barmsijs schreef:
...er komt een dag dan snap ik het allemaal en vraag ik dit soort dingen niet meer
De oplossing ligt in de sluitertijd. Die is bij jou nu te traag. Je moet dus een snellere sluitertijd zien te realiseren. Dit kun je doen door de iso-waarde te verhogen.
Hoe ziet een niet-te-trage (=goede) sluitertijd er dan uit?
Een goede sluitertijd is afhankelijk van (met name) je brandpuntsafstand. Als je inzoomt tot bijvoorbeeld 200mm (kun je op je lens aflezen), dan heb je een sluitertijd nodig van 1/200s (of sneller). Bij een brandpuntsafstand van 300mm dus (1/300s of sneller).
Let op: 1/100s is trager dan 1/200s en 1/200s is op zijn beurt weer trager dan 1/300s.
Anders gezegd: 1/300s is sneller dan 1/200s en 1/200s is sneller dan 1/100s.
Als je met een te trage sluitertijd foto's maakt heb je kans op bewegingsonscherpte. Deze bewegingsonscherpte kan komen door eigen bibberen of door een beweging van je onderwerp.
Bibberen kun je voorkomen met een statief, maar daarmee kun je niet in alle gevallen bewegingsonscherpte in je foto voorkomen. Als de sluitertijd bijvoorbeeld toch te traag is omdat je onderwerp beweegt, dan krijg je bewegingsonscherpte.
Voorbeeld 1: je hebt een sluitertijd van 2 seconden, camera op statief. Onderwerp is een kruipende slak. Resultaat is een foto met een bewogen slak.
Voorbeeld 2: je hebt een sluitertijd van 1/200s, camera op statief. Onderwerp is een vliegende vogel. Resultaat is een vogel met bewogen vleugels.
Al met al: je zult in de praktijk moeten ondervinden met welke instellingen je in een bepaalde situatie scherpe foto's kunt maken.
Belangrijk daarbij is dat je de relatie begrijpt tussen:
- iso waarde
- sluitertijd
- diafragma
....en dat er ook een relatie ligt met het ingestelde brandpuntsafstand.
De meeste lenzen zijn niet heel sterk bij volledig open diafragma (kleine f-waarde), dus wat dat betreft heeft Nagtie weer gelijk dat de meeste lenzen beter opereren bij een diafragma van f/8 - f/11. Voor nu zou ik het toch maar even bij f/4.5 of f/5.6 houden. Dit omdat de hoeveelheid licht in de winter beperkt is...