Het is 20 jun 2025 17:53

Auteur statief
 statief
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 16:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
hoi
ik heb een nikon d40 met als zwaarste lens een 70-300. Ik ben op zoek naar een statief. Maar help ik zie door al die bomen het bos niet meer. Wie kan me iets aanraden zonder dat ik ook direkt blut raakt. Zeg maar een redelijk/goed statief voor een redelijke prijs en waar dan te koop.
Hoor graag jullie reakties.
met groetjes
Twister

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 statief
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 16:40 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Dan zou ik zeker een stevig statief kopen. Want je uitrusting is van zichzelf vrij licht. Dus gevoelig voor trillingen.
Verder is het maar wat je er voor over hebt en wat je wil gaan fotograferen. En neem je hem op vliegvakantie of wandeling. Dan wordt de keus al minder cq meer euro's (fiber).
Wil je plantjes fotograferen, dan moet de evt "korte"middenzuil omkeerbaar zijn . etc
Gewoon kijken wat je wilt gaan fotograferen en dan een redeliojk stevig statief met goed balhoofd aanschaffen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 statief
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 17:11 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Belagngrijk is denk ik ook wel wat het budget is.
D'r zijn statieven waarbij je met 300 euro nog niet klaar bent.
En aan de andere kant zijn er statieven van 30 euro waar je niets mee kunt

Een serie statieven die redelijk stabiel is, makkelijk op te klappen, robuust en prijstechnisch ook wel interessant is de 055 serie van manfrotto. Ik was iets van 120 euro kwijt voor een statief en een 3-weg kop erop (had al een los balhoofd, maar vind op statieven 3-weg fijner omdat ik dan toch al de tijd moet nemen)

statief
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 18:20 
Lid
Fotografie

Ik volg jeroentje. Op mp was ik 75 euro kwijt voor manfroto 055 incl 3 weg kop. Maar manfroto wordt weinig aangeboden. Ws omdat je het maar 1 keer aanschaft

statief
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 19:35 
Lid
Fotografie

ik wil voornamelijk honden op afstand en kortbij fotograferen en dus ja moet m dus ook wel eens mee nemen.
ik geef liever maar 1 x geld uit dan dat ik iets koop waar ik later niets aan lijkt te hebben.
Ik ben bij kamera express geweest maar zag daar zoveel dat ik niet wist, ook omdat ik daar dus helemaal geen verstand van heb, wat ik nemen moest. Natuurlijk had ik het daar kunnen vragen maar dat doe ik als het even kan liever niet omdat ik dan per definitie toch met iets naar huis ga en misschien is me dan wel iets aangepraat juist omdat ik hierin een leek ben.
met groetjes
Twister

statief
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 19:43 
Lid
Fotografie

Het hangt er ook helemaal vanaf wat je met een statief wilt doen?
Denk je dat je hem veel nodig hebt of gebruik je hem sporadisch?
Ik gebruik nauwelijks een statief en dus is mijn statief niet goed geschikt voor mijn apparatuur. Aan de andere kant kostte hij me bijna niks en weegt ook nauwelijks iets.

Je opmerking
Twister schreef:
...ik geef liever maar 1 x geld uit dan dat ik iets koop waar ik later niets aan lijkt te hebben

kan hier mogelijk verkeerd worden opgevat. Een topstatief met kop kan kwa prijs namelijk (eenvoudig) oplopen tot zo'n € 1000. Heb je dit er echt voor over?

:)

statief
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 19:57 
Lid
Fotografie

Ik maak foto´s voor mijn hobby maar ben er wel een soort van serieus in. 1000,00 euro nee dat heb ik er niet voor over.Ik denk eerder aan tussen 100,00 en 200,00. Waarom ik een statief denkt nodig te hebben om dat ik net een nieuwe lens gekocht heb de nikkor 70-300 en ik heb daar bewegings onscherpte op waarschijnlijk bibber ik toch te veel. Nou wil ik wel graag mijn afstand vergroten en zal daar dus hulpmiddelen bij nodig hebben. Liever maak ik ze uit de vrije hand en in het loopie. Ik vind het zonde om een nieuwe lens maar in de kast te laten wat dus nu gebeurt omdat ik er geen scherpe foto´s mee krijg, en dat ligt aan mij.
met groetjes
Twister

statief
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 20:16 
Lid

moet geen 1000 € kosten maar ook geen 25 €

maar degelijk en betaalbaar waar je jaren plezier van gaat hebben, zeker niet om in de kast te liggen
daarom zou ik eens kijken naar volgende links
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... 68&child=2
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... 80&child=1

greets

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 statief
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 20:25 
Lid
Fotografie

Je kunt ook een 1-poot statief nemen. Is veel goedkoper en veel beter handelbaar in het gebruik.
Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom je bewegingsonscherpte in je foto's hebt. Als je dit raadsel weet op te lossen, heb je misschien helemaal geen statief nodig. Voordeel:
- je bent weer wat kennis over fotografie rijker,
- je bent nog steeds mobiel (een statief is in de praktijk toch onhandig)
-je bespaart je een bedrag van € 100 - € 200 uit

statief
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 09:02 
Lid
Fotografie

Hoi
Je kunt de 055 van manfroto nemen dit is tripod. Erg stabiel, maar zwaarder en statisch. Je kunt niet makkelijk bij een wandeling steeds je statief neer zetten gevolg... hij blijft na 2 keer thuis. Mijn statief gebruik ik voor: nachtfotografie, vogels vanuit een hut, landschappen, en close up portretten.

Ik heb ook monopod ook manfroto 680b (uit mijn hoofd) met een 243(of zo) kopje. Deze is minder stabiel, maar ik loop er soms de hele dag mee te slepen, en juist in het bos of zo is het poten uit en fotograferen meer. Door de quick release kun je hem makkelijk er op en eraf doen. Ik laat op een dag de poot er altijd aan zitten. Die kost met kop iets onder de 100 euro.

Ik ben erg tevreden met manfroto, ze zijn niet echt duur voor ruim 100 euro koop je een goed bruikbaar statief, goede kwaliteit en niet heel zwaar.

statief
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 22:55 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Je kunt ook een 1-poot statief nemen. Is veel goedkoper en veel beter handelbaar in het gebruik.
Aan de andere kant kun je je ook afvragen waarom je bewegingsonscherpte in je foto's hebt. Als je dit raadsel weet op te lossen, heb je misschien helemaal geen statief nodig. Voordeel:
- je bent weer wat kennis over fotografie rijker,
- je bent nog steeds mobiel (een statief is in de praktijk toch onhandig)
-je bespaart je een bedrag van € 100 - € 200 uit

Ja dat vraag ik me ook af. Ik gebruik mijn camera vooral bij het maken van foto's buiten met mijn honden, en deze staan zelden stil .
Ik moet m er vaker op doen en oefenen/trainen. Maar het is gewoonweg super balen als iedere keer er wel iets onscherp op staat. Zelfs als een hond wel een keer gewoon stil staat/zit.
Maar ook voor het maken van binnenfoto's lijkt me een statief wat prettiger juist om dat ik op een gegeven moment gewoon een lamme hand krijg van het tillen van mijn camera.
met groetjes
Twister

statief
BerichtGeplaatst: 05 feb 2010 23:02 
Lid
Fotografie

Als je gewoon eens een paar mislukte foto's plaatst voorzien van de exif, kunnen we je hier wat tips en trucks geven. Voor zover ik het tot op heden heb meegemaakt kosten deze tips en trucks je nog helemaal niks :)

statief
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 03:27 
Lid
Fotografie

Dat komt henry omdat jij de t&t rekening niet betaald.. daardoor was gisteren hier het licht uit.

Maar ik denk idd dat er nog winst uit techniek is te halen. Let er dan op dat je sluiter snel genoeg is, de rest is van minder belang dan, bij snelle dingen. Ze moeten el goed staan, maar als je iso wat omhoog moet of je f getal omlaag dan is dat mar zo.

Als dat niet lukt kun je een 1poot overwege, maar verwacht geen wonderen.

statief
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 06:51 
Lid
Fotografie

Ik heb even naar enkele geplaatste foto's gekeken en trek de voorlopige conclusie dat je volledig op "de automatische piloot" je foto's maakt. Ik denk dan ook dat iets meer kennis van de instellingen je veel vaker een goede foto op kan leveren. Dus... kom maar op met die mislukte series :D

statief
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 09:16 
Lid
Fotografie

de foto van Twister met achtergrond het ijs was met de 70-300 mm gemaakt, daar kwam oa. ook de opmerking van bewegingsonscherpte vandaan. Veel van de foto's van deze serie heb ik weg geknikkerd in de vuilnisbak omdat ze uberhaupt niet om aan te zien waren.
Voor de rest probeer ik altijd op A of S mijn foto's te maken alleen binnen zet ik m vaak op automatische piloot(heeft hij ook eens wat te doen).
Ik zal eens spitten in foto's en zal er een aantal laten zien.

en ja ik geef toe de a en s zijn mij nog niet geheel eigen.

met groetjes
Twister

statief
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 09:46 
Lid
Fotografie

foto + info in dieren onder mislukt?
met groetjes
Twister

statief
BerichtGeplaatst: 06 feb 2010 17:49 
Lid
Fotografie

Twister, ik heb je foto's gezien en de oorzaak van je onscherpe beelden is duidelijk :)
Kijk maar even bij je post.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp