Het is 28 jul 2025 22:46

Auteur Lichtmeter
 Lichtmeter
BerichtGeplaatst: 30 dec 2009 10:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb laatst bij een shoot een lichtmeter gehad. Ik had nog nooit zo'n ding gebruikt. Maar hoe zit het nou eigenlijk? Als ik de meter gebruik, vangt hij het licht op van één van de flitsers. Op basis van dit licht geeft hij een instellingsadvies. Maar er staan meer flitsers opgesteld, deze hebben toch ook hun invloed? Als ik voor de andere flitsers ook een meting doe, komen daar vaak andere instellingen uit.
Wie wil me uit de droom helpen? Met een zoekactie op dit forum kom ik niet veel verder.

Johan

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Lichtmeter
BerichtGeplaatst: 30 dec 2009 11:36 
Lid
Fotografie

Je meet toch het opvallende licht op je onderwerp?
Als je een spot meting doet houdt je het metertje (witte balletje) bij dat wat je goed belicht wilt hebben, vaak dus het oog. Je sluit hem aan op je hoofd lamp, via een kabel. Je drukt nu op de knop en hij laat de hele licht opstelling flitsen... want de hoofd lamp triggert de rest.

En dan heb je de juiste instelling voor die spot. Dit is zoals ik het begrepen heb, maar het fijne weet ik er ook niet van.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Lichtmeter
BerichtGeplaatst: 30 dec 2009 13:59 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Wanneer je met meerdere flitsers in de studio aan de sslag gaat, dan meot je vooraf een beetje weten wat je aan het doen bent en hoe het werkt.

Wat natuurlijk is op foto's, is dat je een lichtbron in je foto hebt hebt. Daar bedoel ik niet de flitser mee. Nee, ik bedoel dat je op je foto ziet dat het licht van een bepaalde kant komt. Ik bedoel dus het hoofdlicht. Als je dit van links laat komen en rechts is het iets te donker, dan kun je dat met een reflectiescherm of een tweede flitser invullen. Maar je wilt daar minder licht hebben dan aan de kant van je hoofdlicht. Want anders is het te plat, niet natuurlijk meer, en dat kijkt op de een of andere manier niet lekker. Al je diepte verdwijnd uit je foto. Het kan wel (iedere regel in de fotografie mag gebroken worden) maar het is meestal niet aan te bevelen in de beginstadia.

Ik praat dus over lichtbronnen vanuit twee richtingen die je ook apart in wilt stellen. Daar heb je die mooie lichtmeter dus voor.
Je kunt met de meeste lichtmeters twee dingen meten:
- Opvallend licht.
- Reflecterend licht.

Opvallend licht.
Dit is licht wat je meet voordat het je onderwerp raakt. Dus bij het gezicht, richting de flitser en voordat het je onderwerp raakt. Wanneer je dit vervolgens instelt in je camera, dan wordt je onderwerp weergegeven zoals je het ziet.
Reflecterend licht.
Dit is licht wat je meet nadat het je onderwerp heeft geraakt. Een andere methode met ander resultaat. Leuk om mee te experimenteren, maar gaat denk ik veel te ver om daar uitgebreid op in te gaan.

We gaan dus even uit van opvallend licht.
Je meet je lichtbronnen om de beurt. Je zet een lichtbron neer en wilt daar op een bepaald deel van je onderwerp een bepaalde lichtval en een bepaalde hoeveelheid op hebben. Je wilt dit met een lichtmeter meten en dus niet dat die dan ook nog eens beinvloed wordt door een andere flitser. Wanneer je meet kun je bijvoorbeeld die twee flitser blokkeren door tussen de lichtmeter en die flitser in te gaan staan. Zo wordt het licht op je rug geworpen en niet op je lichtmeter. Zorg wel dat je zo staat dat het licht van de flitser die je wilt meten nog wel gemeten wordt. En als je met veel meer flitser werkt, dan kun je degene die je niet wilt meten ook even uitzetten.
En zo werk je dit voor iedere flitser af.

Wanneer je met één flitser niet genoeg licht ergens krijgt en je zet er twee neer, dan meet je deze ook allebei tegelijk! Je maakt van die twee flitsers namelijk één lichtbron.

Maar het is op zich gen wetenschap hoor. Experimenteer en laat dingen zien. Wanneer je foto's laat zien, vertel dan ook wat over je lichtopstelling en wat de instellingen waren. Dus dat je je instellicht bijvoorbeeld op f/8.0 had en het invullicht aan de andere kant op f/5.6.
Aan de hand van de foto's kunnen we dan weer tips geven om iets te corrigeren/op te lossen/ te verbeteren.

Om maar iets te noemen, want ik zou hier wel een dik uur over kunnen ouwehoeren

Lichtmeter
BerichtGeplaatst: 30 dec 2009 21:08 
Lid
Fotografie

Pffff heel verhaal......

Ik ga dit nog eens op mijn gemak nalezen. Heelerg bedankt voor de genomen moeite.

Groeten Johan

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp