan niet meer door de zoeker kijken met mijn bril en dan is alles niet scherp
van je commentaren kan ik alleen maar leren

en ik lees graag hoe jij naar foto's kijkt
dus laat je niet weer houden om mijn foto's kritisch

en die van andere te bespreken.
groet Sieger