Het is 22 jul 2025 23:16

Auteur waterdruppels; maar heb geen flitser
 waterdruppels; maar heb geen flitser
BerichtGeplaatst: 20 feb 2010 17:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik wil nu ik vakantie heb wat technieken proberen. een van die dingen is druppelfotografie.
maar nu komt het probleem: ik heb geen flitser.
dus nou komt de vraag: hoe kan ik toch mooie druppelfoto's maken.
kan ik dit b.v. doen met een gewone lamp/zaklamp/losse lamp. welke opstelling kan ik dan het beste gebruiken.
en nu ik hier toch naar vraag kan ik net zo goed ook gelijk vragen welke lens ik het beste kan gebruiken. ik heb een tamron 28-75 f2.8 en een sigma 70-200 f2.8.

alvast bedankt,
Niels

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 20 feb 2010 18:35 
Lid
Fotografie

Geen ingebouwde Flitser ?

Geheel zonder flits zou je de druppel middels sluitertijd moeten bevriezen.
Hoeveelheid zoom, afstand tot druppel en valsnelheid druppel zijn bepalend voor je sluitertijd dan.
Dit betekend dat je gegarandeerd in behoorlijk korte sluitertijden tercht gaat komen.
Dit op zijn beurt betekend dat je licht nodig hebt veeeel licht.

Flitsnr lijkt me echt de eenvoudigste en te adviseren oplossing.

Dit denk ik vanuit theorie en heb weinig druppelfotografie ervaring, wellicht zijn er mensen die je anders kunnen vertellen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 20 feb 2010 21:46 
Lid
Fotografie

ik heb druppelfoto's gemaakt met 2 keer 150 wat bouwlamp en 1 popup flitser
de popup flitser laat ik via een papieren koker tegen een achterwand flitsen en zo laat ik kleur op het water reflecteren

voorbeelden staan hier veel water plezier

groet Sieger

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 21 feb 2010 00:10 
Lid
Fotografie

oke, ik heb wel een ingebouwde flitser. maar je moet toch licht van een andere hoek hebben. van schuin van achter (zoiets). maar zou het dan met een ingebouwde flitser ook gewoon kunnen dan???

en sho man: hoe bedoel je dat met die pop up flitser? dat is toch de ingebouwde flitser. hoe kan je die op de achtergrond laten flitsen, en hoe heb je die 2 bouwlampen opgesteld?

BerichtGeplaatst: 21 feb 2010 08:16 
Lid

al es aan een spiegel gedacht ???

greets

BerichtGeplaatst: 21 feb 2010 11:52 
Lid
Fotografie

ja, heb ik ook wel aan gedacht. maar ik kwam er eigenlijk niet helemaal uit, hoe ik dit zou doen bedoel ik. wat bedoel je dan precies??? met een spiegel de flits die boven uit de camera komt op de achtergrond krijgen, dan heb je toch ook meerdere spiegels nodig???

Niels

BerichtGeplaatst: 21 feb 2010 12:25 
Lid
Fotografie

ni3lsj4ns3n schreef:
oke, ik heb wel een ingebouwde flitser. maar je moet toch licht van een andere hoek hebben. van schuin van achter (zoiets). maar zou het dan met een ingebouwde flitser ook gewoon kunnen dan???

en sho man: hoe bedoel je dat met die pop up flitser? dat is toch de ingebouwde flitser. hoe kan je die op de achtergrond laten flitsen, en hoe heb je die 2 bouwlampen opgesteld?

ja de pop-up flitser is de ingebouwde flitser.
je zal er voor moeten zorgen dat de flits niet richting het water flitst dat is simpel met een stuk karton te doen als je deze vast maakt onder je pop-up en schuin over je lens laat steken zal er geen licht naar beneden gaan alleen schuin in de richting waar je het karton naar toericht. Als je dan achter de waterbak een gekleurd parier richting het water laat richten zal je flits licht met de kleur van je papier het water die kleur geven.

Ik heb even wat schematische opstellingen gemaakt om een beeld te geven hoe ik e.e.a. heb gedaan.

opstelling camera

opstelling bouwlampen

en het is natuurlijk gewoon zaak om veel te proberen als je licht of met wit bekleed karton gebruikt krijg je meer licht op je achterwand, maar als die erg donker is krijg je weer minder licht op het water speel daar in ieder geval mee.
Al je het karton met aluminiumfoli bekleed komt er ook meer licht op de achterwand.
Het licht bundelen helpt ook dus onder en boven de pop-up een karton
2 bouwlampen van 500 watt maakt het ook makkelijker.

heb het zelf ook met een spiegel geprobeert maar dat geeft een erg licht spiegelend effect op het water en dan wordt het echt moeilijker, je ziet ook de vorm van de spiegel terug in het water en ook de vorm van je pop-up.
Als je in plaats van een recht kartonnetje een kokertje gebruikt (wc rol) dan krijg je een spotlicht in de kleur van de achterwand kan ook een mooi effect geven.

ben erg benieuwd naar de resultaten.

veel plezier maar weer

groet Sieger

BerichtGeplaatst: 21 feb 2010 12:54 
Lid
Fotografie

heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg. ik denk dat ik daar wel wat aan heb (is maar goed ook). ik ga vanmiddag wat uitproberen, ik moet zo eerst nog even weg.
uiteraard laat ik de resultaten hier wel zien.

Niels

edit: ik heb vanmiddag wat geprobeerd. het ging eigenlijk heel goed zo (heb een koker om de flitser gedaan en op de achtergrond gericht). ik heb alleen wel 2 fouten gemaakt:
ik heb de camera te "plat" gezet, hierdoor zie je de achtergrond, dit is niet mooi.
-ook heb ik niet goed scherp gesteld. dit zag ik alleen pas op de computer, op het kleine -schermpje zag het er wel goed uit (ik had even in moeten zoomen).
ik denk dat ik het deze gewoon nog een keer ga proberen, ik weet nu wat ik moet doen.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2010 22:17 
Lid
Fotografie

Ik experimenteer ook wel eens met vallende waterdruppels en heb ook alleen beschikking over een pop-up flitser.
De manier van sho man werkt prima al heb ik mijn opstelling een klein beetje anders: De (bouw)lampen heb ik achter de waterbak geplaatst (met een vel papier ertussen voor difuus en zachter licht, en eventueel het maken van gekleurd licht). Dan flits ik met de pop-up flitser op datzelfde vel papier om wat extra licht te krijgen.
Direct flitsen (of licht in het algemeen) levert kleine overbelichte punten op in het water.

Ook is het fijn om een grote bak water te pakken en de camera schuin op het water te zetten zodat je geen last heb van een achtergrond.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp