Het is 30 jul 2025 23:15

Auteur fotograferen van snowboarders
 fotograferen van snowboarders
BerichtGeplaatst: 27 dec 2009 03:23 
Lid
Offline op het foto forum

Beste Fotografen,

Ik ga in januari naar frankrijk toe om te snowboarden....nou wil tijdens deze vakantie ook even mooie foto's maken van snowboarders in het funpark...hebben jullie tips of trucs voor mij waar ik op moet letten tijdens het fotograferen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr Martijn

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 27 dec 2009 03:43 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb wel eens wat snowboarders geschoten,.. ff geleden, maar was wel leuk !

Tips ? tja,... snel schieten, maar ook weer niet té snel ( pannen ) :D

- Camera op "continu" focus, dwz dat je een bewegend onderwerp selecteerd en je camera daarop blijft focussen ondanks dat hij beweegt. ( Bij Nikon zet je de cam dan in "C" ( normale focus is op "S" )

- Als bovengenoemd, schiet snel, maar niet té. maw je moet de beweging vd snowboarder enigsins zien te bevriezen, maar die vd achtergrond niet , zodat je daar toch beweging in krijgt. ( TIP: gebruik een goede reportage flitser, maar niet té hard,..... de flits zal de snowboarder bevriezen, maar laat de achtergrond onaangeraakt. ( Niet té hard flitsen omdat je hiermee de achtergrond wel eens te donker zou kunnen maken).

- Zet je cam op "burst" , hiermee schiet je meerdere plaatjes achter elkaar. ( als je een goede flitser hebt en niet met te veel vermogen flitst, zal deze volgen ;)

- Laatste tip : een paar goede handschoenen :D
dun genoeg om je cam te kunnen blijven bedienen, maar dik genoeg om de handjes warm te houden :D

Suc6 :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 27 dec 2009 09:41 
Lid
Fotografie

Eens met de tips van Martinvh. Daarnaast kun je ook met een lekkere groothoek een foto van onderaf maken (maar dan moeten de snowboarders wel een behoorlijke "jump" kunnen maken). Hierbij wordt de foto nog mooier als de achtergrond dan niet een grauw luchtje is.
Met een snelle sluitertijd kun je aan de andere kant in een bocht-actie mooi het opspattende sneeuw vastleggen.
Mijn favoriete lens om snowboardfoto's (en skifoto's) vast te leggen is een 70-200mm lens. Omdat je er in de regel toch wat verder vanaf staat worden het dan mooi beeldvullende plaatjes.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2009 14:38 
Lid
Fotografie

In de regel is het gebruikelijk om met digitale camera altijd iets onder te belichten. (Onderbelichte delen zijn immers meestal op te halen tijdens bewerken en overbelichte delen niet).
In de sneeuw echter zou ik niet onder belichten, misschien zelfs een beetje overbelichten.
Maak een paar proefopnames en houd daarbij het scherm dat de overbelichte delen toont in de gaten. Belicht zover over dat er net geen overbelichte sneeuwpartijen ontstaan.

Als jouw camera of objectief bewegingstabilisatie heeft, kun je die waarschijnlijk instellen op “active” (Nikon vr lens) of “Pannen”. Doe je dat niet, gaat de bewegingsstabilisatie het meetrekken tegenwerken (hij voelt een horizontale beweging die hij wil corrigeren).

Verder sluit ik me helemaal bij bovengenoemde aan.

Fijne vakantie gewenst,
gr.
Rule

BerichtGeplaatst: 28 dec 2009 01:36 
Lid

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie snelle reacties.
Zodra ik terug ben van vakantie zal ik zeker wat foto's hier plaatsen.

Gr Martijn

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp