Het is 20 jun 2025 18:08

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Alternatieven voor fotografie atributen:
 Alternatieven voor fotografie atributen:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 20:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Zoals iedereen weet is onze hobby nogal aan de prijs.
Zelf ben ik zeker nu nogal van de alternatieven om het allemaal financieel een beetje leuk te houden.
Nu lijkt het me leuk om in dit topic alle gratis tot goedkope alternatieven, tips en trucs te verzamelen zodat je als hobby fotograaf ook leuk kan experimenteren zonder krom te moeten liggen voor je hobby.
Het zal de professionele spullen dan niet evenaren, maar met beginners ervaring lukt dat hoogstwaarschijnlijk met professionele spullen ook niet :DD en een hobby moet in mijn ogen wel een beetje leuk kunnen blijven waardoor mijn zoektocht naar alternatieven geboren is. Tenzij je zelf er anders voor kiest uiteraard om er meer uit te kunnen halen of wanneer het geld op je rug hebt groeien, dan kan je dit topic ook wel overslaan :P
So here we go:

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 20:40 
Lid
Fotografie

Flits diffuser met hema rolletje:
M'n eerst gevonden alternatief in fotografie attributen en heb er nog altijd veel plezier van met name bij feestjes in donkere omgeving waar je zonder flits niet ver komt zonder statief.
diffuser maken

Reflectie scherm:
Al eerder had ik ergens gelezen dat piepschuim een goed alternatief blijkt te zijn.
Gister kwam ik in ene op het idee om zelf iets te maken met aluminiumfolie, de ene zonder gat voor in de hand, met gat om over je objectief te schuiven.
Behalve de 2 foto's hieronder heb ik er verder nog niet mee geexpirimenteerd, maar ongetwijfeld kan je er veel leuks mee.
Fotografie
foto zonder aluminium reflectiescherm (licht komt van rechts):
Fotografie
foto mét aluminium reflectiescherm (licht komt net als vorige foto van rechts, reflectiescherm staat links):
Fotografie

Je hebt nodig; kartonnen doos oid, aluminium folie, plakband, schaar, potlood of pen, een bord als je m rond wil of iets anders voor andere vorm die je maar wilt om het karton mee af te tekenen.
Knip van het karton de vorm en de grootte die je wilt hebben, doe daar aluminium folie overheen en plak het af met plakband aan de achterkant. Bij degene met gat heb ik de hele binnenring met kleine stukjes plakband afgeplakt, omdat met het schuiven op objectief de aluminiumfolie natuurlijk veel te scheur gevoelig is.

Statief:
Bonen/rijst zak als statief:
Je kan er al het e.e.a over vinden als je google intikt, het is ook te koop maar je kan het zelf ook maken (zoek op google) opzich is dat al een leuk alterbatief.
Ikzelf heb een ander alternatief gevonden waar ik heel leuk mee uit de voeten kan; een kersenpittenkussen, deze heb ik gevonden bij een plaatselijke drogist die ongeveer alles verkoopt wat vroeger gebruikt werd en de alternatievere zorgmiddelen heeft, hier heb ik een kersenpitten kussen gekocht voor 5 euro .....voor dat geld had ik het aan stof, bonen/rijst, binnenvoering, garen en tijd niet kunnen maken....maar ja je moet het net wel tegenkomen, dit is een eenmanszaakje en ik heb verder geen idee waar je die dingen (voor/rond dit bedrag) verder koopt. Maar goed iig even ter inspiratie :p

touwtjes statief:
touw statief zelf maken
nog even als toevoeging: dat boutje heeft degene op deze website beetje zelf in elkaar geflanst, ik heb het idee dat je wel moet weten waar je mee bezig bent voordat je het boutje er nooit meer uitkrijgt, als het goed is kan je bij een fotozaak een los schroef ding krijgen.
Je zou ook nog een heel lang touw om je objectief kunnen spannen, of dat objectief-vriendelijk is weet ik dan ook weer niet, met een wat zachter touwsoort en wat beleid, lijkt mij dat ook nog wel een optie.

