barmsijs schreef:
ja dat wel maar weer een hoop verkeerd
te donker
te licht
camera scheef zodat er een deel op kwam wat er niet op moest
me vinger ervoor
ook heb ik bij nader inzien misschien te donkere achtergrond of te lichte achtergrond gebruikt.
ik moet nog veel heel veel leren. en zal denk ik ook eerder niks aan foto's meer plaatsen .
Juist wel foto's plaatsen!!!
Ik ben een jaar geleden begonnen met fotografie en heb alles, wat ik tot nu toe weet en kan, geleerd door foto's te plaatsen en feedback te ontvangen. Ik ken het gevoel hoor....zo frusterend als je thuis komt, achter de pc kruipt en dan teleurgesteld bent met het resultaat.
Ik wil je gerust mijn eerste foto's laten zien, dan voel je je stukken beter:D
De kitlens is niet lekker scherp....maar toch: het kan stukken scherper. Kwestie van veeeeel oefenen en voldoende licht toelaten op je sensor. Licht=scherpte.
Ik heb begrepen dat je de tamron 70-300 hebt besteld. Prima lens, heb ik ook gehad. Maar voor portretten zoals deze gebruik ik het simpelste prime lensje wat Canon in zijn assortiment heeft, bloedje scherp en lichtsterk is. De Canon 50mm 1.8 USM II a
99 euro. Het is een prime...dus om in te zoomen of juist uit, zul je een paar stapjes moeten lopen (dat went heel snel) Maar voor dit soort fotografie (donkere dagen en drukke menigte) is het een top lensje op een cropcamera. Zelfs op 2.0 vind ik de lens nog scherp en je achtergrond is mooi vervaagd (weinig scherptediepte)
Hou vol...want het gaat lukken
Nog een puntje: let op je compositie van de foto. Je bent erg geneigd je onderwerp steeds centraal te zetten op de foto, wat niet echt spannend is. Wat vaak goed werkt is: zet je onderwerp wat meer tegen het kader maar hou ruimte vrij daar waar de persoon naar kijkt. Het is een kwestie van balans zoeken in je foto.
Succes en zet door. Je zult ongelovelijk veel plezier beleven aan deze hobby als je het wat onder de knie gaat krijgen!