Het is 01 aug 2025 15:58

Auteur 2 beginnersvragen
 2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 09:38 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Sinds een aantal dagen ben ik nu bezig met het lezen van tips over fotografie en de basisbeginselen. Ik heb deze site gevonden met leuke tips en goede uitleg:
http://www.fotografietips.nl/ Iemand nog andere sites met goed leesvoer voor beginners?

Mijn tweede vraag is omtrent het gebruik van de camera. Ik heb een EOS 500D en ik vraag me af hoe jullie hiermee te werk gaan. Hebben jullie bepaalde vooraf ingestelde programma's in je camera die je dan toepast op verschillende situaties? Of stellen jullie je instellingen altijd helemaal zelf in bij elk plaatje dat je schiet? Ik heb in de EOS 500D een aantal creatieve modi , maar ik word niet echt veel wijzer uit de Canon handleiding welke Modi ik nou moet gebruiken, of ben ik onder de creatieve modi helemaal vrij om alle instellingen aan te passen?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 09:53 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Het is slim om voor je begint met fotograferen te weten wat de volgende dingen zijn: sluitertijd, diafragma, brandpuntafstand en iso.
Je moet weten wat het is, en wat die vier onderling met elkaar doen als je dr 1 veranderd.
Dat staat wel op die site zag ik net. ;)

Als je dat weet, is mijn advies: kies voor sluitertijdvoorkeuze of voor diafragmavoorkeuze (resp. TV of AV), naar gelang wat je gaat foto graferen.
Bij kinderen, sport, beestjes etc (snel bewegende dingen) gaan voor TV. Staat je onderwerp (vrij), stil dan gaan voor AV.
De iso moet je zelf altijd kiezen, dus die niet vergeten in te stellen.

Manueel kun je altijd later nog gaan proberen, zou ik niet mee beginnen.
De camera volledig alles laten instellen zou ik niet doen omdat je zelf ook instellingen wilt kunnen bepalen.

Succes.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 10:44 
Lid

^ dank je, goeie tips. De belichtingsdriehoek is geloof ik wel waar het plaatje mee staat of valt heb ik gemerkt.

Vandaag maar weer eens verder experimenteren :)

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 12:21 
Lid

Geslacht: Man
Gemini heeft gelijk.
Nog enkele tips installeer digital photo proffesional wat bij je camera is geleverd en fotografeer in raw formaat.
Met d.p.p kan je je foto's dan makkelijk nabewerken (iets waar je niet zal ontkomen)en kan je zaken als witbalans en verscherpen achteraf doen.

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 12:30 
Lid

Ik was eigenlijk op zoek naar M (manueel) zie ik nu, ik begreep niet zo goed waarom ik sommige zaken niet kon aanpassen. Ik begin het door te krijgen geloof ik :) De 'Indicator Belichtingsniveau' is dus een indicator, ik wilde die waarde aanpassen, duh!

Ik heb lang met Photoshop gewerkt, heb nu CS4 met de RAW update draaien. Ik ken eigenlijk alleen dat pakket goed voor bewerkingen...

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 13:15 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Om te beginnen vind ik zelf de boeken van Scott Kelby geweldig.

Scott Kelby over Digitale fotografie.

Er zijn intussen alweer 3 delen van en ze zijn niet zo duur.

Lezen heerlijk to the point weg met een hoop humor.

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 13:18 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
DrZoom schreef:
Iemand nog andere sites met goed leesvoer voor beginners?

Ik heb op mijn site ook drie dingen staan. Misschien dat dat je helpt.
http://www.fotojeroen.nl/extra/documenten.php

En natuurlijk vragen stellen op een forum, dat helpt echt.

Laatst bijgewerkt door jeroentje op 24 dec 2009 00:57, in totaal 1 keer bewerkt.

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 14:00 
Lid
Fotografie

Begin niet in de M-stand, maar bijvoorbeeld in de Av stand (diafragma voorkeuze). Ik maak zo'n 99% van al mijn foto's met Av voorkeuze. In de Av voorkeuze heb je volledig controle over je diafragma en dus over je scherptediepte.
Let vervolgens goed op je sluitertijd. Deze moet sneller of minimaal gelijk zijn aan 1/brandpuntsafstand om bewegingsonscherpte te voorkomen. Heb je een camera / lens die in staat is om kleine bewegingscorrecties door te voeren, dan heb je naar beneden toe nog enige speelruimte.
Begin met iso 200 en schakel omhoog als dit in verband met bewegingsonscherpte dus nodig is.

Min tip: veel foto's maken van 1 situatie met verschillende Av-instellingen en later op de PC bekijken wat het resultaat is. Je hoeft de instellingen niet te noteren, want met bijvoorbeeld EXIF viewer (Mac) of Opanda (PC) kun je je instellingen achteraf eenvoudig bekijken .... en daarvan leren. Randvoorwaarde is wel (in mijn ogen) dat je de foto's met elkaar kunt vergelijken, dus meerdere foto's maken van 1 situatie.

Vergeet de opmerkingen over RAW, maak ze eerst lekker in JPEG. Als je weet hoe je camera werkt, kun je altijd nog op RAW over gaan :)

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 14:38 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Begin niet in de M-stand, maar bijvoorbeeld in de Av stand (diafragma voorkeuze).

Dat zei ik dus ook net.... :wacko

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 14 dec 2009 11:55 
Lid

Om raw over te slaan vind ik geen goed advies alsof je bij een nieuwe auto in het begin alleen in de 1e versnelling moet rijden om het te leren.
Als je raw met jpeg in 1 fotografeer kan je altijd in het begin de jpeg bewerken en heb je later nog de raw in je bezit.
Ik heb in de eerste jaren ook alleen jpeg opnames gemaakt en nu vind ik het jammer dat in van sommige foto's geen raw versie meer heb.
Het argument van dat raw opnames veel ruimte in beslag is ook achterhaald voor 80 euro koop je een extra harde schijf van 1 tb waarop je ze kan parkeren tot je er klaar voor bent..

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 14 dec 2009 13:25 
Lid

meeste is al gezegd
ik zou zeggen laat die programma zijn voor wat het is
en fotografeer op av en tv
even een toelichting
av gebruik je als scherptediepte een rol speelt /portret/landschap
tv gebruik je als snelheid een rol speelt /bewegende onderwerpen/auto/ vliegende vogels

de M stand zou ik even mee wachten tot je bovenstaande onder de knie hebt en gebruik je dan bijvoorbeeld om een licht correctie toe te passen (over of onderbelichting)

als opname formaat zou ik raw aanbevelen daarmee kun je alle richtingen uit kwa bewerking en opslaan achteraf
en zeer belangerijk leer met de software werken die op de cd staan van je kamera tenzij je photoshop of lightroom hebt of enig andere software
even nog iets toevoegen, ik lees dat je met dtp en andere software vertrouwt bent dan kan bovenstaande software geen probleem zijn

greets
korandoke

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 14 dec 2009 22:53 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:
Dat zei ik dus ook net.... :wacko

DrZoom schreef:
Ik was eigenlijk op zoek naar M (manueel) zie ik nu, ik begreep niet zo goed waarom ik sommige zaken niet kon aanpassen. Ik begin het door te krijgen geloof ik De 'Indicator Belichtingsniveau' is dus een indicator, ik wilde die waarde aanpassen, duh!

Daarom dus!! DrZoom luistert niet... :D

struisvogel schreef:
Om raw over te slaan vind ik geen goed advies alsof je bij een nieuwe auto in het begin alleen in de 1e versnelling moet rijden om het te leren

Om de vergelijking met de auto aan te houden: ik zeg niet dat je de hele rit in de eerste versnelling moet rijden. Ik zeg juist dat je moet experimenteren met de verschillende versnelling (vooruit, maar ook achteruit), ruitenwissers, knipperlicht, grootlicht en dimlicht en vergeet de bijzondere verrichtingen niet (dus de instellingen van je camera zoals diafragma, sluitertijd en iso-waarde) maar vermijdt nog even het circuit. Leer de basis eerst goed onder de knie te krijgen. Het is op de gewone weg al moeilijk genoeg. Pas als je dit beheerst, kun je met voldoende ervaring de overstap naar het F1-circuit maken (dus: eerst de camera leren kennen, daarna pas het photoshoppen inclusief het RAW bewerken gaan leren).

Je kunt natuurlijk ook alles tegelijk proberen te leren, maar ik denk dat dit de leertijd niet ten goede komt :)

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 16 dec 2009 19:39 
Lid

Henry schreef:
Daarom dus!! DrZoom luistert niet... :D

Nee, maar ik lees wel ;) Ik heb alle tips hier opgevolgd, muv het jpeg verhaal :) Ik heb veel in RAW gewerkt en maak alles in RAW en maak er dan in Photoshop wel een jpeg van zonodig.

Dank voor alle goede tips van iedereen! Ik heb inmiddels ook 3 boeken van Scott Kelby binnen en druk aan het lezen, ook die link van jeroentje.

Hoop dat er morgen flink wat sneeuw valt, kan ik wat oefenen met het fotograferen van sneeuw landschappen :up

2 beginnersvragen
BerichtGeplaatst: 16 dec 2009 19:51 
Lid
Fotografie

Vond zelf deze poster eens op youtube met zijn filmpjes, vond het erg leerzaam, misschien heb je er wat aan:

http://www.youtube.com/user/MPTutor

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp