martijn1 schreef:
van de tamron heb ik het nodige voorbij zien komen dat die niet erg scherp zou zijn...ik zou voor de 150-500mm sigma gaan, word veel gebruikt voor wat jij wil..bekijk de foto,s van didier plu maar eens bij dieren, verder zijn er nog andere vogelforums die hier veel over schrijven, vaak positief
ik zelf heb hem ook op mijn lijstje staan, of de 70-200 2.8 van sigma met convertor..ben daar nog niet over uit..heb dan ook nog even
Als je onscherpe foto's hebt zien voorbij komen van tamron die niet scherp zijn, moet je ook eens bekijken waarom deze niet scherp zijn.
Zonder hier te oordelen welk de beste is, het is alleen met objectieve test dat je kunt bepalen welk de beste lens is. Het is niet omdat didier met zijn lens scherpe foto kan maken dat iemand anders dit ook kan met dezelfde lens. Met een 500 mm lens kom je in een heel andere dimensie van de fotografie terecht dat je bij manier van spreken, van 0 opnieuw moet beginnen met heel andere tchnieken.
Het beeld dat je ziet in je zoeker is zeer moeilijk stil te houden. Zelfs met een statief, want zelfs het opklappen van de spiegel heeft een groot effekt.
Hoe groter de vergroting hoe meer last je krijgt van de beweging in de lucht door warmte. Kijk maar eens naar de sterren . het flikkeren van de sterren heeft te maken door de beweging van de verschillende luchtlagen, met verschillende temperatuur.
Zie ook wat er gebeurt met de lucht boven een rijbaan op een waarme dag.
Dus zomaar een conclusie trekken op basis van foto's die je hier ziet voorbij komen, vind ik niet relevant.
Als ik de fiets van Armstrong krijg ga ik ook niet de ronde van frankrijk winnen.
Ik ben er 100% zeker van dat al de foto die je hier onscherp ziet voorbij komen, allemaal de schuld zijn van de fotograaf zelf en niets te maken heeft met de lens. Zelf kitlensen zijn goed.
Geef een beroepsfotograaf een kitlens en ik verzeker u dat hij er scherpe foto's uithaalt.
Er is natuurlijk een verschil tussen de lensen, maar dit verschil zal alleen maar te merken zijn op hoog niveau van de fotografie, een nieveau dat weinige van ons hier zullen bereiken.
Meestal zal het kopen van bepaalde lens alleen maar te maken hebben met "zie eens wat ik gekocht heb".
Jumper BB