De vraag die je nog niet beantwoord hebt, is waar je de lens voor wilt gebruiken en of je het bereik boven de 300mm echt nodig hebt.
Zelf heb ik een Nikon 70-200mm f/2.8 met een 1.7x convertor. Ik heb in mijn geval gekozen voor een kwalitatief goede zoomlens. Als ik meer zoom nodig heb, dan kan ik nog altijd de 1.7x convertor er tussen schroeven.
In de praktijk blijkt ik de convertor voor mijn soort fotografie nauwelijks te gebruiken. Daar komt nog eens bij dat voor haarscherpe foto's met convertor ik minimaal 1 stop moet diafragmeren. Zonder dit diafragmeren zien de foto's "er niet uit". Ze zijn veel te soft, zeker als je ze vergelijkt met de haarscherpe foto's gemaakt zonder convertor. Zonder convertor is mijn Nikon 70-200 lens haarscherp bij alle diafragmawaarden. Ik weet niet hoe de combinatie van convertor met de 120-300mm lens van Sigma is. Ik zou wel even zoeken op internet of er gebruikservaringen zijn met deze combinatie. In mijn geval bleken ook anderen met dit euvel te kampen... Wellicht kun je eerst even in de winkel enkele foto's schieten met en zonder convertor en deze thuis op de PC in lekker groot formaat eerst even bekijken voor je de beslissing neemt. Wellicht kun je dan (als je toch in de winkel bent) ook een aantal foto's schieten met de 50-500mm (om de vergelijking helemaal compleet te maken).
Als ik voor de keuze stond, dan zou ik denk ik niet voor de 50-500mm hebben gekozen. Voor het maken van lenzen met een groter zoombereik hebben de lenzenmakers toch een groter aantal compromissen moeten overwinnen dan voor de lenzen met een kleiner zoombereik of voor lenzen met een standaard brandpuntsafstand.
Daarnaast spreekt een lichtgevoelige lens mij sterk aan. Ik heb in de fotografie namelijk sterk de indruk dat lenskwaliteit en lichtgevoeligheid van de lens hand in hand gaan.
Voor het maken van foto's in de telestand heb je snelle sluitertijden nodig. Een snelle sluitertijd bereik je in een bepaalde lichtsituatie via een groot diafragma (kleine f-waarde) en/of via het opschroeven van de iso-waarde. Het opschroeven van de iso-waarde levert je wel meer ruis op.
Conclusie: als ik voor deze keuze stond, zou ik voor de lens gaan die kwalitatief het beste is en het meest geschikt is voor het doel waarvoor ik hem zou aanschaffen. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat ik niet veel doe met het supertelebereik (300+). Mijn keuze zou uit deze twee lenzen dan ook vallen op de 120-300mm. Als ik me niet zou hoeven te beperken tot deze twee lenzen, dan zou ik wellicht kiezen voor een de Canon 70-200mm L USM IS lens.