Het is 16 mei 2025 08:36

Auteur polarisatiefilter
 polarisatiefilter
BerichtGeplaatst: 20 dec 2009 23:46 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over polarisatiefilters, en hoop dat iemand hiermee kan helpen. Ik ben namelijk van plan een polarisatiefilter aan te schaffen voor mijn Canon 1000D. De belangrijkste reden is omdat ik beter gekleurde luchten zou willen zien op landschapsfoto's. Nou bedacht ik dat dit natuurlijk ook kan met beeldbewerking (al ben ik er nog niet helemaal achter hoe ik dit het beste kan doen), of heeft een polarisatiefilter toch een beter effect?

Heeft een polarisatiefilter eigenlijk ook nadelen als je dit altijd op de lens hebt zitten (qua licht bijvoorbeeld)?

Is er verder nog verschil in kwaliteit tussen verschillende filters? En kan iemand er 1 aanraden, of is er weinig verschil tussen verschillende merken?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 polarisatiefilter
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 00:19 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Hoi en welkom :D

Een pol filter is idd mooi materiaal, maar het is ook goed met een bewerking te doen.
Wel moet je als je het dmv Ps wilt doen in RAW schieten zodat je in CAMERA RAW de aanpassingen kunt doen , zodat het zonder verlies van informatie van je foto gaat.

Wanneer je de foto opent in CW kun je dmv vibrance en saturation de kleuren ophalen.
In de laatste CW (5.0) kun je zelfs in CW zelf gebruik maken van een soort maskers. Door de adjustmentbrush te selecteren kun je slechts bepaalde delen vd foto bewerken.

Wil je toch een pol filter hebben dan trek je portemonaie maar als je echt een goede wilt hebben , de filters van bvb B+W zitten tussen de 50 en de 139 euro (nagelang de maat worden ze natuurlijk duurder )

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 polarisatiefilter
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 00:26 
Lid
Fotografie

Ik gebruik mijn Pol filter niet zo vaak eigenlijk, dus ben er geen expert in. Maar de Pol filter filter glinstering. Dit is niet mogelijk met photoshop. Is eigenlijk de enige filter die echt niet is na te bootsen met photoshop.

Overigens 1 helft van je foto is met een raw bestand en photoshop cs4 zo makkelijk! er is 1 knopje waarmeer je een gebied kan instellen wat je bewerkt qua belichting, contrast en saturatie. Nadeel van via photoshop is dat het niet altijd je foto tengoede komt.

Volgens mij heb je wel speciale verloop filters voor dit soort dingen. Het kan ook met de pol filter, als je die koopt let er op dat je niet de goedkoopste hebt en een circulair filter hebt.

Met lenzen waarbij de filter draait als nje scherpsteld, wordt het gebruik wel wat lastiger, omdat je dan na het scherpstellen de filter moet instellen, maar dan zul je altijd zien dat je scherpte er weer een stukje naast zit!

polarisatiefilter
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 00:32 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Je moet het niet continu op je objectief laten zitten. Het is een effectfilter wat een ander effect geeft onder een andere hoek. Het doet iets met het licht (vandaar het donkerdere blauw door een verandering van de polarisatie van het licht)
Daardoor kun je ongewenste effecte krijgen als je je camera draait.

Maar een voorbeeld met en zonder:

Fotografie

Je ziet rechts dat de lucht veranderd, en dat hoeft dus niet altijd gruwelijk veel donkerder te worden, dat is ook afhankelijk van de stand van de zon (haaks op de zon wordt donkerder, recht er tegenin of de zon in de rug zal weinig verschil maken)
Maar je ziet ook dat de reflecties in de zijruiten goed veranderen.
Beide foto's zijn enkel en alleen verkleind, met wat nabewerking is er nog veel meer uit te halen)

polarisatiefilter
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 12:20 
Lid

@jeroentje

erg hartelijk dank voor het voorbeeld. ik ben nu (ook) overtuigd om er een aan te gaan schaffen.

polarisatiefilter
BerichtGeplaatst: 25 dec 2009 11:15 
Lid

Geslacht: Vrouw
Bedankt voor jullie antwoorden, in inderdaad een goed voorbeeld! Het is heel goed te zien wat het filter met het licht doet.

Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen om de foto's die ik al heb te bewerken voor het verbeteren van de luchten. Omdat ik nog niet echt met fotobewerking bezig ben geweest heb ik hier ook nog geen software voor aangeschaft. Ik heb wel GIMP gedownload, en heb gehoord dat hier ook veel mee kan (of beledig ik nu enthousiaste photoshop gebruikers?)

polarisatiefilter
BerichtGeplaatst: 25 dec 2009 16:26 
Lid
Fotografie

Hoi Bamboe,dit is een antwoord op je gimp vraag
Nou is Gimp een open source programma. Dat betekent dat iedereen de broncode kan gebruiken voor een eigen versie van het programma. En dat is wat de ontwikkelaars van Gimpshop gedaan hebben. Ze hebben het oorspronkelijke Gimp als basis genomen en daaromheen een nieuwe interface gebouwd met menu's, dialoogschermen, sneltoetsen en andere besturingsonderdelen die sterk lijken op die van Photoshop. Van twee druppels water kunnen we niet spreken, zo ver wilden de makers ook weer niet gaan, maar de overeenkomsten zijn zeer groot. Hierdoor voelt iedereen die Photoshop kent zich meteen thuis in dit gratis programma.

Maar ook gebruikers die Photoshop nooit gebruikt hebben kunnen waarschijnlijk beter overweg met Gimpshop dan met Gimp. Er is namelijk nogal wat kritiek op het gebruiksgemak van dat programma.
bron: fan.tv
Dus Gimpshop 2.2.8. lijkt me gebruiksvriendelijker nog als Gimp.
Ook gratis te downen btw :)
En nee, je beledigt me niet als PS gebruiker ;)

Groeten
Eric

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp