Het is 19 jul 2025 00:44

Auteur Welke allround lens op Canon EOS 500d
 Welke allround lens op Canon EOS 500d
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:15 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Ik heb afgelopen week diverse bruikbare reacties gekregen op mijn vraag : welke lenzen voor een Canon EOS 500d. Ik had daar een aantal opties weergegeven met 2 lenzen.

Een aantal mensen kwamen met het advies te gaan voor één allround lens wat voor vakanties erg makkelijk is. Diverse alternatieven zijn hierbij naar voren gekomen.

Tevens kwam naar voren dat een telelens wellicht erg weinig gebruikt zal gaan worden.

Vandaar dat ik mijn vraag bij deze wil uitbreiden met de vraag : welke allround lens voor een Canon EOS 500d?

1. Canon EF-S 17-85mm F/4.0-5.6 iS USM
2. Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM IS
3. Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
4. Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS
5. Wellicht andere merken.

Graag jullie reacties met de eventuele voor en nadelen.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 13:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik ben geen canon man , dus kan je niets over de qualiteit vd lenzen zeggen, maar met de eerste 2 lenzen ben je imo nog vrij beperkt in je bereik, de laatste 2 zijn imo beter als je een allround lens wilt welke idd voor vakantie doeleinde geschikt kan zijn.

Ik weet van nikon dat de 18-200 best een aardig lensje schijnt te zijn, dus ik zou daarvoor gaan als ik jou was.

je zegt dat tele weinig gebruikt zal gaan worden, maar imo juist op vakantie kan een afstand van 200mm toch wel erg fijn zijn, denk bvb aan vissen vanaf een boot etc etc ,...

De evt nadelen zul je, zeker in het begin weinig tegenkomen als je net begint met fotografie.
De nadelen zouden evt kunnen zijn dat de lens niet echt lichtsterk is ( geen vd 4 ) en bij een lens welke een groot bereik overlapt is vaak wat meer vervorming en vignetering aanwezig op uiterste diafragmawaarden of uiterste bereikwaarden ( 18mm en 200mm )

Wil je deze nadelen uitsluiten, dan kom je wss op 2 lenzen voor hetzelfde zoombereik, en met een heeeel ander prijskaartje ;)

Maar imo zijn die zeker in het begin en gezien de prijzen van deze lenzen te verwaarlozen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 19:18 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Zie mijn vorige reactie in het andere topic:

viewtopic.php?f=36&t=16643&p=206439#p206439

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 20:30 
Lid
Fotografie

Ik heb 1 allround lens en dat is de 28-200mm :)

BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 20:47 
Lid
Fotografie

Martinvh schreef:

De evt nadelen zul je, zeker in het begin weinig tegenkomen als je net begint met fotografie.

Ik ben dit niet helemaal met je eens! 18-200 lenzen zijn lenzen met inderdaad veel vignetring, een klein diafragma, en vaak optisch niet heel sterk. Wil je hier plaatjes mee schieten die de bridge cam overstijgd dan zul je heel goed moeten belichten, en zeer goed moeten weten waar de grenzen zijn.

Ik denk dat als je iets wilt kopen wat je kan gebruiken je eigenlijk het beste kunt kiezen voor de 18-135. Maar ik zou je sterk afraden om voor 1 lens te gaan, ik denk dat je een DSLR koopt om dat je iets wilt hebben dat de compact camera overstijgd. Uiteraard is alles afhankelijk van je budget, maar om een teleurstelling te voorkomen denk ik dat je beter eens lens kan kopen dat zonder al te veel werk al een mooi resultaat geeft.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp