Het is 22 mei 2025 12:45

Auteur Lens te repareren?
 Lens te repareren?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2009 22:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb een tweedehands 28-90 mm lens op de kop getikt vandaag. En daar kreeg ik als extraatje nog een 80-200 lens bij. Leuk, zou je denken. Maar al meteen nadat ik de lens op de body had gezet kreeg ik Error 99 (Canon 350D). Niet zo mooi, contactjes even schoongeveegd, en nog maar eens proberen. Toen ging het goed, paar testfoto's gemaakt, en ineens: Error 99.

Wat blijkt: als ik de camera aanzet met de lens volledig ingezoomd gaat het goed, tot ik tot ongeveer 100 mm uitzoom. De lens van de body gehaald en er eens tegen het licht doorheen gekeken en toen werd het probleem snel duidelijk. Ik zie duidelijk een wat afgeronde punt die half richting het midden van de lens steekt.

Fotografie

Nu heb ik niet echt verstand van het binnenste van lenzen, maar het lijkt me dat één van de lamellen van het diafragma is losgeraakt. Dat blijkt ook wel wanneer ik het diafragma wil veranderen: je hoort een kleine zoem van het motortje, ziet de punt trillen en dan komt de foutmelding.

Valt dat nog te repareren, voor een beetje een schappelijke prijs, of kan 'ie waarschijnlijk de prullenbak in?

Alvast bedankt voor de reacties!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lens te repareren?
BerichtGeplaatst: 02 dec 2009 23:03 
Lid
Fotografie

Is inderdaad een lamel van je diafragma, is te reparen denk ik, maar qua kosten en waarde van het objecief (75 euro tweedehands) vraag ik me af of dat de moeite loont.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lens te repareren?
BerichtGeplaatst: 03 dec 2009 20:10 
Lid
Fotografie

Zelf openmaken is geen optie (verwacht ik), maar ach... wat heb je te verliezen :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp