Flits diffuser met hema rolletje:M'n eerst gevonden alternatief in fotografie attributen en heb er nog altijd veel plezier van met name bij feestjes in donkere omgeving waar je zonder flits niet ver komt zonder statief.
diffuser makenReflectie scherm:Al eerder had ik ergens gelezen dat piepschuim een goed alternatief blijkt te zijn.
Gister kwam ik in ene op het idee om zelf iets te maken met aluminiumfolie, de ene zonder gat voor in de hand, met gat om over je objectief te schuiven.
Behalve de 2 foto's hieronder heb ik er verder nog niet mee geexpirimenteerd, maar ongetwijfeld kan je er veel leuks mee.

foto zonder aluminium reflectiescherm (licht komt van rechts):

foto mét aluminium reflectiescherm (licht komt net als vorige foto van rechts, reflectiescherm staat links):

Je hebt nodig; kartonnen doos oid, aluminium folie, plakband, schaar, potlood of pen, een bord als je m rond wil of iets anders voor andere vorm die je maar wilt om het karton mee af te tekenen.
Knip van het karton de vorm en de grootte die je wilt hebben, doe daar aluminium folie overheen en plak het af met plakband aan de achterkant. Bij degene met gat heb ik de hele binnenring met kleine stukjes plakband afgeplakt, omdat met het schuiven op objectief de aluminiumfolie natuurlijk veel te scheur gevoelig is.
Statief:Bonen/rijst zak als statief:
Je kan er al het e.e.a over vinden als je google intikt, het is ook te koop maar je kan het zelf ook maken (zoek op google) opzich is dat al een leuk alterbatief.
Ikzelf heb een ander alternatief gevonden waar ik heel leuk mee uit de voeten kan; een kersenpittenkussen, deze heb ik gevonden bij een plaatselijke drogist die ongeveer alles verkoopt wat vroeger gebruikt werd en de alternatievere zorgmiddelen heeft, hier heb ik een kersenpitten kussen gekocht voor 5 euro .....voor dat geld had ik het aan stof, bonen/rijst, binnenvoering, garen en tijd niet kunnen maken....maar ja je moet het net wel tegenkomen, dit is een eenmanszaakje en ik heb verder geen idee waar je die dingen (voor/rond dit bedrag) verder koopt. Maar goed iig even ter inspiratie :p
touwtjes statief: touw statief zelf makennog even als toevoeging: dat boutje heeft degene op deze website beetje zelf in elkaar geflanst, ik heb het idee dat je wel moet weten waar je mee bezig bent voordat je het boutje er nooit meer uitkrijgt, als het goed is kan je bij een fotozaak een los schroef ding krijgen.
Je zou ook nog een heel lang touw om je objectief kunnen spannen, of dat objectief-vriendelijk is weet ik dan ook weer niet, met een wat zachter touwsoort en wat beleid, lijkt mij dat ook nog wel een optie.
Kleuren flitser;Zelf nooit wat mee gedaan, maar staat wel onder mijn favorieten; wie weet doe ik er nog eens wat mee:
kleurenflitserMinistudio:Het idee heb ik hiervandaan:
(overigens staat er bij de link dat de lampen 8 euro p.s kosten....die heb ik hier niet kunnen vinden iig, ik heb bijna dezelfde als op het plaatje in de link bij de karwei gekocht maar wel voor wat euries meer...zoek anders even meerdere bouwmarkten af), daarnaast vind ik zelf dat je minimaal 500 watt nodig hebt.
ministudioWel een tip; denk er goed aan dat de bouwlampen warm zullen worden! Ivm brandgevaar dus nooit de lampen laten branden als je er niet bij bent en doe ze regelmatig uit als je even aan het puzzelen ben met spullen goed neerzetten bijvoorbeeld (zelf heb ik een verlengsnoer met aan en uit knop er op erbij gekocht, met m'n voet zet ik de lampen makkelijk even aan en uit)
Overigens kan je ook overwegen bouwlamp met statief te nemen als je er meer mee wil gaan doen (zie ook hieronder)
en deze opties zijn er ook nog voor de ministudio:
ministudio 1ministudio 2Goedkope (thuis) studio: Hier kan je ook al het e.e.a lezen over hoe het e.e.a aan te pakken:
thuisstudioDe witte paraplu's die op de site te lezen is kan je bij de blokker kopen, zelf heb ik ze niet bespoten met zilver maar gewoon wit en al voor de lamp....maar je zou ermee kunnen experimenteren wat je liever wilt.
Let weer op dat de lampen warm worden en schakel ze af en toe tussendoor uit, zoals ik ook al schreef bij 'ministudio'
Ergens een keer gelezen en opgeschreven in een word document en wil ik zelf ook nog eens naar kijken: bij de muziekwinkel zou je een boxstandaard moeten kunnen kopen voor 15 euro p.s (verstelbaar tot ongeveer 2 meter hoog), haal bij de bouwmarkt 2 pvc T-splitsingen en een pvc-buis van 40mm doorsnee en zet die op de standaarden en daar kan je achtergrond doek aan hangen.
Softbox maken:Voor de hele handige harry's onder ons;
softbox maken