Ik heb een beautydish gemaakt. Deze koste mij 10 euro ongeveer, maar veel dingen had ik al in huis.
Benodigdheden:
- 1 ronde afwasbak (blokker 1,50)
- 1 metalen, zilver kleurige bolle kom (ikea 2euro?)
- Niet te dik touw
- aluminium tape te koop bij de bouwmarkt.
-boormachine met metaalboor.
- warm te maken mes.
- flitser, bij voorkeur een studioflitser.
Ten eerste er zijn verschillende aansluitingen onder de flisters. Ik heb een Falconeyes flitser, met een ronde koppeling, waarbij opzet dingen gekneld worden. Maar ik heb ook voorbeelden gezien met een difussor er in gelijmd.
stap 1 bepaal welke vorm en grote het gat moet hebben waardoor de flitser door de beautydish gaat.
stap 2 snij met een heet mes (verwarmd op gas formuis) het gat aan de achterkant van de afwasbak. In mijn geval een gewoon rond gat net iets groter
Stap 3 boor nu op 4 plaatsen tegenover elkaar 2 gaatjes in de rand van de afwabak. Dus op het uur, kwart over, half en kwart voor.
Stap 4 beplak de bodem van de afwasbak met de alutape. Evt ook de rand van het gat dat is gemaakt.
stap 5 boor ook 4 gaten boven in de rand van de zilver kom.
Stap 6 nu kun je met het touw de kom door de gaatjes in de afwasbak hangen dit is even zoeken naar de beste manier. Ik had uiteindelijk van dat witte touw genomen, en deze draadje voor draadjes vast gebonden. Maar dit was een heel gedoe om dit alle even lang te knopen. De kom moet namelijk wel nagenoeg in het midden hangen. Dat is kapot gegaan, nu is het even snel geregen.
Stap 7 maak de bak vast aan je flitser, en testen maar.
Doordat je tegen de bolle kant van de flitser aan flitst wordt dit terug gekaatst in de afwasbak, doordat deze wit is en ook nog alufolie bevat wordt dit weer terug gekaatst tegen de kom, en weerkaatst dus zo de dish uit. Dit geeft een heel mooi zacht licht.
Een ander ding is dat je met dit ding het effect van de ringflitser kunt nabootsen in de ogen. Daarbij is een model of instellicht eigenlijk wel onmisbaar met het instellen!
Wanneer je met meerdere flitsers werkt kan de binnen kant van de schaal de andere lampen reflecteren, in dat geval kun je het beste deze schaal aan de binnen kant zwart verfen.
Voorbeeldje van wat er mee kan:

Hier een plaatjes van de studio met de beautydish erop

De Beauty dish heeft de verbouwing van laatst niet helemaal overleeft, ik moet er dus opnieuw naar kijken! Hij is ook erg vies zag ik... maar jah hij is ook van links naar rechts versleept. En ligt nu ergens achter in de schuur.
1. De achterkant, waarin het gat is gemaakt, ik heb eerst met ducktape de scherpe randen afgetapet, en daarna met alu tape dit weer glimmend gemaakt. Door dit gat gaat dus de flitser
2. De voorkant, met voorop de kom, en daar achter het alu tape, om zo nog wat meer reflectie te maken.
3. Hier is het touw en de gaatjes goed te zien.
4. overzichtje van de hele dish. Normaal is er dus geen ducktape, maar het touwtje was geknapt, en zo even vast gezet.