Het is 29 aug 2025 11:38

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Cursusavond 2
 Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 18:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoewel de titel doet vermoeden dat het een 2e cursusavond is moet ik melden dat het dezelfde avond was doch ander model (om misverstanden te voorkomen).

1)
Fotografie

exif: f5,0 - 1/125 - iso 800 - 24mm

2)
Fotografie

exif: f3,5 - 1/250 -iso 800 - 18mm

2 in z/w)
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 18:34 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Vlekjes en puntjes op de eerste.. kleuren vind ik niet zo mooi..
achtergrond niet bewust gekozen.. die is echt lelijk.....

ook de groothoekvoet ziet een beetje vreemd, waardoor het gezicht en lijf minder opvalt.. maar de nagels op de voet des te meer....hihih..

Eén van je eerste portretten?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 19:09 
Lid
Fotografie

F1 : hier moet je leren om de achtergrond zwart te krijgen (wel mooie pose)
F2 : dat is een goede
De pose had ik liever natuurlijk gezien, bvb het touw vertrekt vooraan uit beeld en de vrouw houdt ze vast

Laatst bijgewerkt door AJL op 05 feb 2010 21:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
 Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 20:30 
Lid
Fotografie

heidelroosje schreef:
Vlekjes en puntjes op de eerste.. kleuren vind ik niet zo mooi..
achtergrond niet bewust gekozen.. die is echt lelijk.....

ook de groothoekvoet ziet een beetje vreemd, waardoor het gezicht en lijf minder opvalt.. maar de nagels op de voet des te meer....hihih..

Eén van je eerste portretten?

Jep 1e keer in een studio omgeving en dan ook gelijk met groepje een model/ lampenset delen.
Had ook liever gezien dat de achtergronden rimpel, vouw (zwart) en vuilvrij (wit) waren.
heb wel tijdens de shoot toen ik meer afstand wou gaan nemen al bewust het gordijn dichtgetrokken zodat er naast de zwarte achtergrond niet ook nog een wittige muur op zou komen.

Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 21:13 
Lid
Fotografie

ik denk ook dat een veel lager ISO ook al wat had geschilt...

Het lijkt wel of op foto 1 je samen met een aantal andere fotografen tegelijk een foto aan het maken bent...tenminste, zo lijkt het gezien je standpunt.

probeer altijd zo recht mogelijk voor het model en tussen de lampen te staan en laat het model dan eventueel draaien of een bepaalde pose aan te nemen. zeker in een studio want dan krijg je niet zo snel de flare die je nu rechts op de foto hebt staan....

ik weet ook niet hoe je je foto's bewerkt, maar echt beter worden ze er niet op...niet scherp, de huid lijkt wel vanuit Madame Tussauds te komen.....ook groene en rode stipjes ook foto 1...

zoals je zelf al zegt is dit je eerste keer in een studio omgeving...dus je moet niet gelijk goed resultaat verwachten....maar nu heb je het in ieder geval een keer gedaan en aldoende leert men...

dus ik zou zeggen: vooral doorgaan met oefenen en het resultaat komt vanzelf :)

Profiel op dit foto forum
 Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 21:20 
Lid
Fotografie

Blijf wat moeite hebben met je nabewerking, foto's zijn zo ontzettend gesoft dat je detail verliest. Eerste heeft een mooie pose alleen begrijp ik hier de portret stand niet zo. Beide de tweede mis ik de interactie met het model...

Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 07:02 
Lid
Fotografie

Rolf schreef:
*knip*

Het lijkt wel of op foto 1 je samen met een aantal andere fotografen tegelijk een foto aan het maken bent...tenminste, zo lijkt het gezien je standpunt.

probeer altijd zo recht mogelijk voor het model en tussen de lampen te staan en laat het model dan eventueel draaien of een bepaalde pose aan te nemen. zeker in een studio want dan krijg je niet zo snel de flare die je nu rechts op de foto hebt staan....

*knip*

Jep nog zeker 4 anderen...

Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 07:08 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Het rode en het groene puntje in foto 1 zijn waarschijnlijk stucked pixels. In foto twee zie je het groene puntje ook (in het touw). Deze moet je voor mooi even wegklonen, dat is zo gedaan.

