Het is 31 jul 2025 00:22

Auteur Potretfotografie zonder flister
 Potretfotografie zonder flister
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 12:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga binnenkort wat vriendinnen fotograferen. Graag wil ik wat meer weten over portretfotografie, en het liefst zonder flitser. Hebben jullie tips en suggesties? Alvast bedankt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 12:21 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Zorg er in ieder geval voor dat je genoeg licht hebt. Dus buiten of binnen met studiolampen.
Als je ook close-ups wil van het gezicht, niet onder de 80mm gaan zitten. Van top tot teen portretten kunnen makkelijk met bijv. 50mm.
Scherpstellen op het dichtsbijzijnde oog.

Hoop dat je hier wat aan hebt. :)
Succes!

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 12:26 
Lid
Fotografie

Ik sluit me aan bij deze vraag, zou ook graag wat tips krijgen ivm portretfotografie met enkel natuurlijk licht.
Een lichtsterke lens lijkt me een begin, maar zijn er technieken, best practices, ... die kunnen helpen om geslaagde foto's te maken?

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 14:01 
Lid
Fotografie

Waarom zou je zonder flitser geen portretfoto's kunnen maken.

De grootste verschillen zijn (in mijn ogen):
- je hebt slechts de beschikking over 1 lichtbron (tenzij je wacht tot het avond is en de straatlantaarns in je foto betrekt)
- zonlicht verandert continue van intensiteit
- hard zonlicht geeft harde schaduwen
- besteed ook aandacht aan je achtergrond

Mijn tips:
- neem reflectiemateriaal mee om schaduwen op te lichten
- stel je model zo op met de wetenschap dat de zon je enige lichtbron is
- wolken geven een mooi difuus licht. Een licht bewolkt dagje is dan ook te prefereren boven een dagje in de stralende zon
- maak liever foto's in de schaduw dan in de felle zon
- als mensen tegen de zon in kijken resulteert dit vaak in toegeknepen ogen
- let er op dat je geen last hebt van overstraling
- houdt er rekening mee dat een camera slechts enkele lichtstops contrast kan overbruggen (model-achtergrond)

Succes!

:)

BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 16:02 
Lid
Fotografie

Alvast bedankt voor de tips! Hoop dat er nog meer zullen volgen.

BerichtGeplaatst: 13 nov 2009 15:18 
Lid
Fotografie

Heb eigenlijk niet veel meer aan Henry toe te voegen, maar dat gaat over buiten.
Wat binnen betreft gaat natuurlijk ook de vlieger vd reflectie materialen op.
Maarrr let er binnen op bij wat voor licht je fotografeerd !

Mijn idee ; Neem 1 lamp ( of 2 dezelfde ) en zorg dat en voor de rest in de ruimte waar je gaat schieten zo weinig modelijk omgevingslicht is ( liefst dus een donkere ruimte )
Vervolgens Stel je je witbalans in op de kleurwarmte vd meegenomen lampen, en dan kan het feest beginnen :D

Probleem van gewone lampen is nl vaak dat ze niet sterk genoeg zijn om "over" het omgevingslicht heen te gaan, wat wilt zeggen dat je dus een mengelmoes van kleurwarmtes gaat krijgen waar je witbalans het weer aardig moeilijk mee gaat hebben :D
( ervan uitgaande dat je buiten flitsers, niet in het bezit bent van studio-continu-lampen )

Als je deze dingetjes en die van Henry een beetje in je achterhoofd houdt zijn er ook met normaal licht goede foto's te maken hoor.

Laatst bijgewerkt door Martinvh op 26 nov 2009 02:56, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 25 nov 2009 15:14 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Henry schreef:
Mijn tips:

Dat kan een duur reflectiescherm wezen, maar ook gewoon een stuk plat piepschuim van de bouwmarkt. Het hoeft niet duur te zijn.

BerichtGeplaatst: 25 nov 2009 18:17 
Lid
Fotografie

Helemaal mee eens. Piepschuim kost niks en reflecteert uitstekend.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2009 02:55 
Lid
Fotografie

jeroentje schreef:
Henry schreef:
Mijn tips:

Dat kan een duur reflectiescherm wezen, maar ook gewoon een stuk plat piepschuim van de bouwmarkt. Het hoeft niet duur te zijn.

haha, ja dat klopt idd,.. ik heb toen ik net begon zelfs wel eens gewerkt met een groot stuk wit papier ( makkelijk op te rollen en mee te nemen ;) )

BerichtGeplaatst: 26 nov 2009 03:04 
Lid
Fotografie

Als je het groots wilt aanpakken! Ik heb eens gewerkt met een stuk hardboard. Ik ben geen timmerman, dus voor de duidelijkheid bedoel ik zo'n stuk kartonachtig hout waar vaak achterkanten van kasten van gemaakt zijn.
Deze hebben soms een witte kant. Aan de andere kant had deze fotograaf een plakfolie geplakt die ook in paraplu's of in softboxen en zo. Bij de workshop zei hij dat dat een lekker goedkope oplossing was. Toen ik later via mail vroeg wat die had gebruikt, bleek het ineens iets van 80 euro de meter of zo.. (dat vind ik niet zo goedkoop) Maar ik bedacht mij dat je ook heel goed bij de bouwmarkt (als je daar toch bent voor het hardboard) laminaat ondergrond mee kan nemen. Deze zijn er ook in zilver en goud. Dit lijm je er op en vervolgens doe je daarom heen een goede rand tape.

Het voordeel van dit bord zal zijn dat je hem gewoon ergens tegen een boom kan zetten, en zo kan belichten! Of op het strand steek je hem zo in het zand. En door dat de plaat iets van 180cm is, kun je er met gemak een heel lichaam mee reflecteren.
Op een forum waar ook veel pro's komen vonden ze mijn idee niet zo geweldig, omdat je dan met hele zware dingen moest sjouwen.
Ik wil he nog steeds eens gaan maken, maar het lijkt me niet zo zwaar eerlijk gezegd. Niet zwaarder dan een lamp met accu iig. Zij kwamen met een systeem van sunbounce. Maar dat koste ook weer iets van 250 euro! terwijl ik denk dat je met mijn idee voor 25 euro wel klaar moet kunnen zijn! Die andere 225 euro die bewaar ik dan wel voor als ik ook pro ben!

BerichtGeplaatst: 26 nov 2009 03:13 
Lid
Fotografie

Buiten zal het niet geweldig werken! maar als het windstil is misschien wel. Ik heb altijd een paar van die verwarmings deken bij me. Die kosten bij de ANWB 2 euro. Die hebben een gouden en zilveren kant. Door hem op de grond te leggen, dat te belichten (doet de zon natuurlijk wel voor je) krijg je best een grappige belichting.

Verder moet je rekening houden met achtergond. Zeker buiten heb je nog al eens een onrustige achtergrond. Zorg er dan voor dat ze ver genoeg weg staan, en dat je diafragma klein genoeg is om het hele onderwerp er op te krijgen, maar groot genoeg om de achtergrond goed vaag te maken.

Als je buiten shoot, kies dan een mooie locatie waar de locatie past bij het thema. Je kunt je voorstellen dat je met een bikini niet in Rotterdam gaat staan, met skater kleding niet in het bos, en met gothic kostuums niet aan het water. Het kan wel maar zorg dan dat de kleding en de locatie een verhaal vormen.

Bedenk heel goed van te voren wat je wilt, bespreek dit ook met modellen. Zorg dat je een heel stapel ideeen in je hoofd hebt, denk aan poses, kleding, en zo voorts. Ik maak vaak ook een lijstje voor mij zelf, niemand begrijpt die omdat het steno is. Het is dan ook een soort propje in mijn broekzak, heb ik geen inspiratie meer pak ik het er snel bij. In het begin werkte ik het lijstje af en was ik dus klaar. Tegenwoordig pak ik het lijstje er naar een uur eens bij of ik niet nog iets heel interessant ben vergeten.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 13:31 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Leuke tips nagtie, hopelijk vind je het niet erg; ik heb de reflectiescherm tips in dit topic toegevoegd: alternatieven voor fotografie atributen

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 15:58 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Nagtie schreef:

Als je buiten shoot, kies dan een mooie locatie waar de locatie past bij het thema. Je kunt je voorstellen dat je met een bikini niet in Rotterdam gaat staan, met skater kleding niet in het bos, en met gothic kostuums niet aan het water. Het kan wel maar zorg dan dat de kleding en de locatie een verhaal vormen.

Juist wel!!!!
Door het model in een omgeving te plaatsen waar het niet in thuishoort kun je ook weer het contrast vergroten. Een ballerina als model en het dan plaatsen tussen heerlijk rauwe american footballers is toch een contrast wat je nergens anders vind.
Het ingetogen is er meteen vanaf, maar het zou een heerlijke plaat kunnen worden.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 17:20 
Lid
Fotografie

Het meeste is al wel gezegd denk ik. Toch een paar opmerkingen:

Als je met lampen gaat werken, denk er dan om dat je onherroepelijk harde schaduwen krijgt. Voordat ik met softboxen ging werken deed ik het als volgt:
Lamp achter een laken plaatsen, model aan de andere kant. Je krijgt dan heel mooi zacht licht.

Binnen fotograferen met natuurlijk licht kan ook. Vlak bij het raam. Schijnt de zon? Vitrage ervoor en je hebt een enorme softbox.

Reflectiescherm is onontbeerlijk. Juist wanneer je alleen met natuurlijk licht werkt. Zonder zo'n scherm krijg je vaak lelijke schaduwen onder neus en kin.

Een reflectiescherm hoeft trouwens niet zo heel duur te zijn. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar voor zo'n 40 euries heb je een met wit, zilver, goud en zwart.

Wat brandpuntafstand betreft: ik zag in je profiel dat je met een Canon 1000D schiet. Het is dan geen enkel probleem om op 50 mm te gaan zitten. Daaronder wordt het wel link ivm groothoekvertekening. Het model is over het algemeen niet echt blij met een enorme neus op de foto...

Succes!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp