Het is 27 jul 2025 22:26

Auteur Trouw Reportage
 Trouw Reportage
BerichtGeplaatst: 16 jan 2010 21:36 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb woensdag voor het eerst een trouw reportage en zou graag wat tips hebben.
Heb al het een en ander gelezen maar alles is natuurlijk welkom.
Ook zit ik met het probleem dat ik een nieuwe SB-900 heb waar ik nog niet echt mee gewend ben.

Zo krijg ik binnen wel een goed resultaat, maar als ik buiten ben en het word al wat donkerder zo tegen een uur of 5 krijg ik alleen het onderwerp ( de persoon ) goed uitgelicht en de rest word heel donker tot zwart.
Heb al op de m stand verschillende sterkte en op de a stand foto's gemaakt.

Iemand hier ervaring mee misschien een goed stukje op internet of een eigen uitleg, ik kon niks duidelijks vinden.

alvast bedankt

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Trouw Reportage
BerichtGeplaatst: 16 jan 2010 22:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Algemene tip: zorg dat je weet wat er gaat gebeuren. Als je dit niet weet loop je altijd achter de feiten aan en dan loop je kans dat je foto's al snel een hoog "snapshot-gehalte" gaan krijgen.

Daarnaast de welbekende zoals bijvoorbeeld:
- zorg dat je apparatuur in goede staat is
- zorg dat je je apparatuur kent en dat je de handleiding niet ter plekke hoeft te raadplegen
- neem voldoende batterijen en memorykaartjes mee
- schiet in ieder geval de belangrijkste foto's in RAW om je een maximale correctiemogelijkheid te gunnen in de nabewerking.

Tot slot: als je DE fotograaf bent, gedraag je dan ook als DE fotograaf. Met andere woorden: geef mensen aanwijzingen waar en hoe te staan. Laat ze even op de belangrijke momenten poseren (bijvoorbeeld bij het tekenen van de papieren). Zorg er voor dat deze momenten niet langer hoeven te duren dan nodig is (zie ook de tips over: het draaiboek van de dag en het kennen van je apparatuur).d

Met betrekking tot je flitsprobleem: De rest staat te ver weg en krijg je nooit met 1 flitser goed belicht op je foto. Het is dan ook kiezen:
- of het bruidspaar goed belicht op de foto
- of de omgeving er goed belicht op (en het bruidspaar over- of onderbelicht op de foto)
Voor mij is de keuze niet zo moeilijk :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp