Twister schreef:
...Ik snap wel dat jullie f.2 mooier vinden omdat de witte haren er beter uitspringen misschien omdat ze glimmen, maar dat doen ze in het echie niet. Maar dat kan alleen ik weten he. Daarom ga ik voor f.1,want als ik de foto naast Anne Beau hou dan lijkt ze het meest op f.1 en dat is toch waar we naar toe willen, toch!
Ik weet niet met elk pakket je de foto's bewerkt. Als dat een "echt" fotobewerkingspakket is, dan kun je de mate van verscherpen instellen.
Zelf gebruik ik altijd de optie Unsharp Mask van het pakket Photoshop Elements. Met USM wordt een kopie van de originele laag gemaakt en deze kopie wordt vervolgens iets vervaagt. Daarna worden beide lagen op elkaar gelegd waarna het verschil in dekking wordt berekend.
Omdat een aantal bewerkingsprocessen de randscherpte kan verlagen is het aan te raden om het verscherpingsproces als allerlaatste bewerking toe te passen.
Bij USM zijn er drie parameters die het verscherpingproces sturen. De juiste instelling daarvan is noodzakelijk om een optimaal resultaat te krijgen. De drie parameters zijn: Hoeveelheid (Amount), Straal (Radius) en Drempel (Treshold).
Met de hoeveelheid bepaal je de intensiteit van de verscherping. Het principe van verscherping berust op het verhogen van contrasten en met hoeveelheid bepaal je hoe USM 'lichte' pixels lichter en 'donkere' pixels donkerder maakt.
Bij het verscherpen wordt er een witte contourlijn om de randen. Met straal geef je de dikte van deze lijnen aan. Een lage waarde levert een scherpe rand op waarbij de details goed bewaard blijven. Een hogere waarde geeft een dikkere lijn met een hoger contrast.
Bij de drempel kun je aangeven hoeveel dekkingsverschil er tussen twee pixels moet zijn wil de software deze grens als een rand herkennen
Stap 1: Stel de straal in (ik gebruik vaan 0.6 of 0.8)
Stap 2: Hoeveelheid instellen (ik gebruik 100%)
Stap 3: Stel de drempelwaarde in (ik gebruik de waarde 0)
Succes