Je schrijft dat het om een cursus gaat. Door wie wordt deze gegeven??? Ik vind het namelijk heel raar dat een beetje zichzelf respecterend vakfotograaf, die geld vraagt voor een cursus, je zo laat fotograferen. Of het moet natuurlijk een gratis cursus zijn, dan is het al wat anders. Maar als het de eerste keer is dat je in de studio fotografeert, dan hoor jij als beginnend studiofotograaf niet op details bij de achtergrond te hoeven letten. Ook met de belichting van de achtergrond hadden jullie hulp moeten hebben. Bij foto 1 is de achtergrond te veel belicht en bij foto 2 juist te weinig. Wat ik ook niet begrijp is je hoge ISO waarde. Is je niet uitgelegd dat je in de studio de ISO waarde laag kan zetten, aangezien je (wanneer er tenminste met de juiste apparatuur wordt gewerkt) de sterkte van het licht kan aanpassen? Enne, werken jullie eigenlijk bewust niet met flitslicht? Wanneer je overigens zo schuin moet staan door de groepsgrootte, dan is de groep gewoon te groot voor de cursus. De achtergrondrollen (ik heb tenminste het idee dat het papier is?!) kan je niet 100% schoon houden en met name de witte heeft meestal wel wat vlekjes. Een rol van 2.72m breed en 11m lang kost al snel zo'n 70 Euro, dus daar doe je als fotograaf toch een beetje zuinig mee. Je kan met deze zuinigheid echter ook doorslaan! Hoe met name de zwarte rol eruit ziet, vol kreukels en bobbels, vind ik niet acceptabel.Als ik jou was zou ik mijzelf maar eens afvragen of je de cursus niet beter ergens anders kan volgen.

Zo, dat was even een stukje kritisch mopperen op de cursusgever... Normaal val ik conculega's niet zo hard af, maar dit zijn zoveel punten bij elkaar die niet kloppen, dat ik het toch even kwijt moest. :blush

Nu je daadwerkelijke foto's. :)
Beide foto's, maar met name foto 2, hadden scherper gemoeten voor mooi in mijn ogen... Uit Gotchas's reactie begrijp ik dat je gesoft hebt in de nabewerking?! Zo ja, dan kan je dat beter niet te extreem doen. Komt het niet door de bewerking, dan kan je het best het middelste AF-punt kiezen in je camera, scherpstellen op het dichtstbijzijnde oog, compositie bepalen (zonder de ontspanknop los te laten, zonder de afstand tot je model te wijzigen en zonder te zoomen) en afdrukken. Foto1 komt door de houding van het model beter uit als landscape i.p.v. portret. Het doek die het model vast heeft zou dan ook helemaal op de foto passen. Ik gok alleen dat je hier niet voor gekozen hebt met oog op het gebrek aan ruimte aan de zijkanten door je schuine standpunt t.o.v. de achtergrond?! De houding van het model vind ik hier overigens mooi krachtig. De schaduwen zijn voor in de studio bij dit soort foto's te donker. Dat komt deels door het niet juist instellen van de verlichting en deels doordat je model niet zo dicht op de achtergrond moet zitten. Tussen model en achtergrond moet minstens een meter ruimte zitten en volgens mij is dat hier een stuk minder. Bij foto 2 had ik niet voor groothoek gekozen. Heb je deze keuze bewust gemaakt of had je ruimte gebrek? De voet van het model is nu het meest belangrijke in de foto en dat is jammer, want het is volgens mij best een mooi model. Daar komt bij dat de voet niet mooi is. Er zitten rode vlekken op en de nagels zoals Heidelroosje al opmerkte vallen ook wat te veel op. :P Soms kan je je model beter vragen of ze even wat extra's aan wil trekken (sokken in dit geval). Ook de houding van het model vind ik in deze foto wat onnatuurlijk met het touw zo in haar hand...

Nog even voor de duidelijkheid: het merendeel van mijn (in dit geval ook niet zo opbouwende) kritiek is niet gericht op jou Diebe, maar op de docent! Het is jouw eerste keer, jij kan/hoeft nog niet alles te weten, maar een docent hoort beter te weten en dus beter te begeleiden!

Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 09:58 
Lid
Fotografie

Heb de meeste irritante vouwen eruit gehaald en overdreven belicht, zodat het lijkt of haar gezicht en doek in de spotlights staan...

Volgens mij valt er van de originele foto met enig geduld wel echt iets te maken hoor...

Fotografie

Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 12:11 
Lid
Fotografie

Pose eerste het meest dramatisch, had er alleen voor gezorgd dat ik niet de randen en achtergrond achter het doek te laten zien. Bewerking heideroosje komt in de richting :)

Cursusavond 2
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 19:26 
Lid
Fotografie

ik moet helaas Wolves fotografie volledig volgen qua commentaar,...
Let op zoals zij ook aangeeft is dit niet jegens jou gericht, maar echt op degene die de cursus verzorgd.
Het lijkt er wel een beetje op dat er gewoon totaal geen uitleg is gegeven, en enkel de spullen zijn klaar gezet om vervolgens mensen maar in het diepe te gooien,... beetje jammer :(
Hoop dat je er niet voor hebt moeten betalen,...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp