Iedereen bedankt voor de leuke reacties, complimenten en tips!!!@ Fantus en LoKa: Ik zie wat jullie bedoelen met de overbelichting (bovenin), maar dat lijkt enkel zo. Het poezebeest heeft daar een verandering in de stuctuur van de vacht, waardoor het er sneller als overbelicht uitziet, aangezien er minder structuur zichtbaar is. Als je echter heel nauwkeurig kijkt, zie je dat er nog wat verschillen in de wittinten zichtbaar zijn. Er zit ook geen 100% wit tussen. Om de vachtstructuur even duidelijk te laten zien heb ik een stukje van de originele foto hieronder ingevoegd (omgezet van RAW naar JPG zonder aanpassingen):

Je ziet dat de foto ook niet overbelicht, maar juist wat onderbelicht is (verder zijn dus alle instellingen zoals contrast, scherpte, etc. op waarde 0 gezet en de witbalans op automatisch (wat de foto niet ten goede komt

))
pdm_fotografie schreef:
Wel leuk zo in een vierkante crop.
Twijfel of ik hem al dan niet helemaal symmetrisch had uitgescheden.
Aan beide zijden van het histogram heb je nog ruimte en zo deze even naar elkaar toeschuiven. Voor mijn smaak een tikkie meer naverscherpen.

Heb ik zelf ook over getwijfeld, over die symmetrie. Ik vond uiteindelijk dit net iets mooier omdat de kat niet 100% recht naar voren kijkt. Al het ware heb ik nu een heel klein beetje kijkruimte gemaakt... Blijft natuurlijk een kwestie van smaak.
Je tip van het histogram vind ik

! Ik heb een update geplaatst onder de eerste foto!
De scherpte was naar mijn idee wel o.k., dus daar heb ik niets aangedaan. Nu heb ik natuurlijk wel heel bewust voor een hele kleine scherpte diepte gekozen (zo'n 1,2cm in het totaal). Misschien dat dat ook het idee van te weinig naverscherpen in de hand werkt?! Of heb je ook het gevoel dat de ogen te weinig naverscherpt zijn?
@ Gotchas en heidelroosje: het wazige neusje is heel bewust gedaan om meer nadruk te leggen op de ogen (Exif: 1/500 sec, F4.0, ISO 100, brandpuntsafstand 200mm, afstand +/- 1,5 meter). Ik houd daar zelf wel van, maar dat is ook weer een kwestie van smaak (ik moet nu ook weer gelijk aan een
foto van Storm denken met een slakje met een nog veel beperktere DOF; dat was in mijn ogen ook een steengoede foto, maar hier liepen de smaken ook erg uit één).
heidelroosje schreef:
Hey, dat lijkt mijn sint bernard wel.. die heeft ook twee verschillende hihih.
Ik vind de foto best wel wat spannend die de volgende vragen bij me oproept...
Wat is het voor ras, hoe ziet die er in zijn geheel uit, zou die een dikke staart hebben, of juist zo'n dunne pielestaart, ..
Bij jou Sint Bernard is de kleur van de vacht om het oog heen ook nog eens verschillend! (Ik heb net even bij je foto's gekeken.

) Das helemaal mooi om eens een close-up van te maken. Om je vragen te beantwoorden: het is een Noorse Boskat die helemaal wit is (sorry, ik heb geen totaalfoto van hem die ik kan laten zien. Hij werd namelijk vastgehouden door een meisje van een jaar of negen en haar moeder vindt het niet prettig als ik de foto's op het internet plaatst. Dat respecteer ik, dus ondanks dat de foto's op een evenement gemaakt zijn en ik dus niet te maken heb met het portretrecht, zal ik ze niet plaatsen...

). Een Noor heeft, zeker met de wintervacht, een hele mooie half lange vacht, met een grote dikke pluimstaart en kwastjes bij de oren (net als een lynx).
@ Dave, Senna en Louise.V: Thanx!
lena shoot schreef:
Vnd het alleen raar aanzicht dat de irissen verschillen van formaat en aflijning in het oog zelf, ben je zeker dat de kat goed ziet met haar blauwe oogje?
Ja vreemd hè! Ik heb niet aan de kat gemerkt dat hij slecht zag en het oog is natuurlijk ook niet troebel..., maar ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen. (Het is niet mijn eigen kat.)
@Remco66: Nee, het poezebeest is niet doof, want hij reageerde goed op lokgeluidjes, maar je vrouw heeft gelijk dat veel 100% witte dieren doof zijn.
@ wilw:Voor mij niet, maar Peter is het met jou eens.