Het is 22 jul 2025 01:34

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur mijn allereerste foto
 mijn allereerste foto
BerichtGeplaatst: 31 dec 2009 01:01 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Fotografie

hierbij dan de eerste foto die van mijn camera komt, het is een foto van zoonlief en ik vond hem zelf wel mooi gelukt. Uiteraard zou ik graag commentaar, kritiek en verbeter punten horen. ik ben immers nog een beginneling.

info volgens het nikon progje:

105 mm, iso 100, 1/125 sec, f5,6

tevens een bijkomend vraagje, alleen weet ik niet geheel waar ik die moet plaatsen.
welk af veld is het beste om landschap te fotograferen, 3d tracking, enkel punt?

groetjes,

bjorn

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 mijn allereerste foto
BerichtGeplaatst: 31 dec 2009 11:48 
Lid

Bezwaar bewerken: Nee
Het is een leuke foto voor ome, maar mij boeit hij niet, er zijn een aantal dingen die "verbeterd" kunnen worden.
zie dit niet te veel als "afkraken :blush ", meer tips om op te volgen (of te negeren als het uitkomt).

1) Hij is direct geflitst, daar krijg je een hele lelijke schaduw van. Probeer eens via de muur of het plafond te flitsen.
2) Hij is van boven gefotografeerd. Foto's van kinderen zijn sterker als je ze op kinder oog hoogte maakt.
3) Erg centraal, probeer eens om het kopje opzij te krijgen.
4) Snij de boom en de knie weg. Voegen niets toe aan de foto en storen eigenlijk alleen maar. Maakt deze foto ook al iets sterker.
5) Top van het hoofd. Niet echt fout, maar ik heb zo mijn eigen problemen met scalperen. Iets lucht boven het hoofd zou ik mooier hebben gevonden.

Ik ben zelf een Minolta/Sony man en weet (gelukkig :P) niets van Nikkon.

Verder ga door en lees veel. De boeken van Michael Freeman kosten niet zo veel (witte boeken winkel of Slegt), maar daar staat veel zinnigs in.

En vooral veel :foto :foto :foto :foto :foto :foto :foto

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 mijn allereerste foto
BerichtGeplaatst: 31 dec 2009 13:41 
Lid
Fotografie

Fotografeer uw kind beter op ooghoogte; niet flitsen recht vooraan, maar zet ze eens langs een raam zonder direct zonlicht (nu dus) Let op dat ge een (bijna)egale achtergrond hebt; f=8
Prettige jaarwisseling

mijn allereerste foto
BerichtGeplaatst: 31 dec 2009 15:12 
Lid
Fotografie

pabras schreef:
...Ik ben zelf een Minolta/Sony man en weet (gelukkig :P) niets van Nikkon....

Van de Nikkon heb ik ook nog nooit gehoord, maar een Nikon :P komt mij wel bekend voor :)

Voor de rest kan ik me goed vinden in de reactie van Pabras. Schaduw is jammer, maar stoort hier niet erg. Volgende keer ietsje door de knieen of op de buik (om het effect daarvan op een kinderportret te bekijken) en ook iets meer aandacht voor de compositie (storende elementen kunnen vaak achteraf wel worden weggewerkt, maar voorkomen is altijd nog beter dan croppen en/of photoshoppen :)

mijn allereerste foto
BerichtGeplaatst: 01 jan 2010 02:09 
Lid

Bedankt voor de feedback, via het plafond flitsen wil ik wel, maar dan moet ik eerst aan een externe flitser. Misschien dat een bouncer wat kan betekenen? (voor een tijdje, totdat ik een flitser heb)

Verder prima punten waar ik zeker rekening mee ga houden, zo leert men weer het een en ander. Ik zal ook is een foto plaatsen van een zij aanzicht.

Is er misschien iemand die mij uit kan leggen wat f8 betekend, nu heb ik wel veel gelezen, maar f8????? (lichtsterkte??)

Groetjes,

bjorn

mijn allereerste foto
BerichtGeplaatst: 01 jan 2010 12:05 
Lid
Fotografie

Bjorn, gelukkig nieuwjaar

1) raad u sterk aan, voor ge een externe flitser koopt, ga naar de Bibliotheek (=Bib) en huur alle boeken over fotografie die ge kunt vinden; lees die en schrijf het voornaamste op.

2) Daarin zult ge vinden dat uw camera een diafragma heeft dat ge kunt instellen op verschillende waarden; (en dat wordt aangeduid met de letter "f" of "F") bijvoorbeeld kunt ge volgende waarden tegen komen met volgende eigenschappen (zonder volledig te zijn) :
F= 2.8 groot diafragma met als gevolg : zeer kleine scherptediepte (=kleine dof genaamd)
F = 8 middel groot diafragma : met middelmatige scherptediepte tot gevolg
F = 22 klein diafragma : met zeer grote scherptediepte als gevolg (=grote dof genaamd)
Plus een helehoop waarden er tussenin.

Dat is mijn nieuwjaarskadeau aan jou, meestal wordt er niet zoveel uitleg gegeven omdat men verondersteld dat ge de theorie al wat geleerd te hebben.

Een aangenaam fotojaar.

mijn allereerste foto
BerichtGeplaatst: 01 jan 2010 23:04 
Lid

hoi ajl,

Bedankt voor de uitleg, ik ben wel al druk bezig met de theorie, echter ben ik nog niet op de hoogte van alles (wat ook niet kan in anderhalve week uiteraard)
Ik had wel al begrepen dat ik in die hoek moest zoeken en was ondertussen ook al wat wijzer geworden hoor. Toevallig staat een bezoekje aan de bieb op het programma voor morgen ;)

Een zeer fijn en fotogeniek jaar toegewenst.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp