En dit noemen ze dan de kers op de taart
Een erkend ringer merkte mijn foto ook op en stuurde me een mailtje .
Dieder,
Die slechtvalk die je vandaag in Geel hebt genomen en op het natuurfotoalbum en photodrome.nl staat, lijkt mij een oranje kleurring te dragen aan de rechterpoot. Als dit zo is, gaat het om een Nederlandse vogel. Is er een manier om die ring uit te vergroten en eventueel en de letters af te lezen ?
Die foto van dat mannetje sperwer is weerom schitterend !
Groeten,
Herman. Subject: Re: Slechtvalkfoto
Wat ik er van kan uitmaken op mijn andere foto is 01 andere poot is geringd met gewone ring
grtz Dieder Onderwerp: Fw: Slechtvalkfoto
Geachte,
In Geel (provincie Antwerpen, België) broedt sinds drie jaar een koppel slechtvalken. Ik zelf ring al twee jaar de jongen in een nestkast aldaar. Eén van de adulte vogels werd op 3/1 ll. gefotografeerd door Dieder Plu. Hij heeft een zeer sterke uitvergroting van de ring gemaakt (Zie foto in bijlage). Is deze vogel door jullie geringd ? Zo ja, dan hadden wij graag de ringgegevens (ringplaats, datum, omstandigheden, eventueel Nederlands ringnummer van aluminiumring) ontvangen.
Hartelijk dank bij voorbaat.
Vriendelijke groeten,
Herman Berghmans. Subject: RE: Slechtvalkfoto
Beste Herman,
Dat is inderdaad een vogel uit Nederland. Stom genoeg hebben we bij een eerdere ringserie zowel O1 Als Q1 gebruikt. De O codes voor vrouwtjes en de Q voor mannetjes. Ik heb de foto van de vliegende valk van Dieder Plu op Natuurfotoalbum en photodrome.nl bekeken (prachtige foto’s!). Ik durf aan de hand van die foto niet te zeggen of het om een mannetje of vrouwtje gaat. Misschien lukt dat wel als ik de foto van de zittende valk kan zien. Kun je me die toesturen of weten jullie van welk geslacht de vogel is?
Vriendelijke groeten,
Peter van GeneijgenBeste Peter,
Hierbij nog een aantal foto's van de bewuste slechtvalk. Het lijkt mij meer een mannetje te zijn en op één van de foto's is volgens mij ook duidelijker een Q te zien. Ik hoop dat we er uit geraken en kijk uit naar de ringgegevens.
Vriendelijke groeten,
Herman Berghmans. Mooi Herman!
Ik denk ook dat het een mannetje is en die onregelmatigheid rechtsonder in de O is natuurlijk het pootje van de Q. Q1 is door mij geringd op 4 mei 2005 in een nestkast op een schoorsteen bij Chemieconcern DSM (tegenwoordig Chemelot) bij Geleen in de Provincie Limburg 50.58.44 N – 5.48.02 E. Zijn moeder is geringd in 1994 in de buurt van Koblenz, Duitsland. Ze broedt al vanaf 1996 op deze plek en was dit jaar ook nog aanwezig. De vader was ongeringd. Het nest bestond uit drie jongen, twee mannetjes en één vrouwtje. Het andere mannetje is ook in België terechtgekomen. Hij broedde in 2007 in de buurt van Ophoven in een kraaiennest in een hoogspanningsmast.
Het nummer van de Nederlandse ring van Q1 is: Vogeltrekstation Arnhem 5.333.392
Op wat voor soort plek zit hij in Geel?
Vriendelijke groeten van Peter
Dit is dan weer een knap voorbeeld , van het nut om sommige vogels te ringen en nadien te volgen .
Ik hoop dat jullie er van genoten hebben .
Grtz Dieder
Met dank aan de Nederlandse en Belgische ringers .