Het is 16 mei 2025 11:59

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Auteur Beste lens voor ong. 50m te overbruggen
 Beste lens voor ong. 50m te overbruggen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 20:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Nagtie schreef:
Vrij simpel de 70-200 is lichtsterk, een L lens en echt een kwaliteit beter...

Nagtie, je hebt ook niet-zo-lichtsterke 70-200mm lenzen (een f/4 lens bijvoorbeeld) en die zijn toch duurder dan de 75-300mm lenzen.
Wellicht komt dit omdat de kwaliteit van het glas en de behuizing beter is, maar waarom kunnen of willen ze dit dan ook niet bij een 75-300mm lens toepassen?

Jawel maar dan wordt die 75-300 ook zoveel duurder. Want die 75-300 is niet overal even lichtsterk. Daarnaast is L glas optimaal samengesteld, en gecoated en dat soort dingen. Daar betaal je voor, en daarvoor krijg je dan ook meer kwaliteit.

Henry schreef:
De link naar de lens op Marktplaats (zie post van Nagtie hierboven) kan je aan een mooi lensje helpen. Mijn tip als je de lens wilt hebben: niet in het openbaar bieden, maar een e-mail met je bod sturen en een mededeling dat je het zo snel mogelijk wilt afhandelen :)

Ik zie trouwens dat er op dit moment op Marktplaats een aantal 75-300mm lenzen worden aangeboden...

Mee eens en mailen dat je hem voor dat bedrag direct op kan halen. (als je dat kan) liefst zelfs bellen.

Ik heb 1 link gezet maar er is veel aanbod.

Ik snap dat je liever geen 2de hands wilt. Maar ik zou dat bij deze lenzen toch wel doen. Mensen doen deze lenzen normaal niet weg omdat die niet goed is, maar omdat ze een betere willen. En dan is het verschil een flink verschil.

Ik persoonlijk vind 80 euro ook een bedrag waarvoor ik een risico'tje wil lopen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 20:27 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
paboer schreef:
Hier in de buurt is een fotograaf en die zegt dat voor nachtfotografie een 300 lens goed is, maar als ik aan het lezen ben hier dan bevelen de meeste mensen de 200 lenzen aan.

Wat een totale onzin.
Sorry maar dit kan toch geen serieus advies zijn.

Een brandpunt van 300 of 200 heeft absoluut niets te maken met wanneer je fotografeert. En wanneer je fotografeert kan ook nog verschillend zijn.
Ik maak s'nachts net zulke belabberde foto's met een 15mm fish-eye alswel met 300mm objectieven. Heb foto's van sterren gemaakt in 'a wide variaty' van brandpunten en het lukte allemaal, zolang je maar weet wat je doet. Dan maakt het brandpunt weinig uit.
En een lichtsterke prime is ook nog niet eens nodig als ik alles met flitser op laat lichten als een Belgische snelweg.

Soms wordt er wel eens aan me gevraagd: "Jeroen, wat is een goede camera?"
Ik antwoord dan altijd maar: "een blauwe." Meestal wordt er dan wat vragend gekeken en dan leg ik heel simpel uit dat ik van alles kan adviseren maar dat het afhankelijk is van onder andere budget, doeleinden, gebruiksfrequentie en al dat soort zaken.

300mm adviseren voor nachtfotografie :rof

BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 20:30 
Lid
Fotografie

@ jeroen
ik had die zelfde bedenking. Ik vermoed dat Paboer dat de fotograaf de 70-300 heeft aangeraden, of paboer verzwijgd dat er is verteld wat er in de nacht is gefotografeerd.

Ik denk dat je in de nacht elke lens kan gebruiken die je overdag ook kunt gebruiken. De belangrijkste assecoire in de nacht is het statief, een optie tot spiegel opklappen en eventueel een afstandbediending.

Als je voor 2de hands kiest, houdt je nog wat over voor een statief.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 21:30 
Lid

Een statief heb ik gister toevallig gekregen van mijn moeder die wat gehoord had en wat zag staan :P. Voor nu zeker een goede.
Wat bedoel je met paboer verzwijgd dat er is verteld wat er in de nacht is gefotografeerd ??
En ja, ik weet dat ik nog hard aan mijn zinsopbouw moet gaan werken :P

Laatst bijgewerkt door paboer op 14 mei 2010 15:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 21:54 
Lid
Fotografie

Paboer, elke lens is goed bruikbaar om ook 's-avonds en 's-nachts foto's mee te maken. Een 70-200mm of 75-300mm: allebei goed dus.
Kijk vooral wat je er overdag mee wilt fotograferen. Als ik naar je budget kijk, ga dan gewoon voor de 75-300mm en als je verstandig bent, koop deze gewoon 2dehands. Let wel goed op het model. Sommige modellen zijn ouder, andere zijn jonger. Aanbod is er genoeg.
Als je perse voor nieuw wilt gaan, dan moet je er met je budget ook uit kunnen komen. Kun je er niet naartoe (reizen kost ook geld), dan kun je de lens ook laten verzenden. Met verzendkosten erbij kom je ook nog binnen je budget uit.

Succes!

BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 22:12 
Lid

dank henry voor je reactie. Ik ga nog maals eens rondkijken en vragen aan die fotograaf of ik zijn lens eens uit mag proberen, ik weet dat het sigma is en 300. Meer weet ik niet meer :s

BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 22:14 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Persoonlijk vind ik cameranu.nl goed met de prijs en service.
Zowel ophalen als laten opsturen.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2009 23:18 
Lid
Fotografie

paboer schreef:
Wat bedoel je met paboer verzwijgd dat er is verteld wat er in de nacht is gefotografeerd ??

Het ozu kunnen dat je met de fotograaf hebt besproken wat je wilt fotograferen in de nacht.. maar dat hier niet hebt genoemd! (als ik het in eens op deze manier had gezegd had dit weer een reactie gescheeld.

Als de fotograaf de Sigma 70-300 APO (of geen APO) heeft dan zou ik vooral naar het bereik kijken. De scherpte van deze lens is niet zo mooi scherp. Vooral op 70 en op 300mm is die erg scherp, ik heb ergens gelezen dat die op meerdere plaatsen in het bereik soft is. De 75-300 heeft dat veel minder. Houdt er rekening mee, dat vooral budget lenzen pas mooi scherp worden op F8 tot F11 zo ongeveer.
Bij de 75-300 maakt het niet zo heel veel uit welke versie je hebt, het is een basic lens waar vooral niet teveel extratjes op zitten! Geen IS of super de luxe coating, maar gewoon scherpe plaatjes geeft. Ook is een versie verandering geen garantie voor een verbetering. Ik ken alleen versie 2 en die was goed!

BerichtGeplaatst: 14 dec 2009 01:03 
Lid
Fotografie

Vergeet niet dat er op internet diverse review-verslagen te vinden zijn over allerlei lenzen. Je kunt dan gelijk zien wat er aan jouw lens "mankeert". Altijd handig om de beperkingen van je apparatuur te kennen :)

BerichtGeplaatst: 14 dec 2009 10:23 
Lid

Bedankt voor jullie reactie´s en over wat ik ga fotograferen, bij nachtfotografie ga ik het meeste de havens van de Botlek en de europoort in. Maar de maasvlakte is ook een plaats waar je me zal kunnen vinden.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2