Kleuren flitser;
Zelf nooit wat mee gedaan, maar staat wel onder mijn favorieten; wie weet doe ik er nog eens wat mee:
kleurenflitser

Ministudio:
Het idee heb ik hiervandaan:
(overigens staat er bij de link dat de lampen 8 euro p.s kosten....die heb ik hier niet kunnen vinden iig, ik heb bijna dezelfde als op het plaatje in de link bij de karwei gekocht maar wel voor wat euries meer...zoek anders even meerdere bouwmarkten af), daarnaast vind ik zelf dat je minimaal 500 watt nodig hebt.
ministudio
Wel een tip; denk er goed aan dat de bouwlampen warm zullen worden! Ivm brandgevaar dus nooit de lampen laten branden als je er niet bij bent en doe ze regelmatig uit als je even aan het puzzelen ben met spullen goed neerzetten bijvoorbeeld (zelf heb ik een verlengsnoer met aan en uit knop er op erbij gekocht, met m'n voet zet ik de lampen makkelijk even aan en uit)
Overigens kan je ook overwegen bouwlamp met statief te nemen als je er meer mee wil gaan doen (zie ook hieronder)

en deze opties zijn er ook nog voor de ministudio:
ministudio 1
ministudio 2

Goedkope (thuis) studio:
Hier kan je ook al het e.e.a lezen over hoe het e.e.a aan te pakken:
thuisstudio
De witte paraplu's die op de site te lezen is kan je bij de blokker kopen, zelf heb ik ze niet bespoten met zilver maar gewoon wit en al voor de lamp....maar je zou ermee kunnen experimenteren wat je liever wilt.
Let weer op dat de lampen warm worden en schakel ze af en toe tussendoor uit, zoals ik ook al schreef bij 'ministudio'

Ergens een keer gelezen en opgeschreven in een word document en wil ik zelf ook nog eens naar kijken: bij de muziekwinkel zou je een boxstandaard moeten kunnen kopen voor 15 euro p.s (verstelbaar tot ongeveer 2 meter hoog), haal bij de bouwmarkt 2 pvc T-splitsingen en een pvc-buis van 40mm doorsnee en zet die op de standaarden en daar kan je achtergrond doek aan hangen.

Softbox maken:
Voor de hele handige harry's onder ons;
softbox maken

Laatst bijgewerkt door mido op 21 dec 2009 18:05, in totaal 2 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 22:08 
Lid
Fotografie

Er zitten hele slimme dingen tussen, leuk dat je dit laat zien! Ik ga binnenkort eens zo'n reflectie scherm met een gat proberen te knutselen en uitproberen. Thanks! Ik zal binnenkort mijn goedkope zelfgemaakte verduisteringsdoeken laten zien.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 22:31 
Lid
Fotografie

Leuk dit!
Touwtjes statief is idd heel handig, op een pd uitje heb ik het even uit mogen proberen....
Misschien ga ik dat wel eens maken :D

Ministudio: ik begon met een doosje beplakt met wit of zwart papier erin. Gaatje aan de zijkant voor een lichtje als ik bijv low key foto wilde maken.
Nu heb ik een 'echt' klein ministudiootje.
Fotografie

BerichtGeplaatst: 06 okt 2009 23:42 
Lid
Fotografie

@eus; ja zo breng je elkaar nog eens op ideeen! dat vind ik leuk :)
Leuk! ik ben benieuwd naar de doeken :clap

@san; Vanwege soortgelijk studiotje ben ik op dat alternatief gekomen, die van jou heeft andere lampen zie ik, degene die ik toen tegenkwam bleken de lampen niet altijd goed zijn werk te doen.
De jouwe is qua ruimte wel veel handiger dan dat ik heb moet ik zeggen hahaha, je kan echt niet meer aan tafel komen zitten als ik bezig ben :rof

Het enige wat ik nog niet gevonden heb is een bruikbaar alternatief voor de grijskaart.
Ik heb destijds ergens gelezen dat de pringles dop dichtbij kwam en het als alternatief goed is te doen....alleen de fabrikant heeft ze tegenwoordig veranderd en doorzichtiger gemaakt :(
Nu heb ik sinds kort dan toch maar een gewone grijskaart aangeschaft voor de ministudio, maar voor "de sport" :rof hoop ik toch nog iets te vinden (ik heb er bekant een hobby bij met die alternatieven zoeken :P )

BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 00:20 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
niet om een andere site te promoten ofzo maar deze site is dan misschien ook wel wat om eens rond te kijken ;)

BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 00:24 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
geweldige ideeen thx

BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 07:04 
Lid
Fotografie

Thanks Rick :up

Mooie links Mido :up

BerichtGeplaatst: 07 okt 2009 21:00 
Lid
Fotografie

Thx en you're welcome :) en een site waar ik eens even ga neuzen thx rick :)

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 13:25 
Lid
Fotografie

In een topic elders las ik wat tips over reflectiescherm voor bij portret fotografie geschreven door Nagtie.

(Groot)Reflectiescherm:
- Stuk hardboard (zo'n stuk kartonachtig hout waar vaak achterkanten van kasten van gemaakt zijn en een waar één kant van wit is)
- Bij de bouwmarkt ondergrond voor laminaat; deze zijn er in het zilver en in het goud, deze kan je los of op een plank tapen/plakken

- Buiten zal het niet geweldig werken, maar als het windstil is misschien wel en anders voor binnen; isolatiedeken, deze hebben een gouden en een zilveren kant.
Deze kan je voor 2 of 4 euro kopen bij de anwb.
Door hem op de grond te leggen (of ergens op te hangen), dat te belichten krijg je best een grappige belichting.

Wat ik zelf ook nog tegenkwam en bedacht dat je kan gebruiken als reflectiescherm:
een anti ijsdeken zoals ze dat hier noemen, zo'n ding waarmee je bevriezing van de auto tegengaat.

Nou wat betreft reflectiescherm knutselen kunnen we qua keuze aardig vooruit dacht ik zo :rof

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 14:40 
Lid
Fotografie

De opstelling van mijn (deels) zelfgeknutselde studio staat inmiddels in een apart topic bij camera's en toebehoren :) . Groetjes!

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 14:46 
Lid
Fotografie

Eus schreef:
De opstelling van mijn (deels) zelfgeknutselde studio staat inmiddels in een apart topic bij camera's en toebehoren :) . Groetjes!

Ik zet de link er even bij ;) studio eus

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 14:50 
Lid
Fotografie

Witbalans

Net lees ik toch ergens weer zoals ik eerder noemde; de dop van pringles (die chips, in elke supermarkt te koop).
Deze zijn inmiddels helderder dan voorheen, maar iemand schreef ergens dat hij of zij met een fijn schuurpapier de dop volkomen dof heeft gemaakt en daar dus de witbalans mee af kan stemmen....het is de moeite waard om het te proberen natuurlijk.
Of het voor lichtmeting te gebruiken valt staat er niet bij, typisch gevalletje van; testen maar.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 14:57 
Lid
Fotografie

thanks mido!

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 18:02 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Die van de kleurenfilterhouder is wel erg makkelijk.
Ik zit al maandenlang te stoeien om filters op mijn flitser te kunnen plakken.
En dit is thuis wel te doen

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 20:03 
Lid
Fotografie

http://www.fotofolio.be/blog/?p=21

Dit heb ik ook gedaan, maar dan voor mijn 300watt studioflits. de zwarte rietjes kwamen bij xenos vandaan. De huls heb ik van een plastic emmer gemaakt die toevallig om de flitser past, de bodem heb ik eruit gezaagd.
Je moet wel oppassen dat het instellicht (bij mij 150watt) nogal wat warmte produceert.
De snoot vraagt wel veel licht.

Johan

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 23:16 
Lid
Fotografie

@jeroentje, succes met het knutselen!
Ik heb vandaag een flitser besteld, dus wie weet als ik een beetje mee uit de voeten kan dat ik het ook eens ga proberen.

@arnold, wat een leuke aanvulling! :upc
Wist overigens niet wat een snoot was, weer wat geleerd vandaag :)

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 23:52 
Lid

een reflectie scherm ?
steeds bij de hand
http://www.decathlon.be/NL/licht-overle ... -10840389/

greets

BerichtGeplaatst: 27 nov 2009 23:58 
Lid
Fotografie

korandoke schreef:
een reflectie scherm ?
steeds bij de hand

greets

Ja een slimme tip, nagtie had die tip ook zoals ik een paar posts geleden schreef (in nl bij de anwb te bestellen, in be onder jou link ;) )

BerichtGeplaatst: 28 nov 2009 01:13 
Lid

mido schreef:
korandoke schreef:
een reflectie scherm ?
steeds bij de hand

greets

Ja een slimme tip, nagtie had die tip ook zoals ik een paar posts geleden schreef (in nl bij de anwb te bestellen, in be onder jou link ;) )

denk dat het op veel plaatsen te verkrijgen is hoor
auto5
grote warenhuizen
doe het zelf winkels
apotheek

je kan ook gebruikmaken van die schermen dat te verkrijgen zijn om je autoruit vorstvrij te houden die zijn in alu kleur te koop dacht in aldi overlaatst

greets

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende